Folyóirat-ajánló: Civil Szemle, 18/1. sz., 2021
A Szociológiai Gyűjtemény mai bejegyzésében a Civil Szemle folyóiratának legfrissebb számát ajánljuk, kiemelten három tanulmányt. A folyóirat a Szociológiai Gyűjtemény részét képezi, így a Gyűjtemény folyóirat-galériáján helyben olvasható, a korábbi lapszámaival együtt. Az aktuális lapszám tartalmát tekintve foglalkozik tanyakutatással, civil társadalommal, az oktatás digitalizációjával és a roma tanulók felsőoktatási lehetőségeivel.
Kovács Teréz: Az alföldi tanyák történetének áttekintése a csengődi tanyakutatás kapcsán, 5. old.
A szerző tanulmányának alapja egy Csengődön elvégzett tanyakutatás, melyben a helyi tanyák kialakulásának történetét kutatták. A tanulmány egy szakirodalmi áttekintéssel indul, mely az alföldi tanyák kialakulásával és hanyatlásával foglalkozik. A Csengődön végzett kutatás egy kérdőíves felmérésen alapul, melyben a Pécsi Tudományegyetem szociológia szakos hallgatói is részt vettek, a helyi tanyákon élőkre összpontosítva. A kérdőívvel a helyiek életét és maga a falu politikai, társadalmi és gazdasági folyamatait vették vizsgálat alá.
Csikósné Maczó Edit és Rajcsányi-Molnár Mónika: Roma tanulók helyzete és esélyei a felsőoktatásban, 93. old
Jelen tanulmány a roma származású fiatalok iskolai, azon belül is a felsőoktatási elhelyezkedésükről, lehetőségeikről szól. Mind a lemorzsolódás, iskolaelhagyás komoly probléma Magyarországon és nemzetközi viszonylatban is. Tény, hogy a közoktatást sújtja ez a jelenség leginkább, viszont az elmúlt években már a felsőoktatásban is látni a lemorzsolódást, vagy épp, hogy el sem jutnak addig a hátrányos helyzetben élők. A tanulmány konkrétan a diploma elérésének kudarcát vizsgálja a roma származásúak körében, melyben betekintést kapunk azon tanulmányi támogatásokba is, amelyeket a roma tanulók vehetnek igénybe, ezzel segítve oktatásukat.
Beke Ottó: Az oktatás jövője: felkészítés a digitális életre és munkára (recenzió), 135. old
Az alábbi tanulmány a 2020-ban megjelent, Szűts Zoltán A digitális pedagógia elmélete című könyvet foglalja össze. A könyv szerzője rendkívül igényesen, tudományos szempontból körültekintő módon írta művét, melyben a digitális társadalom kerül előtérbe. A digitalizáció pozitívumaira és negatív hatásaira is felhívja a figyelmet, emellett külön kiemeli a médiatudatosság jelenségét is. Beke Ottó a recenzió végén megjegyzi, hogy a könyvet azon szakértőknek, egyetemi hallgatóknak és kutatóknak ajánlja, akik a járványhelyzet okozta távoktatás és digitális átállás hatásai és következményei iránt is érdeklődnek.
Fotók: A folyóirat borítója és tartalma, FSzEK