Mazsolázó pedagógusoknak - ingyenes könyvtári foglalkozások ajánlója
Szeretettel várjuk az óvodai, iskolai csoportokat könyvtárbemutató foglalkozásra, könyvtári órára, csoportos kölcsönzésre - előzetes egyeztetés után.
Segítünk, ha szükségük van könyvre, információra, vagy akár csak egy kis ötletre egy feladat megoldásához, helyet biztosítunk tanulásra, iskola utáni találkozásra, közös munkára.
Olvasnivalót is örömmel ajánlunk, nemcsak a kezdő olvasóknak, hanem azoknak is, akik már "mindent" kiolvastak.
A könyvtári foglalkozásokról rugalmasan egyeztetünk, igyekszünk a pedagógusok igényeihez alkalmazkodni. Rendre tapasztaljuk, hogy nem iskolai környezetben máshogy nyilvánulnak meg a gyerekek, mint egy tanórán, már csak emiatt is érdemes ellátogatni hozzánk.
A foglalkozásokon fokozott figyelmet fordítunk a biztonságra, külön figyelünk rá, hogy két iskolai/óvodás csoport ne találkozzon egymással, emellett kézfertőtlenítőt is biztosítunk.
Kérjük, mazsolázzanak bátran alábbi foglalkozásaink közül, és várjuk az újabb igényeket is.Előzetes jelentkezés telefonon (+36-1-281-1163), e-mailben (vargal@fszek.hu) vagy személyesen Varga Lillánál lehetséges.
FSZEK Üllői úti Könyvtára 1191 Budapest, Üllői út 255.http://www.facebook.com/fszekulloi
http://www.fszek.hu/ulloi
A könyv mint tárgy, könyvek használata, keresés a könyvekben.
Kalandozás a polcok között - ismerkedés a könyvtárral, a kölcsönzéssel, tű a szénakazalban, játék, mese, vers.
Ősz:
Szüret: Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack - mese. Hogyan eszünk almát, szőlőt, körtét, diót, banánt (utánzás), találós kérdések, könyvekből szőlőfürt.
Éhes mackó: a mackó aludni megy, mozgásos játék, kirándulás az erdőben (játék). Találkozó a sünivel. A sün és a nyúl futóversenye - mese.
Tél:
Mikulás, karácsony - mesék, családi szokások, ünnepi készülődés, advent, betlehemezés.
Hópehelytánc, hóemberépítés. Téli mesék, játék, versek.
Medveébresztő - mondókás foglalkozás. A pele még alszik - videó, utánzás.
Farsang, busójárás, kóló tánc, bolondozás
"Hóhullásban sok pihe hull
egy pihe sem lesz így egyedül
Egyedül nem jön nincsen kedve:
egyedül a hópihe csak dideregne.
Egymaga nem jön, százan jönnek,
kavarog a sok pihe, hullanak, esnek,
kavarog százezer, hull millió,
perdül és táncol és kanyarog a hó."
(Szabó T. Anna: Hóhullásban)
Tavasz:
Március 15. - Hogyan lett lova a huszárnak? - mese. Fakatona - vers, lódobogás. Könyvkokárda. Huszárhintaló - kézműves. Huszárdalok.
Föld napja (április 22.) - Találós kérdések. Mese Víziapóról. Böngészés a témához kapcsolódó könyvekben, kedvenc élőlény keresése. Földszínező.
Madarak és fák napja (május 10.) - Tőkés récék és kisrucák, találós kérdések. Hogyan tanulták éneküket a madarak? - mese. Vízimadár-böngésző, tőkés réce, kacsa-liba játék, vadkacsa fejdísz (kézműves). Madárhangok felismerése, találós kérdések.
A fa és az évszakok. Élet a fa lombkoronájában. Levelek sokszínűsége, levélhatározó. Játék a termésekkel. Élet az erdőben, állatnyomok. Kedvenc erdei állatom - böngésző játék.
Mi a könyvtár? Mi a könyv? Miről írnál könyvet, azt melyik polcra tennéd? Hogyan használjuk a könyvtárat? Miért tároljuk polcon a könyveket? Tű a szénakazalban és a rend.
Sorbanállós játék, találós kérdések.
A pele már alszik - videó, könyvböngésző, a természet változása, téli álmot alvó állatok.
Ha Katalin locsog, karácsony kopog... Ünnepváró versek, Mikulás, advent, karácsony.
Szentek élete, népszokások, népi időjóslás. Szent Mihály, Szent Márton, Szent Miklós ünnepe. Betlehemezés.
Farsang, karnevál, busójárás. Busóálarc - kézműves. Álarcok, alakoskodás, népszokások.
A magyar költészet napja (április 11.) - címadás verseknek, magyar költők képei. Ki a költő? Mi a vers? A versek ritmusa - közös verselés.
Mesék Mátyás királyról. Mátyás király könyvtára, Corvina-oldalak nézegetése, iniciálé színezés, “kódexmásolás”, írás lúdtollal, a királyi címer.
Kertész Erzsi: Göröngyös úti Iskola - részletek. Egymásra hangolódós játék. Ismerjük-e egymást eléggé. Iskola, osztály, közösség, egymás segítése - élménypedagógiai játékok.
Kedvenc játékaink, foglalkozás elemeink:
Mi a legerősebb a világon? - mese.
Találós kérdések minden mennyiségben.
Milyennek látjuk egymást - játék.
Sherlock Holmes és Dr. Watson - játék.
Karmesterjáték.
Könyvajánlás egymásnak.
Könyvélmények - játékos beszélgetés.
Mosolydobás.
Tengerhullámzás.
Ünnepekhez kapcsolódó versek.
3-4. osztályos csoportoknak ajánljuk:
Rumini Kupa könyves kalandok Berg Judit: Rumini című meseregénye nyomán - könyvtári mintaprogram
A program legfontosabb célja „visszacsábítani” a 10-12 éves gyerekeket az olvasáshoz mint szabadidős tevékenységhez – a ma megfigyelhető ellentétes tendenciák ellenére.
Olyan vetélkedősorozat ez, amelynek során a részt vevő gyerekek több száz oldalt elolvasnak, mégpedig egy nagyon érdekes és színvonalas meseregény-sorozatból, majd az izgalmas feladatok megoldása közben számot adnak.
● szövegértési,
● kommunikációs,
● stratégiai,
● problémamegoldó,
● illetve együttműködési készségeikről-képességeikről.
A program nem titkolt szándéka, hogy minél vonzóbbá tegye az olvasást, a könyvtárba járást – akár annyira, hogy a tévézés vagy a számítógépes játékok alternatívájaként is számításba jöhessen.
Az én könyvtáram EFOP-3.3.3- VEKOP-16- 2016-00001 - A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című program országos hatókörű könyvtári projektje.
Könyvtárunk a módszertan hivatalos alkalmazója.
http://www.azenkonyvtaram.hu
Mi a fontos neked egy könyvben? Borító, cím, szerző, ajánlás. A könyv részei. Szerző, cím, kiadási adatok. Könyvparti, ismerkedés ismeretlen könyvekkel. Könyvválasztás módjai.
A könyvtár terei - játékos bejárás, nyomozással. A könyvtár szerepe mindennapjainkban. Könyvtári rend, polcok, sorrend, témák. A rend fontossága az életünkben. Miért jó a rendetlenség és a rend? Olvasójegy, kölcsönzés szabályai.
Ismeretterjesztő vagy szépirodalom? Ismerjük meg a pelét verssel és tudományos könyvekkel. Fergeteges kvízparti.
Mókás versek, vidám olvasnivalók. Legyen az olvasás élmény. Belső mozi olvasás-, felolvasás hallgatása közben. Rajz.
Farsang, karnevál, busójárás, bolondozás. Busóálarc - kézműves. Álarcok, alakoskodás, népszokások.
Honismeret játékosan. Mosolydobás, balatoni hullámjáték, temérdek értékes könyv böngészése. Magyar nevezetességek játékosan. Nyomozás.
Olvasmány előkészítő és feldolgozó foglalkozások:
Erich Kästner: Emil és a detektívek. Hogyan lehet feltűnésmentesen követni. Következtetés nyomok alapján. Ki lophatta el Emil pénzét? Személyleírás készítése. Nyomozómunka. Ismerkedés az íróval. Páros és csapatjáték.
Csukás István: Keménykalap és krumpliorr. Cirkusz, barátság, görögteknős, fagylaltoskocsi, állatkert, nyomozás. A könyv történetének játékos felevenítése, a legfontosabb szereplők, cselekmények. Csapatjáték. Cirkusztársulatok alapítása.
Fekete István: Vuk. Egy kisróka élete az erdőben - mese és valóság. Nyomolvasás. A regény szereplői - memóriajáték. Játék Fekete István kedvenc állatszereplőivel. A regény története röviden - közös mesélés játékosan.
Kedvenc játékaink, foglalkozás elemeink:
Versek, verscímek. Mennyire ismerjük egymást - játék.
Titkos karmester - játék.
Sherlock holmes és Dr. Watson - játék.
Akadémiai székfoglaló - kooperatív játék.
Füllentős játék.
Könyvajánlás egymásnak - játékosan.
Tengerhullámoztató.
Bűntény a könyvtárban – detektívjáték - könyvtári mintaprogram
A tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezik a könyvtár tereit, gyakorlatot szereznek a könyvhasználatban, játékos formában megismerkednek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával, és néhány adatbázissal. A program fejleszti az együttműködésre épülő, rugalmas csapatmunkát, a könyvtárhasználatot, a könyvismeretet, a szövegértést, és térképek rajzolásával a térbeli tájékozódást.
T.E.S.L.A.-projekt – természettudomány a könyvtárban - könyvtári mintaprogram Tudományos, Emberi, Sejtelmes, Leleményes, Alkotó – ez a „T.E.S.L.A.-projekt – természettudomány a könyvtárban” online és offline játék, ahol az olvasásfejlesztés, a programozás, a képregényrajzolás, a kísérletezés, a robotika és az élménypedagógia is szerepet kap találkozóinkon. Célja, hogy emberközelbe hozza a természettudományt a tanulók számára, és élményszerűen fedezzék fel a különböző fizikai jelenségeket. A játék során pontok szerezhetők, amelyekért a program végén jutalom jár.
Célunk az is, hogy a játék során, a találkozókon kapott cikkek feldolgozásával a játékosok megismerjék a különc zseni feltaláló, Nikola Tesla életét és találmányait.
Az én könyvtáram EFOP-3.3.3- VEKOP-16- 2016-00001 - A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című program országos hatókörű könyvtári projektje.
Könyvtárunk a módszertan hivatalos alkalmazója.
http://www.azenkonyvtaram.hu
Szabadulójáték - választott témában: történelmi korszakok, magyar irodalom, kortárs gyermekirodalom (előzetes egyeztetés alapján, legalább egy hónappal a foglalkozás előtt kérünk jelentkezni.).
Piactér változatos témában: a tét nagy, a feladatok megoldása aranyat ér, amivel újabb feladatok vásárolhatók. Ókori történelem. Írástörténet. Információkeresés a könyvekben, az interneten. Könyvkeresés a katalógusban. Csapatmunka kreatív feladatokkal.
Olvasmány előkészítő és feldolgozó foglalkozások:
Erich Kästner: A repülő osztály. Csapatépítő élménypedagógiai játék. A regény szereplőinek megjelenítése. A regény rövid jeleneteinek eljátszása. Csapatmunka. Mit tudunk a regény írójáról?
Kedvenc játékaink, foglalkozás elemeink:
Guberálás - játék.
Kódfejtés -játék.
Mozgásos játékok - szóformáló.
Közösségépítő, élménypedagógiai játékok.
Társasjáték - szabadon.
Könyvválasztás, könyvparti játékosan.
Információéhség, álhírek, konteók - A lapos Földtől a gyíkemberekig. Mi az információ? Álhírvadászat, átverések, illúziók, összeesküvés-elméletek. A monkey business illusiontól a TikTok-on terjedő elméletekig. Saját konteók alkotása - csapatmunka élménypedagógiával.
A Mágnás Elza-gyilkosság és az adatbázisok ismerete - könyvtári mintaprogram
Egy brutális rablógyilkosság nyomába eredünk. 1914. január 10-én a Margit híd közelében a Dunában egy utazóládában megtalálták a mulatóhelyek királynőjének, Mágnás Elzának holttestét.
A tanulók egy, a XX. század elején valóban megtörtént gyilkosság felderítésével megismerik a könyvtár adatbázisait, biztos tudást, képességet szereznek az azokban való kutatásban. A program fejleszti az önálló gondolkodást, a kombinációs készséget és a csapatmunkát. A program célja, hogy fejlessze a digitális kompetenciákat is azzal, hogy segít eligazodni a katalógus, és az adatbázisok használatában. Egyaránt bemutatja a könyvtár által előfizetett, és a mindenki által használható, nyilvános adatbázisokat is.
A következő adatbázisainkban találunk forrásokat az esetről:
FSZEK Budapest képarchívum
OSZK Digitális Képarchívum
Magyar Digitális Képkönyvtár
Budapesti Czim- és lakásjegyzék
EBSCO
Arcanum Digitális Tudománytár
HUNGARICANA:
– MAPIREMAPIRE – A Habsburg Birodalom történelmi térképei
– LEAR Levéltári iratgyűjtemény
Fortepan
Moly.hu
NAVA – Nemzeti Audiovizuális Archívum
Az én könyvtáram EFOP-3.3.3- VEKOP-16- 2016-00001 - A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című program országos hatókörű könyvtári projektje.
Könyvtárunk a módszertan hivatalos alkalmazója.
http://www.azenkonyvtaram.hu
Fontos tudnivalók a csoportos könyvtárlátogatásról:
Egy foglalkozáson kizárólag egy köznevelési intézményből érkező gyerekek vehetnek részt (egy közösséget alkotó csoport, vagy egy osztály), felnőtt kíséretében.
A könyvtárbemutató foglalkozásokról és könyvtári órákról előzetes egyeztetés szükséges e-mail-ben a köznevelési intézmény és a fogadó könyvtár között.
A csoportok fogadásához az alábbi regisztrációs adatok megadása szükséges:
- az érintett köznevelési intézmény neve, címe,
- a látogatás időpontja,
- a foglalkozás típusa,
- az érkező gyerekek várható száma,
- a kísérő pedagógus(ok) neve és elérhetősége (telefonszám).
A regisztráció során gyűjtött személyes adatokat a foglalkozást követő nap töröljük.
Az érkező csoport számára a kihelyezett kézfertőtlenítő használata kötelező.
A csoportok között átfedési idő nem lehetséges; minden alkalommal kellő időt hagyunk arra, hogy távozó és érkező csoport ne találkozzon.
- 40 pedagógus látogatása könyvtárunkban - Kispesti Gábor Áron Iskola
2019. április 24-én a Kispesti Gábor Áron Általános Iskola negyven pedagógusa látogatott el hozzánk, hogy megismerkedjenek programjainkkal, iskolai csoportoknak szóló foglalkozásainkkal. Jó hangulatban telt az idő, a tanárok testközelből ismerték meg, hogyan ismertetjük meg a gyerekekkel a könyv- és könyvtárhasználat rejtelmeit, milyen játékaink vannak, amik fejlesztik a diákok térbeli tájékozódását, a csapatmunkát, a szövegértelmezést.
Fotók: FSZEK
ingyenes / 12 hónap
Regisztrációs olvasójegy adminisztrációs díja:
400 Ft / 12 hónap
Napijegy: 1.650 Ft / nap
Adott könyvtár használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 5.400 Ft
6 hónapra: 4.100 Ft
3 hónapra: 3.000 Ft
Minden tagkönyvtár egyidejű használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 10.000 Ft
6 hónapra: 7.700 Ft
Kedvezmények