Könyvtárbemutató ovisoknak, elsősöknek
Mozgással, könyvek kézbevételével, játékkal tanítjuk meg a gyerekeknek, hol találják meg a nekik fontos könyveket, hogyan tegyék vissza, és hogy vigyázni kell a rendre. A kölcsönzés fogalmát is tisztázzuk játékosan.
A könyvnézegetés után lehet mesét, rövid foglalkozást kérni, akár tárgykészítést is.
Papírszínház
Fakeretben mozgatható képeket használunk. Népmesék és műmesék egyaránt vannak köztük, különböző alkalmakra (tél, húsvét, víz világnapja) is van választék.
Interaktív a mesélés, a gyerekek közbeszólhatnak, segíthetnek a mesében. Előtte beiktathatunk játékot, szómagyarázatot, verstanulást. A mese után a meséhez kapcsolódó tárgykészítés.
Élőszavas mesélés (Az én könyvtáram mintaprogramja):
1. Állati jó mesék: Benedek Elek: A farkas és a róka (részletek) – Lehet 1 vagy 2 alkalmas, hosszabb foglalkozás.
A mese elmondása előtt beszélgetünk a két főszereplőről, különleges szavakat, kifejezéseket magyarázunk, könyveket nézegetünk.
A mese élőszavas, nem olvasott, interaktív, bele lehet szólni, nem ragaszkodunk az eredeti Benedek-szöveghez.
A mese után több lapra háttérképet készítünk a gyerekekkel, és síkbábbal lehet játszani a mesét.
2. Tündérszép mesék: A tizenkét hónap – Lehet 1 vagy 2 alkalmas, hosszabb foglalkozás.
A mese előtt vers- és mondókatanulás az évszakokról, hónapokról, játék az évszakokkal.
A mese után papírszínházba való illusztrációk készítése.
Budapest
Hol lakunk, Budapest nevezetes épületei, Duna, hidak, könyvnézegetés, tárgykészítés.
Erdei állatok
Mozgással, állathangok hallgatásával, felismerésével és a könyvekben való kikereséssel, tárgykészítéssel egybekötött foglalkozás. (Az én könyvtáram mintaprogramjaiból vett ötletek felhasználásával.)
Madarak és fák napja
1. A gyerekek a madarakat ismerik meg közelebbről, mozgásos játékkal, beszélgetéssel, könyvnézegetéssel, gólyás verset tanulnak, gólyát készítenek.
2. Lázár Ervin: A nagyravágyó feketerigó c. meséjének feldolgozása (Az én könyvtáram mintaprogram alapján). Madaras játék, verstanulás, madarak és a hangjuk összekapcsolása, a mese elmondása, könyvnézegetés, tárgykészítés.
Farsang
1. A farsang hangulatát vidám, mozgásos játékokkal idézzük meg. Beszélgetünk az ovis/iskolai farsangról, jelmezekről. Fényképeket nézegetünk a busójárásról. Busót készítünk vécépapír-gurigából.
2. A farsang az átváltozásról, a jelmezekről szól. Beszélgetünk róla, átváltozunk pl. kötéltáncossá. A Miért fekete a holló? című eszkimó mese feldolgozása.
Húsvét
Játszunk a húsvét két jellegzetes állatával, a nyúllal és a csirkével, majd K. László Szilvia meséje: A csipogó hímes tojás vagy Balázs Ágnes: A pösze nyuszi c. meséje kerül felolvasásra. Tárgykészítés: fűből kibújó csirke / fűből kibújó nyuszi.
Szüret
Mozgásos játékkal bemutatjuk a szüret menetét, a szőlő leszedésétől a must elkészítéséig. Tárgykészítés: szőlőfürt.
- Foglalkozásaink óvodás és elsős csoportok részére
Márton napja
Szt. Márton története a Boldogasszony papucsa c. könyv alapján. Libakészítés (többféle lehetőség).
Karácsony
Beszélgetünk az ünnepi szokásokról. Elhangzik Bartócz Ilona: Három karácsonyi galamb c. meséje, karácsonyi ajándékot készítünk.
Tavasz
Időjárás bemutatása játékkal, virágok megismerése versek, rajzok segítségével, virágkészítés (többféle lehetőség).
Március 15.
Beszélgetés: ők mit tudnak róla, tudnak-e verset, éneket. Azt mondják el, énekeljék el. Masírozunk énekre. Móra Ferenc: A furulya / A kevély Kereki c. meséjének elolvasása. Könyvnézegetés. Tárgykészítés (többféle lehetőség van).
Bálint Ágnes
Játék Bálint Ágnes nevével, beszélgetés a könyveiről, részlet a Vízitündér, vízimanó című könyvéből.
Népmese napja: A hétfejű sárkány (Az én könyvtáram mintaprogramja alapján)
Gyümölcsökkel, ezen belül az almával játszunk. A mesét interaktívan, kellékekkel adjuk elő, majd a sárkányokról is beszélgetünk, sárkányfejet készítünk. - Foglalkozásaink alsós csoportok részére
Foglalkozásaink alsó tagozatos gyerekcsoportok részére
Könyvtári rend: szak-, szépirodalom, írói betűrend, könyvek elhelyezkedése a polcon. Kölcsönzés feltételei interaktívan. Lehet mellé kérni lexikon-, szótár-, katalógushasználatot, könyv adatait.
Ruminis könyvtárbemutató
3–4. osztályosoknak a könyvtárbemutató Berg Judithoz és Ruminihez kapcsolódik, és a könyvhöz kapcsolódó játékokkal fejeződik be.
Könyvtárbemutató 4. osztályosoknak
A könyvtári rend, kölcsönzés szabályai mellett könyv adatai, könyvajánlás interaktívan.
Népmesével kapcsolatos foglalkozások- Mesevetélkedő: magyar népmesék elemeit felhasználva közösen mesét készítünk (mesekezdet, segítők, tárgyak, szörnyek, stb.). Minél több elemet ismer egy gyerek, annál több pontot gyűjt, amit a végén ajándékra cserélhet.
- Népmese kialakulása, helyszínei: interaktívan, játékokkal ismertetjük meg a népmeséket, mesekártya használatával közösen mesélünk.
Sárkány a népmesében- Sárkányos memory: könyvhasználattal, beszélgetéssel tudunk meg mindenfélét a sárkányokról, majd memóriajátékkal rögzítjük a tudást.
- Szent György: A történetet a Boldogasszony papucsa c. könyv alapján vesszük át, majd sárkányos játékok következnek.
- A hétfejű sárkány (Az én könyvtáram mintaprogramja alapján): Gyümölcsökkel, ezen belül az almával játszunk. A mesét interaktívan, kellékekkel adjuk elő, majd a sárkányokról is beszélgetünk, sárkányfejet készítünk.
Dzsungel- A dzsungel jellegzetességeit beszéljük meg, könyvekben nézegetünk dzsungeleket, hallgatunk a YouTube-ról dzsungelzajokat, közösen dzsungelt rajzolunk.
- A dzsungel állatainak jellemzői, ragadozók fegyverei, prédák védekezési eszközei, jellegzetes állatok. A tigris jellemzői. Mese a tigris csíkjairól; Stilton: Esti mesék: A tigris és az óriás.
Erdei állatok, háziállatok vetélkedőMemory, vetélkedő. A csoportok előre kiosztott szövegeket, könyveket, képeket nézegetnek, majd memóriajátékkal rögzítik. Előre megbeszélve a játék kapcsolódhat a tananyaghoz összefoglalónak.Állatok: társasjátékJátékszabály: Amelyik számozott kőre ráesik a dobott tárgy, azt a kérdést kell megválaszolni a csoportnak a könyvek segítségével. Addig kereshetnek, amíg a körben újra rájuk esik a dobás joga. Az nyer, aki a legtöbb kérdést meg tudja válaszolni.
Mobilhasználat 4. osztályosoknak
Szituációs játékokkal bemutatjuk a mobilhasználat előnyeit, hátrányait, és a mobiletikát is bemutatjuk.Fekete István állattörténetei
Jól használható a Vuk és a Tüskevár bevezetőjének. Fekete István, az ember. Állatszereplők nevei és az állathangok összekapcsolása. Ci-Nyi c. novella részletei.Közmondások 4. osztályosoknakJátszunk a közmondásokkal, eljátsszuk, összerakjuk, értelmezzük. Felhasználjuk Lackfi János Tanulságok c. versét.Érzékelések 4. osztályosoknak
Az 5 érzékszervet játékokkal mutatjuk be.
Vers 3–4. osztályosoknak- Őszi – Weöres Sándor Ballada a három falevélről c. versének feldolgozása.
- Tavaszi – Vers jellemzőinek bemutatása Weöres Sándor tavaszi verseinek felhasználásával.
- Arany János Mátyás anyja c. versének feldolgozása drámapedagógiai módszerekkel.
Finy Petra A Fehér Hercegnő és az Arany sárkány c. meséjének feldolgozása (Az én könyvtáram mintaprogramjának adaptálásával).
Játékok 3–4. osztályosoknak
Zálogosdi játékok a tanév végére.A sziget 3–4. osztályosoknak
Csoportos kalandos játék, az együttműködést, közös munkát segíti elő.Pozitív érzések 3–4. osztályosoknak
Drámapedagógiai módszerekkel, közös játékkal mutatjuk be a gyerekeknek, hogy mennyivel jobb, ha egymás iránt pozitív érzéseket mutatunk.
Rumini
Berg Judithoz és a regényhez kapcsolódó játékok.
Babonák
- Elsősorban januárhoz kötődő szokások (időjóslás, jókívánságok) bemutatása játékokkal, beszélgetéssel. Szerencsehozó tárgy készítése.
- Könyvekben 2-3 sornyi szövegrészben kell megtalálni a válaszokat. Csapatjáték, az nyer, aki a legtöbb kérdésre megtalálja a megfejtést (4. osztályosoknak való).
- 2. osztályosoknak: beszélgetünk a farsangról, éneket tanulunk, a busójárás történetének feldolgozása papírszínházi technikával.
- 3–4. osztályosoknak: beszélgetés a farsangi népszokásokról, majd farsangi alakoskodó játékok tanulása és előadása.
Húsvét
Beszélgetés a népszokásokról, böjtről, énekes népszokások tanítása, húsvéti mágiák: víz, tojásfestés.Pünkösd
Pünkösdi népszokásokról beszélgetünk, majd ügyességi játékokkal pünkösdi királyt választunk.SzüretBeszélgetünk a szüretről, a különböző fogalmakat, népszokásokat bemutatjuk.Márton napja
Beszélgetés a népszokásokról. Szt. Márton története a Boldogasszony papucsa című könyvből. Libás játék. Libakészítés.Fonó
Fogalmak megbeszélése, gyapjú sodrása, len növény bemutatása, lenmag megkóstolása. Mese: A kisvakond nadrágja / Csipkerózsika / Arany László: Pancimanci. Tárgykészítés.Luca 4. osztályosoknak
Szakértői dráma: Csoportbontás után minden csoport kap egy témát, és hozzá szövegeket. A végén bemutatják a kutatás eredményét.
Karácsony
1. Beszélgetés a népszokásokról. Karácsonyi díszek készítése.2. Fekete István Éjféli látogatók című novellájának feldolgozása.Halloween
A kelta-brit-amerikai szokás eredete. Régi angol, amerikai Halloween-játékok bemutatása.Honfoglalás
A jurta felépítése, íjkészítő, nyerges, kovács mesterségek bemutatása játékkal és Komjáthy István: Mondák könyve segítségével. Rovásírás bemutatása, megfejtése, készítése.Iskola Rákóczi gyerekkorában
Visszaemlékezések és Rákóczi tankönyve alapján felidézzük az iskolát és eljátsszuk, milyen volt akkor tanulónak lenni.Történelmi foglalkozások vetített képekkel
Életmódtörténetet mutatunk be a korszakról: ruhák, lakások, fegyverek stb. Korszakok: István, lovagkor, Mátyás, török kor, Rákóczi kora, reformkor és az 1848-as forradalom. Várak fejlődéséről – a földvártól a modern bunkerekig – is van egy foglalkozás.Környezetünk madarai
Prezivel készült foglalkozás a könyvtár környékén megfigyelt madarakról. A madarak hangját is meghallgathatják, valamint érdekességeket mesélünk a képekhez.Vetített képes foglalkozásokAz alábbi témákban kérhetők: kutyák, medvék, delfinek / cápák, hüllők, ló, macska. A képekhez magyarázatokat, érdekességeket mondunk. - Foglalkozásaink felsős csoportok részére
Foglalkozásaink felső tagozatos gyerekcsoportok részéreKönyvtárbemutató felsősöknek
A könyvtárról prezis bemutatót látnak a gyerekek. Ezt követően kalandjáték segítségével járják be a gyerekkönyvtárat és a kamasz-sarkot.Információkeresés a könyvtárban, interneten
A 8.-os nyelvtankönyvben található (kissé elavult!), a könyvtárról szóló ismeretek aktualizált változata.Czuczor Gergely A falusi kislány Pesten c. versének feldolgozása drámapedagógiai elemekkel
A foglalkozás jól használható a népiesség bemutatásához, a XIX. sz. eleji falusi élethez.Március 15. 5. osztályosoknak
Könyvek és internetes programok (tankocka, WordArt) felhasználásával készült foglalkozás.Reformkor: Szakértői dráma 7. osztályosoknak
Könyvek, Arcanum adatbázisból nyert adatok, képek segítségével egy közös szituációs játékban
ismerkednek meg a gyerekek a korabeli életmóddal: színház, lakás, Pilvax kávéház, öltözködés.Adatbázis-használat 8. osztályosoknak
Kerettörténetbe ágyazva keresünk adatokat a XIX. sz. végéről. Források többek között: OSZK MEK közös keresője, huszadikszazad.hu, hungaricana.hu stb.7–8. osztályosoknak
A csapatok az előre elkészített dominókból válogathatnak. A dominón található kérdésekre a válaszokat könyvekben kikeresik, majd a játék során ismertetik a többiekkel.Behálózva – 5–6. osztályMobilhasználat: szituációs játékokkal mutatjuk be a mobiltelefonok használatának előnyeit, hátrányait, a mobiletikát.
Behálózva (Az én könyvtáram mintaprogram alapján): Kapcsolatok és az internet. Lájkvadász társasjáték: a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat dobókockás, internettel kapcsolatos játéka
Behálózva – az internetes zaklatás – 7–8. osztály
(Az én könyvtáram mintaprogram alapján)Bűntény a könyvtárban (Az én könyvtáram mintaprogram alapján)
Detektív-játék, az ujjlenyomattól a tanúvallomásokig, DNS-minta-elemzéstől a személyleírásig.Népmese – 5. osztályA gyerekek játékok segítségével megismerik a mesélés helyszíneit, a mesetípusokat.
Meseváltozatok: Aranylúd / Szomorú királykisasszony / Pancimanci / Trillevip
Csókalányok / Hat hattyú / Só / Lear király. Toposzok, szereplők, mesei elemek. Mesekártya segítségével közös mesét alkotunk.Egri csillagok – 6. osztályBevezető foglalkozás: a gyerekek érdeklődését keltjük fel a regény iránt játékok, regényrészlet segítségével.
Fotók: FSZEK
Információ
Beiratkozás
Regisztráció természetes és jogi személyeknek:
ingyenes / 12 hónap
Regisztrációs olvasójegy adminisztrációs díja:
400 Ft / 12 hónap
Napijegy: 1.650 Ft / nap
Adott könyvtár használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 5.400 Ft
6 hónapra: 4.100 Ft
3 hónapra: 3.000 Ft
Minden tagkönyvtár egyidejű használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 10.000 Ft
6 hónapra: 7.700 Ft
Kedvezmények
ingyenes / 12 hónap
Regisztrációs olvasójegy adminisztrációs díja:
400 Ft / 12 hónap
Napijegy: 1.650 Ft / nap
Adott könyvtár használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 5.400 Ft
6 hónapra: 4.100 Ft
3 hónapra: 3.000 Ft
Minden tagkönyvtár egyidejű használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 10.000 Ft
6 hónapra: 7.700 Ft
Kedvezmények
Online