Óvodai, diák- és főiskolai, egyetemi csoportok fogadása
Fotó: FSZEK, canva.com
- Mitől könyvtár a könyvtár? - azaz a könyvtár rendje;
- Hogyan találom meg? - katalógushasználat, tájékozódás a könyvtárban;
- Hogyan tudok kutatni? - eligazodás a könyvekben, adatbázisokban, információkeresési technikák, etikus internet- és egyéb forráshasználat;
- Robotika és irodalom? - élményalapú kompetencia és készségfejlesztés a programozás területén.
Egyetemi, főiskolai hallgatókat várunk adatbázishasználati, könyvtári kutatásmódszertani bemutatókra általános témákban a XIX. Üllői úti könyvtárban valamint a VIII. Központi Könyvtárban, speciális érdeklődés esetén annak különgyűjteményeiben, a Szociológiai-, a Budapest- és a Zenei gyűjteményben .
Jelentkezni, a részletekről érdeklődni, egyeztetni mindig a meglátogatni kívánt könyvtárnál kell e-mailben, telefonon vagy személyesen, lehetőség szerint a látogatás tervezett időpontja előtt 2 héttel.
Igény szerint adott téma köré szervezett és speciális foglalkozásokat is tartunk (fogyatékkal élőknek, speciális nevelési igényű diákoknak).
A foglalkozástípusok könyvtáranként eltérnek: érdeklődjön a meglátogatni kívánt tagkönyvtárban/ Központi Könyvtárban
Csak néhány példa ötletadónak a széles kínálatból:
- Drámajáték
Fotók: FSZEKDrámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.
Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Hagyományőrző és tematikus foglalkozások
Fotók: canva.com
Hagyományőrző foglalkozásainkat elsősorban az óvodás- és kisiskolás korosztály számára ajánljuk.A programot neves napok, ünnepek - karácsony, farsang, húsvét, népmese napja, víz napja stb. - köré szervezzük. Felelevenítjük és bemutatjuk a naptári évhez fűződő népszokásokat, a neves napokhoz kapcsolódó játékokat, nagyobbakkal irodalmi és ismeretterjesztő könyvekben lapozgatunk, majd a témához kapcsolódva kézműveskedünk.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XI. Karinthy Frigyes Könyvtár
XII. Ugocsa utcai könyvtár
XIII. Angyalföldi Kertvárosi Könyvtár
XIII. Dagály utcai könyvtár
XV. Zsókavár utcai könyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Mesepedagógiai foglalkozás
Fotók: FSZEK, canva.com
Mesepedagógiai foglalkozásainkat óvodás és kisiskolás csoportoknak ajánljuk.A program során a mesepedagógia segítségével játékos formában találkozunk a mesék, a könyvek és a könyvtár világával. A sok mozgással összekapcsolt, élményteli foglalkozás során fontos szerepet kapnak a népmesék, a népi játékok, a mondókák és a találós kérdések, melyeknek köszönhetően a gyerekek megismerik önmagukat, az őket körülölelő világot, kapcsolódni tudnak társaikhoz. Az önfeledt közös játékot szabad könyvválasztás, könyvlapozgatás - iskolások esetében olvasgatás - zárja.
A foglalkozások kérhetőek például az alábbi könyvtárakban:
A Központi Könyvtár Sárkányos Gyerekkönyvtárában a Bajzáth Mária által kifejlesztett Népmesekincstár mesepedagógiai módszerrel dolgozunk. Ennek alapja, hogy a meselhallgató gyerekek életkori sajátosságainek megfelelő meséket összekapcsoljuk az őket foglalkoztató kérdésekkel, a meseolvasást kiegészítve mozgással, népdalokkal, nyelvtörőkkel is. A komplex foglalkozások keretében több ismeretterület is fejleszthető: a testünk, az időjárás, a család, élet és halál, a számok az állatok, a barátság, stb.
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Papírszínházi foglalkozás
Fotók: FSZEK, flickr.com
Papírszínházi foglalkozásainkat elsősorban óvodásoknak, kisiskolásoknak ajánljuk.
A papírszínház ötlete Japánból ered, a kamishibai szó papírból készült színházi játékot jelent (kami=papír, shibai=dráma, szórakoztatás). Remek lehetőséget ad arra, hogy közelebb hozzuk a történetet a gyerekekhez, bevonjuk őket is az előadásba.
"E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Lényegéből fakadóan számos pedagógiai hasznát is megemlíthetjük: fejleszti a gyerekek empátiáját, érzelmi intelligenciáját, a koncentrációs készségét, figyelmét, megfigyelőképességét, szövegértő képességét, szókincsét, vizuális és auditív memóriáját, esztétikai érzékét, ízlését, vizuális kultúráját."(idézet forrása).
A Magyarországon nagy hagyománnyal bíró diafilmes meséléshez képest hátránya, hogy sokkal kisebb a mérete, előnye viszont, hogy nem kellenek hozzá speciális eszközök (diavetítő, diafilm, vetítővászon vagy egyéb nagy felület) valamint speciális körülmények (elsötétítés), ugyanakkor azáltal, hogy akár helyben, a résztvevők saját maguk is létrehozhatnak papírszínházi alkotást, erős közösségépítő hatása is lehet.
További olvasnivalók a módszerhez a Csimota kiadó honlapján, itt.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
XII. Ugocsa utcai könyvtár
XV. Szűcs István utcai könyvtár
XX. Bíró Mihály utcai könyvtár
XXI. Sétáló utcai könyvtár
- Drámajáték
Fotók: FSZEKDrámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.
Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Hagyományőrző foglalkozások
Fotók: canva.com
Hagyományőrző foglalkozásainkat elsősorban az óvodás- és kisiskolás korosztály számára ajánljuk.A programot neves napok, ünnepek - karácsony, farsang, húsvét, népmese napja, víz napja stb. - köré szervezzük. Felelevenítjük és bemutatjuk a naptári évhez fűződő népszokásokat, a neves napokhoz kapcsolódó játékokat, nagyobbakkal irodalmi és ismeretterjesztő könyvekben lapozgatunk, majd a témához kapcsolódva kézműveskedünk.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XI. Karinthy Frigyes Könyvtár
XII. Ugocsa utcai könyvtár
XIII. Angyalföldi Kertvárosi Könyvtár
XIII. Dagály utcai könyvtár
XV. Zsókavár utcai könyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Interaktív zenei programok
Fotók: canva.com
Általános- és középiskolás diákokat várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
VII Deák Ferenc Könyvtár
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény
Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény - Iránytű a digitális világhoz
Fotó: FSZEK
Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.
Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Mesepedagógiai foglalkozás
Fotók: FSZEK, canva.com
Mesepedagógiai foglalkozásainkat óvodás és kisiskolás csoportoknak ajánljuk.A program során a mesepedagógia segítségével játékos formában találkozunk a mesék, a könyvek és a könyvtár világával. A sok mozgással összekapcsolt, élményteli foglalkozás során fontos szerepet kapnak a népmesék, a népi játékok, a mondókák és a találós kérdések, melyeknek köszönhetően a gyerekek megismerik önmagukat, az őket körülölelő világot, kapcsolódni tudnak társaikhoz. Az önfeledt közös játékot szabad könyvválasztás, könyvlapozgatás - iskolások esetében olvasgatás - zárja.
A foglalkozások kérhetőek például az alábbi könyvtárakban:
A Központi Könyvtár Sárkányos Gyerekkönyvtárában a Bajzáth Mária által kifejlesztett Népmesekincstár mesepedagógiai módszerrel dolgozunk. Ennek alapja, hogy a meselhallgató gyerekek életkori sajátosságainek megfelelő meséket összekapcsoljuk az őket foglalkoztató kérdésekkel, a meseolvasást kiegészítve mozgással, népdalokkal, nyelvtörőkkel is. A komplex foglalkozások keretében több ismeretterület is fejleszthető: a testünk, az időjárás, a család, élet és halál, a számok az állatok, a barátság, stb.
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Papírszínházi foglalkozás
Fotók: FSZEK, flickr.com
Papírszínházi foglalkozásainkat elsősorban óvodásoknak, kisiskolásoknak ajánljuk.
A papírszínház ötlete Japánból ered, a kamishibai szó papírból készült színházi játékot jelent (kami=papír, shibai=dráma, szórakoztatás). Remek lehetőséget ad arra, hogy közelebb hozzuk a történetet a gyerekekhez, bevonjuk őket is az előadásba.
"E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Lényegéből fakadóan számos pedagógiai hasznát is megemlíthetjük: fejleszti a gyerekek empátiáját, érzelmi intelligenciáját, a koncentrációs készségét, figyelmét, megfigyelőképességét, szövegértő képességét, szókincsét, vizuális és auditív memóriáját, esztétikai érzékét, ízlését, vizuális kultúráját."(idézet forrása).
A Magyarországon nagy hagyománnyal bíró diafilmes meséléshez képest hátránya, hogy sokkal kisebb a mérete, előnye viszont, hogy nem kellenek hozzá speciális eszközök (diavetítő, diafilm, vetítővászon vagy egyéb nagy felület) valamint speciális körülmények (elsötétítés), ugyanakkor azáltal, hogy akár helyben, a résztvevők saját maguk is létrehozhatnak papírszínházi alkotást, erős közösségépítő hatása is lehet.
További olvasnivalók a módszerhez a Csimota kiadó honlapján, itt.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
XII. Ugocsa utcai könyvtár
XV. Szűcs István utcai könyvtár
XX. Bíró Mihály utcai könyvtár
XXI. Sétáló utcai könyvtár - Tananyag - csak lazán
Fotók: FSZEK
Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).
Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár
XXI. Sétáló utcai könyvtár
- Drámajáték
Fotók: FSZEKDrámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.
Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Interaktív zenei programok
Fotók: canva.com
Általános- és középiskolás diákokat várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
VII Deák Ferenc Könyvtár
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény
Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény - Iránytű a digitális világhoz
Fotó: FSZEK
Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.
Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Tananyag - csak lazán
Fotók: FSZEK
Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).
Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár
XXI. Sétáló utcai könyvtár
- Biblioterápia
Fotók: canva.com, flickr.com
Biblioterápiás foglalkozásainkat 12 éves kortól minden korosztály számára ajánljuk.
Biblioterápiás foglalkozásaink elsősorban az önismeret fejlesztésére szolgálnak. Céljuk a személyiségfejlesztés, a szociális képességek fejlesztése, a közösségépítés. Ehhez kiindulópontként mindig egy célzottan kiválasztott irodalmi művet használunk, amely igény szerint lehet a pedagógus által megjelölt mű is (például éppen órai feldolgozás alatt álló kötelező olvasmány).
A foglalkozásokat kislétszámú csoportokban, képzett biblioterapeuta szakemberek vezetésével tartjuk.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Központi Könyvtár
XVI. Sashalmi Könyvtár - Drámajáték
Fotók: FSZEKDrámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.
Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.
Elérhető az alábbi könyvtárakban:
VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár - Interaktív zenei programok
Fotók: canva.com
Általános- és középiskolás diákokat várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
VII Deák Ferenc Könyvtár
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény
Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény - Iránytű a digitális világhoz
Fotó: FSZEK
Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.
Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Tananyag - csak lazán
Fotók: FSZEK
Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).
Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár
XXI. Sétáló utcai könyvtár
- Adatbázishasználat, kutatásmódszertan
Fotók: canva.com
Főiskolai, egyetemi hallgatóknak:
Igény szerint azokat az adatbázisokat mutatjuk be, amelyek legjobban segítik a választott szakjukban való elmélyülést. A Központi Könyvtár különgyűjteményei - Budapest Gyűjtemény, Szociológiai Gyűjtemény és Zenei Gyűjtemény - az általuk épített bibliográfiákban, valamint a könyvtár saját és előfizetett adatbázisaiban való kutatásba vezetik be a hallgatókat.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Központi Könyvtár
XIX. Üllői úti könyvtár - Biblioterápia
Fotók: canva.com, flickr.com
Biblioterápiás foglalkozásainkat 12 éves kortól minden korosztály számára ajánljuk.
Biblioterápiás foglalkozásaink elsősorban az önismeret fejlesztésére szolgálnak. Céljuk a személyiségfejlesztés, a szociális képességek fejlesztése, a közösségépítés. Ehhez kiindulópontként mindig egy célzottan kiválasztott irodalmi művet használunk, amely igény szerint lehet a pedagógus által megjelölt mű is (például éppen órai feldolgozás alatt álló kötelező olvasmány).
A foglalkozásokat kislétszámú csoportokban, képzett biblioterapeuta szakemberek vezetésével tartjuk.
Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
VIII. Központi Könyvtár
XVI. Sashalmi Könyvtár - Interaktív zenei programok
Fotók: canva.com
Általános- és középiskolás diákokat várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
VII Deák Ferenc Könyvtár
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény
Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény
Az én könyvtáram - Mintaprogramok.