Ezt a cikket 2025. 02. 26 napján archiváltuk, a benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kisképző rajzverseny 2024/25

Kisképző

Sok szeretettel várjuk a Kisképző rajzverseny 2024/25 díjazott munkáiból rendezett kiállításra a Körúti Könyvtárba 2025. február 6-án, csütörtökön 18 órakor!

Tárlatvezetés:

február 19., szerda 16.30 óra

február 24., hétfő 16.30 óra

A kiállítás megtekinthető 2025. február 26-ig a könyvtár nyitvatartási idejében.

A gyermekek többsége 10-13 éves korban abbahagyja a rajzolást. Ezzel együtt nem csak rajzi kifejezőeszközeik, hanem teljes vizuális észlelőrendszerük egyes elemei is megrekednek a fejlődésnek ebben a stádiumában. A Viktor Löwenfeld szerinti fejlődési kategóriákra vetítve ez az életkor az 5. fokozatra, a pszeudo realizmus szakaszára esik. A csekély óraszámú gimnáziumi, középiskolai vizuális kultúra tantárgy jelenlegi formájában és óraszámával a legritkább esetben ad lehetőséget arra, hogy kimozdítsa innen a tanulókat, ami azt jelenti, hogy a legtöbben felnőtt korukra is ebben a fejlődési szakaszban maradnak.  A rajzolás abbahagyásának okai között élen jár a sikerélmény és a pozitív visszajelzések hiánya. A sikertelenség érzésének hatása alatt könnyebb abbahagyni az általában a szülők által is súlytalannak, mellékesnek tartott tevékenységet. Mindez elkerülhető azzal, ha az iskolában a rajzolást a tanulók számára kötelezően végrehajtandó feladat helyett örömforrássá tesszük. A készségek aktiválása örömérzettel jár, miután valaki átél egy ilyen élményt, szívesen tér vissza a kiváltó tevékenységhez.

A rajzolás elsősorban mentális folyamat, a fizikailag létrehozott rajz a papíron csak másodlagos lenyomat, „dokumentum”, nem cél. A valódi cél a vizuális készségek aktiválása és a látás tudatossá tétele, művelése, amely a művészeti szakképzésen kívül is mindenki számára előnyös és konstruktív, jótékony hatással van a teljes személyiség fejlődésére, akárcsak a zene, tánc, vagy a sport. A magyar közoktatás történetében Klebelsberg Kuno reformja során történt kísérlet a gyakorlati tanulmányrajz általános műveltségbe történő beépítésére (az énekléssel együtt).

A művészeti szakgimnáziumok, köztük iskolánk, a „Kisképző” tanulói vizuálisan érzékeny, jól fejleszthető személyiségek. Az öt éves képzésünk során heti 6x45 percben gyakorolják a látvány utáni tanulmányrajzot. Évfolyamonként korosztályra és rajzi szintre szabott tematika szerint történik az oktatás kis létszámú csoportokban, személyre szabott instrukciókkal és korrektúrával. Rajztanáraink mindannyian képző- vagy iparművészeti végzettségű szakemberek, akik pedagógiai tevékenységük mellett aktív alkotók is. Mindez lehetővé teszi, hogy diákjaink magasan fejlett vizuális érzékelésre és kiművelt készségekre tegyenek szert, ami olyan értékekben kamatozik, mint az összpontosítás képessége, következetesség, kritikus gondolkodás, nyitottság, vagy az empátia. 

Az egyes évfolyamok éves tematikái, amelyek a kiállítás anyagában is jól elkülöníthetők:

9. évfolyam - A térábrázolás alapjai (egyszerű síklapú- és forgástestek térbeli értelmezése és leképezése, az árnyékvetés szabályrendszere)

10. évfolyam – Összetett formák és felületek ábrázolása (összetett forgástestek, természeti formák, különböző textúrák, pl üveg, fém, szövet rajzi érzékeltetése).

11. évfolyam – Portré (büszt és kezes félalak rajzolása, festése és mintázása élő modell alapján)

12-13. évfolyam – Teljes emberalak (teljes emberi figura ábrázolása élő modell alapján)

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a fszek0601@fszek.hu e-mail címen lehetséges.

A résztvevők megjelenésükkel tudomásul veszik, hogy a rendezvényen fotó/videófelvétel készül, melyet a Könyvtár honlapján vagy Facebook-oldalán közzétehet. Az adatkezelés önkéntes hozzájáruláson alapul. A felvételen látható érintett írásban kérheti arcmása eltávolítását.

A regisztrációval kapcsolatos adatkezelési tájékoztató itt olvasható.

Kérjük, amennyiben regisztrál az eseményre és mégsem tud részt venni rajta, jelezze azt felénk!

Plakát: Kisképző