Ajánló: Barna Emília tanulmányai
Novemberben a Szociológiai Gyűjtemény ‘A hónap szociológusa’ rovatának főszereplője Barna Emília. A mai bejegyzésünkben 3 tanulmányát mutatjuk be és foglaljuk össze röviden, melyeket az elmúlt néhány évben publikált.
Fotó: Zsofia Hamori Photography
Barna Emília - Emotional and Relational Labour in Music from a Feminist Perspective, In: Music as Labour, 2022
A szerző célja, hogy rávilágítson a többnyire láthatatlan zenei munkára, és, hogy az kapcsolódik a nemek szerinti hierarchiához, melybe a zenei munka beágyazódik. Továbbá, ezzel a művel szeretne hozzájárulni a nemi és hatalmi viszonyok árnyaltabb megértéséhez a zeneiparban. Mindezek mellett arra is törekszik hogy megvilágítsa, hogyan ágyazódik be a kulturális termelés szélesebb társadalmi hálózatokba és kapcsolatokba, elsősorban a baráti kapcsolatokat figyelve. A szerző elemzésében 36 félig strukturált interjúra támaszkodik, amelyet magyar zenészekkel és zeneiparban dolgozókkal készítettek.
A teljes tanulmány angol nyelven az alábbi linkre kattintva olvasható: https://www.researchgate.net/publication/360552931_Emotional_and_Relational_Labour_in_Music_from_a_Feminist_Perspective
Barna Emília - The Relentless Rise of the Poptimist Omnivore: Taste, Symbolic Power, and the Digitization of the Music Industries, In: Popular Music, Technology, and the Changing Media Ecosystem, 2020
Az alábbi könyvfejezetben a szerző egy olyan elméleti megközelítés mellett érvel, amely egyesíti a zene fogyasztásának technológiai és médiakörnyezetének megértését, valamint azokat a társadalmi kapcsolatokat, amelyeken belül a kulturális fogyasztás szimbolikus jelentést kap. A kutatás központi kérdése ahhoz kapcsolódik, amelyek a „kulturális mindenevőség” térnyerésével, mint a kulturális fogyasztás jogos ízlésével és gyakorlatával kapcsolatosak. A szerző amellett érvel, hogy bár ezeket a tendenciákat összefüggésbe hozták a kulturális sokszínűséggel és a demokratizálódás társadalmi folyamatával, ezt a képet bonyolítja a szimbolikus hatalom, amely továbbra is megkülönböztetés révén érvényesül.
A teljes tanulmány angol nyelven az alábbi linkre kattintva olvasható: https://www.researchgate.net/publication/341113888_The_Relentless_Rise_of_the_Poptimist_Omnivore_Taste_Symbolic_Power_and_the_Digitization_of_the_Music_Industries
A Szociológiai Gyűjtemény 'A hét könyve' rovatának egy korábbi cikkében olvashatnak a könyvről: https://fszek.hu/sociology/szgy-kulfoldi-szakkonyvek-a-het-konyve-barna-tofalvy-music
Barna Emília, Blaskó Ágnes - Music industry workers' autonomy and (un)changing relations of dependency in the wake of COVID-19 in Hungary: Conclusions of a sociodrama research project, In: Intersections, 2021/7
A szerzők ebben a tanulmányban hat szociodráma csoport elemzésén keresztül tárják fel a magyar zeneiparban dolgozó kulturális munkások saját munkájukkal, alkotói autonómiájukkal és az iparág függőségi viszonyaival kapcsolatos kollektív képét és attitűdjét a járványhelyzet idejében. Elsőként azt vizsgálták, hogy a munkavállalók hogyan látják az állam és a piac szerepét munkájukban, mit képviselnek, illetve hogy a járványügyi válság befolyásolta-e ezt a helyzetet, és hogyan. Továbbá, azt is vizsgálták, hogy milyen potenciális stratégiákat azonosítanak a munkavállalók a válsághelyzet fényében a megküzdés és a túlélés érdekében.
A teljes tanulmány angol nyelven az alábbi linkre kattintva olvasható: https://www.researchgate.net/publication/357419549_Music_industry_workers'_autonomy_and_unchanging_relations_of_dependency_in_the_wake_of_COVID-19_in_Hungary_Conclusions_of_a_sociodrama_research_project