A Könyvtár a teljes gyűjteményéről, valamint a könyvtári hálózaton és az interneten elérhető, a gyűjteményéhez kapcsolódó elektronikus dokumentumok egy részéről elektronikus katalógust épít. Ez a katalógus a Könyvtár hálózatán és az interneten is szabadon hozzáférhető, könyvtári tagság nélkül bárki számára elérhető. Katalógusunk ide kattintva érhető el.
Alapszolgáltatás, mely regisztrációs jeggyel bármelyik tagkönyvtárban igénybe vehető. Valamennyi könyvtárlátogatónak be kell tartania Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Használati Szabályzatában foglaltakat.
Napijeggyel és kölcsönzésre jogosító olvasójeggyel igénybe vehető szolgáltatás. Előfizetett adatbázisaink a Könyvtár által biztosított számítógépeken vagy saját eszközön, wifi használatával érhetőek el.
A Könyvtár számítógépeit kizárólag napijeggyel, illetve kölcsönzésre jogosító olvasójeggyel rendelkezők használhatják. A Könyvtár számítógépeit az olvasó nem használhatja üzleti célú tevékenységre, törvénybe ütköző cselekményekhez, közízlést sértő oldalak megtekintésére, valamint mások munkájának zavarására vagy akadályozására. Ha a könyvtáros ilyet észlel, a Használati Szabályzat V. 2. pontban részletezett intézkedése lép életbe. Amennyiben az olvasó a Könyvtár számítógépein történő internet használata során a használathoz szükséges azonosítókat lementi, és azzal visszaélésre ad lehetőséget, ezért a Könyvtár felelősségre nem vonható.
Az olvasó által keresett, kölcsönözhető, kölcsönzésben vagy tagkönyvtárba való kiszállítás alatt álló dokumentumok értesítési és eljárási díj megfizetésével, személyesen a tagkönyvtárakban, és a Könyvtár webes katalógusán, bejelentkezés után előjegyezhetők. Az előjegyzett dokumentumot a könyvtárhasználó által kért időpontig, de legfeljebb két hónapig figyeli a Könyvtár. A kiértesítés előtt a kérés lemondható. Ha az előjegyzett dokumentum hozzáférhető, erről a Könyvtár az olvasót e-mailben vagy telefonon értesíti. A kiértesítéssel egyidőben az előjegyzés díja ráterhelődik az olvasójegyre. A díjat akkor is meg kell téríteni, ha a kérést követően az előjegyzést lemondják, vagy az előjegyzett dokumentum átvételére nem kerül sor. A dokumentumot az értesítés után a Könyvtár 8 naptári napig őrzi, ezt követően az előjegyzés elévül. A Könyvtár az előjegyzéseket az igénylések sorrendjében elégíti ki. A kijelölt tagkönyvtárakban az előjegyzett könyvek átvételi pontja a könyvkiadó automata (locker) is lehet. A könyvkiadó automata levelet küld az olvasónak az átvételre váró példányokról. A levél tartalmaz egy egyszer használatos kódot is, melyet az olvasó a könyvszekrény nyitásához használhat. Az előjegyzés díját az olvasó távfizetéssel egyenlítheti ki. (A szolgáltatást biztosító tagkönyvtárak listája ide kattintva olvasható.)
A szolgáltatás díja: 300 Ft/kötet
Díjainkat a díjtételtáblázat és a Használati Szabályzat 7. sz. melléklete tartalmazza.
A Könyvtár ideiglenesen vagy tartósan otthonukhoz kötött használói számára házhoz szállítja a kölcsönözni kívánt dokumentumokat és szükség szerint a lejátszóeszközöket. A szolgáltatást biztosító tagkönyvtárak listája ide kattintva érhető el.
A kölcsönzési határidő – a sikerkönyvek és az előjegyzett művek kivételével – a kölcsönzési határidő lejárta előtt két alkalommal, legfeljebb a könyvtári tagság fennállásáig hosszabbítható meg a könyvtár nyitvatartási idejében személyesen, telefonon és e-mailben, illetve a könyvtár honlapján keresztül 24 órában. A honlapon keresztül történő hosszabbításról a könyvtárhasználó a felületen megjelent üzeneteken felül, amennyiben e-mail címét megadta, e-mailben is visszajelzést kap.
Kölcsönzésre jogosító olvasójeggyel, beiratkozási díj fejében 4 hétre, maximum 10 cím kölcsönözhető. Gyerek olvasójeggyel 0-10 éves korig csak a gyermekkönyvtári állományba sorolt dokumentumokat lehet kölcsönözni.
Kölcsönzésre jogosító olvasójeggyel, beiratkozási díj fejében 4 hétre, maximum 10 cím kölcsönözhető. A kölcsönzések két alkalommal meghosszabbíthatóak, amennyiben nem került rájuk előjegyzés, illetve időközben nem jár le az olvasójegy.
Az egyes tagkönyvtárak állományából hiányzó dokumentumokat, a “sikerkönyvek” kategóriába sorolt dokumentumok kivételével, másik FSZEK tagkönyvtárból a könyvtárhasználó– térítési díj ellenében –átkölcsönözheti. A térítési díjat a kérés leadásakor kell megfizetni. A Könyvtár az átkölcsönzésben kért dokumentumot annak elérhetőségétől számított 20 munkanapon belül biztosítja a könyvtárhasználó számára abban a tagkönyvtárban, ahol tagként kérését leadta. A nem kölcsönözhető, csak másolatban küldhető dokumentumok vagy dokumentumrészek másolási költségét a könyvtárhasználónak meg kell térítenie. Az átkölcsönzött dokumentumok lejárati ideje nem hosszabbítható.
A szolgáltatás díja: 500 Ft/kötet
Díjainkat a díjtételtáblázat és a Használati Szabályzat 7. sz. melléklete tartalmazza.
Kölcsönzésre jogosító érvényes olvasójeggyel rendelkező olvasóink számára lehetőség van a Könyvtár előfizetett tartalmait távolról - otthonról vagy a világ bármely pontjáról - használni. A szolgáltatás azokra a forrásokra vonatkozik, melyek távoli elérésére a kiadó is engedélyt adott. Hasznos tudnivalók ezen a linken érhetők el.
Adatbázishasználatra jogosító online regisztrációval a FSZEK által biztosított online adatbázisok távoli használatára van lehetőség. A virtuális jegy az aktiválástól számított 30 napig érvényes, azt követően megújítható. A megújításról szóló segédlet itt olvasható. A szolgáltatás regisztrációja a Könyvtár honlapján indítható. Az adatbázisok elérésére a könyvtár általá küldütt visszaigazolást és távfizetést követően van lehetőség. Az online regisztráció díját a díjtétel-táblázat (ld. 7.sz. melléklet) tartalmazza.
Azoknak az olvasóknak, akik a beiratkozáskor e célból megadták e-mail címüket, a Könyvtár a tagság lejárta előtt 2 héttel, valamint a kölcsönzési határidő lejárata előtti utolsó napon e-mailes emlékeztetőt küld.
A Könyvtár a különböző díjak és tartozások rendezésére, kényelmi szolgáltatásként, távfizetési lehetőséget kínál honlapján keresztül bejelentkezett olvasói számára. A szolgáltatás igénybevételéhez az olvasójegy vonalkódja, bankkártya és e-mail cím szükséges. Távfizetés esetén a Könyvtár a vevő számára a Corvina integrált könyvtári rendszerben automatikusan generált számlát bocsát ki, amelyet az olvasó a Könyvtár honlapján egyéni bejelentkezést követően megtekinthet és kinyomtathat.
Könyvtári tagság nélkül, ingyenesen igénybe vehető szolgáltatás. A látogatás előtt szükséges felvenni a kapcsolatot az érintett tagkönyvtár illetékes munkatársával.
Információ
Rákosi úti Könyvtár
1161 Budapest, Rákosi út 119. útvonalNyitvatartás:
A könyvtárak használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Milyen szolgáltatásokat vehetek igénybe az egyes könyvtárakban?
Könyvtárainkban számos szolgáltatás vehető igénybe, ezek a tagkönyvtárak adottságaitól függően eltérőek lehetnek.xxx
Szolgáltatásaink részletes listája a Szolgáltatások menüpont alatt tekinthető meg.
Ki lehet könyvtárhasználó?
A Könyvtárba beiratkozhat
saját jogán
minden cselekvőképes nagykorú magyar és európai uniós állampolgár;
magyarországi tartózkodási vagy letelepedési engedéllyel, hivatalos szálláshely bejelentéssel rendelkező külföldi állampolgár;
magyar igazolvánnyal vagy magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkező külföldi állampolgár a magyar állampolgárokra vonatkozó általános feltételekkel;
a törvényes képviselőjének készfizető kezessége mellett
minden 18 év alatti személy;
nem cselekvőképes vagy korlátozottan cselekvőképes személy; valamint
cselekvőképes nagykorú magyar állampolgár készfizető kezessége mellett- a fenti kategóriákba nem tartozó külföldi állampolgár;
magyarországi vagy európai uniós telephellyel rendelkező jogi személy.
Hogyan iratkozhatok be az általam kiválasztott könyvtárba és milyen kedvezményeket vehetek igénybe?
A könyvtárba lépve a szükséges okmányok felmutatásával a beiratkozási pultnál személyesen válthat regisztrációs kártyát vagy olvasójegyet a beiratkozási díj kifizetésével. A kedvezményre való jogosultságot igazolni kell. Az olvasójegy másra át nem ruházható.
Könyvtári tagság létesítésekor, meghosszabbításakor, a kezesség vállalásakor és az adatok változásának bejelentésekor a következő adatokat kell eredeti, érvényes okmányokkal igazolnia: természetes személyazonosító adatok és lakcím. Kérjük, hogy okmányait feltétlenül hozza magával!
Mi szerepel az olvasójegyemen?
Könyvtáraink egységes olvasójegyet használnak.
Az olvasójegyen található az olvasói vonalkód, valamint feltüntetjük az olvasó nevét és olvasójegyének számát. Az olvasójegy másra át nem ruházható, elvesztését be kell jelenteni.
A személyi adatok változásáról a könyvtárat értesíteni kell.
Amennyiben valamelyik tagkönyvtárunkban már kapott vonalkódos olvasójegyet, kérjük, hozza magával a beiratkozáshoz!
Mi a teendő, ha elveszítettem az olvasójegyemet?
Az olvasójegy elvesztését a visszaélések elkerülése érdekében haladéktalanul be kell jelenteni telefonon vagy személyesen a könyvtárban.
Egyéb esetben a könyvtár visszaélés esetén a károkért nem vállal felelősséget!
Az érvényes olvasójegyet személyesen, fényképes igazolvány felmutatásával és a pótlási díj megfizetésével lehet pótoltatni.
Jogi személyek (gazdasági társaság, alapítvány, társadalmi szervezet stb.) beiratkozhatnak-e a könyvtárba?
Könyvtárainkba 2007. május 1-jétől jogi személyek (gazdasági társaság, alapítvány, társadalmi szervezet, egyéb intézmény, egyéni vállalkozók) beiratkozására is van lehetőség.
A beiratkozási díj a jogi személyeknek a használat tényleges időtartamától függetlenül a tagkönyvtárra érvényes díj háromszorosa.
A beiratkozáshoz a jogi személy köteles helyben kitölteni „A könyvtárhasználó (jogi személy) nyilatkozata” nyomtatványt.
Az intézmény olvasójegyét legfeljebb három megbízott személy használhatja. Nevük bevezetésre kerül az adatlapon.
A kölcsönzéssel és a könyvtárak helyben használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Mit és hogyan kölcsönözhetek a könyvtárakból?
Kölcsönözni a beiratkozáskor váltott olvasójeggyel lehet. A könyvtárakból kölcsönözhetőek mindazok a dokumentumok, amelyek nincsenek helyben használathoz kötve.
Az egyes könyvtárakból kölcsönözhető dokumentumok köre honlapunk Szolgáltatás menüpontja alatt található részletezve.
Hány dokumentumot kölcsönözhetek egyszerre és milyen időtartamra?
Egy kölcsönző a különböző dokumentumtípusokból valamennyi tagkönyvtárból egyidejűleg 18 darabot kölcsönözhet.
Gyerekolvasójeggyel 0-10 éves korig csak a korosztályi érdeklődésnek megfelelő, a gyermekkönyvtári állományba sorolt dokumentumokat lehet kölcsönözni.
Mit kell figyelnem a kölcsönzéskor kapott bizonylaton?
Minden kölcsönzésnél és személyes hosszabbításnál bizonylatot nyomtatunk, ezen a következő adatok szerepelnek:
az olvasó neve,
az olvasójegy lejárati ideje,
kölcsönzött dokumentumok száma, szerzője, címe, leltári száma és lejárati ideje,
hosszabbítások száma,
kölcsönzés dátuma,
az olvasó neve és aláírása.
Ennek a bizonylatnak az aláírásával az olvasó a kölcsönzés tényét elismeri!
Az önkiszolgáló kölcsönzőgépeknél kiadott, illetve visszavett dokumentumokról a rendszer nyomtatott elismervényt készít, amelyet meg kell őrizni. Ez a kinyomtatott számítógépes bizonylat aláírás nélkül is érvényes.
Nem kölcsönözhet az, aki bármelyik könyvtárnak lejárt határidejű dokumentummal vagy bármilyen címen pénzzel tartozik. A díjtartozást bármely könyvtárban, illetve online, az olvasói adatlapról indítva banki felületen is lehet rendezni; a dokumentumtartozást csak ott, ahol az keletkezett.
Kölcsönzéskor a régebbi lejáratú határidők automatikusan nem hosszabbodnak.
Milyen esetekben nem lehet egy dokumentumot meghosszabbítani?
A könyvek kölcsönzését a határidő lejárata előtt, ill. lejártakor kétszer meg lehet hosszabbítani.
Hosszabbítani kényelmesen és leggyorsabban a könyvtár honlapjának Távhasználat menüpontjából lehet.
Nem lehet hosszabbítást kérni, ha a könyvre előjegyzés van, vagy az olvasónak bármilyen tartozása van.
Az audiovizuális dokumentumok (hangkazetta, hangoskönyv, CD, videó, DVD, CD-ROM, oktatócsomag) és a folyóiratok kölcsönzési ideje egy alkalommal hosszabbítható meg.
Hogyan jegyeztethetek elő egy könyvet?
Ha a keresett könyvből és oktatócsomagból nincs kölcsönözhető példány a könyvtárban, akkor a műre előjegyzés kérhető.
Nem hagyományos dokumentumokra (hangkazetta, hangoskönyv, CD, videó, DVD, CD-ROM) nem veszünk fel előjegyzést!
Az előjegyzés történhet személyesen, e-mailben vagy a webes katalógus-felületről távszolgáltatással a következő nyitvatartási napi elbírálási határidővel.
A gyors ügyintézés érdekében beérkezett könyvéről e-mailben is értesítjük. E-mail elérhetőségét tüntesse fel az előjegyzési nyomtatványon!
Az előjegyzett mű az értesítést követő 8 munkanapon belül vehető át.
A szolgáltatás díja 300 Ft. Amennyiben nem aktuális az előjegyzése, kérjük, jelezze személyesen, telefonon vagy e-mail útján!
Mit tegyek, ha a könyvtár a tartozásom miatt közjegyzői eljárást kezdeményezett velem szemben?
A dokumentumok lejáratától számított 57. napon a könyvtár a vagyoni kár rendezésére és a késedelmi díj megfizetésére közjegyzői fizetési meghagyásos eljárást kér, illetve bírósági végrehajtási eljárást kezdeményez.
A közjegyző által küldött fizetési meghagyáson szereplő összeg tartalmazza a dokumentum(ok) kártérítési árát, az aktuális késedelmi díjat és a közjegyzői eljárás díját. Amennyiben a dokumentum(oka)t visszahozza, a késedelmi díjat, az értesítés költségét, az eljárási díjat és jogerőre emelkedés utáni késedelmi kamatot kell rendeznie a könyvtár felé.
Ezeket a tartozásokat a könyvtárban személyesen, illetve online, az olvasói adatlapról indítva banki felületen is lehet rendezni.
A tartozás rendezését követően a közjegyzői eljárás automatikusan megszűnik.
Mi a teendő, ha elveszett/megrongálódott a nálam lévő dokumentum?
Az elveszített vagy megrongálódott dokumentumot kártéríteni kell a könyvtár felé. A kártérítés összegét, a dokumentum gyűjteményi értékét a könyvtáros állapítja meg.
A kártérítési eljárás díja 1000 Ft/db.
Az oktatócsomagok esetében a kártérítési ár a részdokumentumok árának összege.
Az egyszer már megtérített dokumentum árát a dokumentum előkerülése esetén a könyvtár nem téríti vissza.
Hogyan kérhetek könyvet a Központi Könyvtár raktárából?
Raktári kéréseket a zárást megelőző 30. percig lehet leadni.
Kérjük, vegye igénybe az olvasói katalógushoz kapcsolódó raktári kérőprogramot. Útmutató a raktári kérőprogram használatához.
Ha nem találom meg a könyvtárban a keresett könyvet, milyen módon kérhetem át más könyvtárból?
Könyvtárközi szolgálatunk postaköltség ellenében biztosítja olvasóink számára a dokumentumokhoz való hozzáférést. Ennek díja a tagkönyvtárak közötti átkölcsönzés esetén 500 Ft/kötet, egyéb, hazai könyvtárból történő átkölcsönzés esetén a mindenkori postaköltség.
Nem magyarországi könyvtárból való átkérés esetén a szolgáltatás díja 4500 Ft/kötet.
A könyvtárközi szolgálat rendelkezik olyan nyilvántartással, amely tartalmazza az ország nagy könyvtárainak közös katalógusát.
A küldő könyvtár szabja meg a kért dokumentum kölcsönzési határidejét, a kölcsönzés módját, (kölcsönzés, ill. helyben olvasás) és az esetleges fénymásolat térítési díját.
A katalógus használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Hogyan használjam a katalógust?
A FSZEK honlapján keresztül elérhető FSZEK Online tartalmazza a tagkönyvtárakban fellelhető dokumentumok részletes leírását, példányadatait, aktuális jelzetét, témajelzetét, valamint lelőhelyét. A példány kölcsönözhetőségére vonatkozó információ a Státusz mezőben látható.
Keresési szempont lehet többek között a szerző, cím, tárgyszó, kiadó, tárgykör, adathordozó, szereplő stb., szűkítve a keresést egyes gyűjteményeinkre, könyvtárainkra, adott nyelvre vagy dokumentumtípusra.
A katalógus használatához a Súgó nyújt részletes segítséget.
Mit jelentenek a katalógusban a dokumentum státuszinformációi (kölcsönözhető, lejár, törlése folyamatban stb.)?
A katalógus a szabad példányokat a státuszinformációban kölcsönözhetőként jelöli, a csak helyben használható, nem kölcsönözhető dokumentumok mellett pedig a "Helyben olvasható" információ szerepel.
Az éppen kölcsönzésben lévő példányokat a lejárati idő jelzi.
A kivonás alatt lévő példányoknál a "Törlése folyamatban" információ, a más okok miatt (pl. feldolgozás alatt vagy szállítás alatt) nem kölcsönözhető példányok mellett pedig a "Nem hozzáférhető" státuszinformáció szerepel.
Egyéb szolgáltatásainkkal kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Hogyan tudok a könyvtárakban fénymásolni?
Könyvtárainkban lehetőség van fénymásolásra, ill. másolat készíttetésére is.
A Központi Könyvtárban egyenlegfeltöltésre van lehetőség, amelyet olvasóink fénymásolásra, nyomtatásra vagy szkennelésre vehetnek igénybe.
Használhatok-e számítógépet, internetet a könyvtárakban és milyen feltételekkel?
Könyvtárainkban a számítógép- és internethasználat beiratkozott, ill. napijegyet váltott olvasóink számára ingyenes.
Felhívjuk kedves olvasóink figyelmét, hogy a könyvtári internetszolgáltatást nem használhatják üzleti célú tevékenységre, törvénybe ütköző cselekményre, valamint mások munkájának zavarására, akadályozására.
Használhatom-e saját laptopomat a könyvtárakban?
Igen, a saját laptop használható a FSZEK könyvtárakban.
Hogyan használhatom a WiFit a könyvtárakban?
Kölcsönzésre jogosító olasójeggyel, regisztrációs jeggyel és napijeggyel rendelkező olvasóink saját eszközzel ingyenesen használhatják WiFi szolgáltatásunkat.
Bejelentkezési azonosító az olvasójegy vonalkódja, a jelszó pedig a FSZEK Online-hoz is használt jelsző, amley alapértelmezés szerint a születési hónap és a nap. (Pl.: 1201)
Ugyanazzal az azonosítóval egyidejűleg csak egy eszközt lehet használni.
Hírlevél
Szeretne első kézből értesülni újdonságainkról, irodalmi-művészeti programjainkról, ismeretterjesztő előadásainkról, gyermekfoglalkozásainkról? Iratkozzon fel hírlevelünkre, melyben a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár valamennyi könyvtárának híreiből, programkínálatából adunk válogatást havi rendszerességgel. Feliratkozni, illetve leiratkozni hírlevelünkről a hirlevel@fszek.hu e-mail címen lehet. A tárgy mezőbe írja be: „Feliratkozás”, illetve „Leiratkozás”.