Ezt a cikket 2025. 02. 01 napján archiváltuk, a benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Hogyan használhatom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat 2025-től?
A Használati Szabályzatot a Fővárosi Közgyűlés Emberi Erőforrások Bizottsága a 2024. december 16-i ülésén jóváhagyta, ezért 2025. január 1-jétől néhány ponton módosul.
A Használati Szabályzat fontosabb változásait az alábbiakban foglaljuk össze:
Egyes díjtételeink az infláció mértéke és az egyes szolgáltatások használatának figyelembe vétele alapján módosulnak.
A valamennyi, tehát 46 FSZEK-tagkönyvtár egyidejű használatára jogosító bérletes tagság ára nem emelkedett, ára továbbra is 10.000,-Ft/év. (Ez az összeg kb. 1,5 könyv árának felel meg.)
Teljes árú beiratkozási díjaink 2025. január 1-től:
a Központi Könyvtárba
8.100 Ft / 12 hónap 5.600 Ft / 6 hónap 4.100 Ft / 3 hónap
a Könyvtár I. és Könyvtár II. besorolású tagkönyvtárakba
5.600 Ft / 12 hónap 4.300 Ft / 6 hónap 3.100 Ft / 3 hónap
a Könyvtár III. besorolású tagkönyvtárakba
3.200 Ft / 12 hónap 2.300 Ft / 6 hónap 1.700 Ft / 3 hónap
A regisztrációs olvasójegy adminisztrációs díja nem változik, továbbra is 400,-Ft/év.
A beiratkozási kedvezményeket a jogszabályi előírásoknak megfelelően módosítjuk, így 2025. január 1-től a beiratkozási, illetve az adminisztrációs díj fizetése alól mentesülnek a 25 éven aluliak.
A kedvezményezettek körét a kerületi önkormányzatokkal kötött megállapodások szerint bővítjük; továbbá az értelmi fogyatékossággal élőkkel és az autistákkal bővítjük azon egészségkárosodottak körét, akiknek mentességet adunk a beiratkozási díj megfizetése alól. A többi megszokott kedvezmény nem változik.
2025. január 1-től ingyenesen lehet CD-t és DVD-t kölcsönözni, s nem emelkedik a késedelmi díj mértéke.
Olvasói javaslatra a könyvtári tagság meghosszabbításának lehetőségét bővítjük a használók számára: ezentúl már a tagság lejáratát megelőző 28 napon belül meg lehet hosszabbítani a tagságot, úgy, hogy az a tagság a lejárat napjától kerül érvényesítésre.
Bővítettük az online regisztrációval elérhető szolgáltatások körét: ezentúl nemcsak az előfizetett online adatbázisok használatára lehet online regisztrálni, hanem a CloudLibrary alapú e-könyv kölcsönzőrendszer használatára is, külön-külön, vagy mindkettőre együtt, 30 napos időtartamra. Az online regisztrációhoz (tagság) kapcsolódó szolgáltatások bővítésével azoknak szeretnénk kedvezni, akik akár csak egy rövid időre, pl. egy utazáshoz keresnek olvasnivalót, de egyébként hagyományos könyv kölcsönzése érdekében nem iratkoznának be a könyvtárba.
Kapcsolódó díjszabás:
Adatbázishasználatra jogosító online regisztráció
1.700 Ft/ 30 nap
E-könyv kölcsönzésre jogosító online regisztráció
1.700 Ft/ 30 nap
Adatbázis-használatra és e-könyv kölcsönzésre együttesen jogosító online regisztráció
3.000 Ft/ 30 nap
Az elhunyt olvasók adattörlésének kérdését rendezzük, elhunyt beiratkozó esetében a halotti anyakönyvi kivonat felmutatásával és a tartozások rendezése után kérhető az adattörlés.
Kényelmi szolgáltatásként az előjegyzés lehetőségét kiterjesztettük a könyvtárban, polcon lévő dokumentumokra is: az olvasó által keresett, kölcsönözhető, kölcsönzésben vagy tagkönyvtárba való kiszállítás alatt álló dokumentumok egyaránt előjegyezhetők a megszokott módon, azaz értesítési és eljárási díj megfizetésével, személyesen a tagkönyvtárakban, és a Könyvtár webes katalógusán, bejelentkezés után. A szolgáltatás igénybe vételének díját a díjtétel-táblázat tartalmazza (ld. HSZ 7. sz. melléklet).
Kényelmi szolgáltatásként bevezetjük, hogy a könyvtárközi kölcsönzésben kért dokumentumok beérkezéséről is e-mailes értesítést küldünk.
Pontosításra került a FSZEK tagkönyvtárai közötti átkölcsönzés lehetősége. Az egyes tagkönyvtárak állományából hiányzó dokumentumok, a „sikerkönyvek” kategóriába sorolt dokumentumok kivételével – a megszokott térítési díj ellenében – kölcsönözhetők át.
Annak érdekében, hogy támogassuk könyvtárainkban a helyben tanulást, helyben végzett munkát, a 2024-ben a Központi Könyvtárban olvasói igényre kísérletképpen bevezetett „csendes zóna” tereket a pozitív visszajelzések miatt beemeltük a Használati Szabályzatba. A könyvtárak “csendes zónának” kijelölt terei az elmélyült tanulás, kutatás, a csendes olvasás célját szolgálják. Ezekben a terekben a hangos beszélgetés és a mobiltelefonok használata tilos, a fej- és fülhallgatók használata csak másokat nem zavaró módon megengedett.
A Wenckheim-palotába egyéni turistajegy váltása 1-9 fő között lehetséges. A turistajegy másra át nem ruházható, és a váltás napján történő egyszeri belépésre jogosít. 10 fő fölött csak csoportos látogatásra van lehetőség, amelyre előzetesen egyeztetett időpontban, a könyvtár munkatársának vezetésével van mód.
Fotózás a Központi Könyvtár palotatermeiben: magáncélú, másokat nem zavaró fotózás kizárólag a GDPR szabályok és a szerzői jogok betartásával, nem professzionális eszközökkel megengedett. Minden más esetben előzetes főigazgatói fotózási/forgatási engedély szükséges.
Minden használónknak boldog új évet kívánunk és szeretettel várjuk vissza Önöket 2025-ben is!
Bélyegkép: FSZEK
Információ
Török utcai Könyvtár
1023 Budapest, Török utca 7-9. útvonalNyitvatartás:
A könyvtárak használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Milyen szolgáltatásokat vehetek igénybe az egyes könyvtárakban?
Könyvtárainkban számos szolgáltatás vehető igénybe, ezek a tagkönyvtárak adottságaitól függően eltérőek lehetnek.xxx
Szolgáltatásaink részletes listája a Szolgáltatások menüpont alatt tekinthető meg.
Ki lehet könyvtárhasználó?
A Könyvtárba beiratkozhat
saját jogán
minden cselekvőképes nagykorú magyar és európai uniós állampolgár;
magyarországi tartózkodási vagy letelepedési engedéllyel, hivatalos szálláshely bejelentéssel rendelkező külföldi állampolgár;
magyar igazolvánnyal vagy magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkező külföldi állampolgár a magyar állampolgárokra vonatkozó általános feltételekkel;
a törvényes képviselőjének készfizető kezessége mellett
minden 18 év alatti személy;
nem cselekvőképes vagy korlátozottan cselekvőképes személy; valamint
cselekvőképes nagykorú magyar állampolgár készfizető kezessége mellett- a fenti kategóriákba nem tartozó külföldi állampolgár;
magyarországi vagy európai uniós telephellyel rendelkező jogi személy.
Hogyan iratkozhatok be az általam kiválasztott könyvtárba és milyen kedvezményeket vehetek igénybe?
A könyvtárba lépve a szükséges okmányok felmutatásával a beiratkozási pultnál személyesen válthat regisztrációs kártyát vagy olvasójegyet a beiratkozási díj kifizetésével. A kedvezményre való jogosultságot igazolni kell. Az olvasójegy másra át nem ruházható.
Könyvtári tagság létesítésekor, meghosszabbításakor, a kezesség vállalásakor és az adatok változásának bejelentésekor a következő adatokat kell eredeti, érvényes okmányokkal igazolnia: természetes személyazonosító adatok és lakcím. Kérjük, hogy okmányait feltétlenül hozza magával!
Mi szerepel az olvasójegyemen?
Könyvtáraink egységes olvasójegyet használnak.
Az olvasójegyen található az olvasói vonalkód, valamint feltüntetjük az olvasó nevét és olvasójegyének számát. Az olvasójegy másra át nem ruházható, elvesztését be kell jelenteni.
A személyi adatok változásáról a könyvtárat értesíteni kell.
Amennyiben valamelyik tagkönyvtárunkban már kapott vonalkódos olvasójegyet, kérjük, hozza magával a beiratkozáshoz!
Mi a teendő, ha elveszítettem az olvasójegyemet?
Az olvasójegy elvesztését a visszaélések elkerülése érdekében haladéktalanul be kell jelenteni telefonon vagy személyesen a könyvtárban.
Egyéb esetben a könyvtár visszaélés esetén a károkért nem vállal felelősséget!
Az érvényes olvasójegyet személyesen, fényképes igazolvány felmutatásával és a pótlási díj megfizetésével lehet pótoltatni.
Jogi személyek (gazdasági társaság, alapítvány, társadalmi szervezet stb.) beiratkozhatnak-e a könyvtárba?
Könyvtárainkba 2007. május 1-jétől jogi személyek (gazdasági társaság, alapítvány, társadalmi szervezet, egyéb intézmény, egyéni vállalkozók) beiratkozására is van lehetőség.
A beiratkozási díj a jogi személyeknek a használat tényleges időtartamától függetlenül a tagkönyvtárra érvényes díj háromszorosa.
A beiratkozáshoz a jogi személy köteles helyben kitölteni „A könyvtárhasználó (jogi személy) nyilatkozata” nyomtatványt.
Az intézmény olvasójegyét legfeljebb három megbízott személy használhatja. Nevük bevezetésre kerül az adatlapon.
A kölcsönzéssel és a könyvtárak helyben használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Mit és hogyan kölcsönözhetek a könyvtárakból?
Kölcsönözni a beiratkozáskor váltott olvasójeggyel lehet. A könyvtárakból kölcsönözhetőek mindazok a dokumentumok, amelyek nincsenek helyben használathoz kötve.
Az egyes könyvtárakból kölcsönözhető dokumentumok köre honlapunk Szolgáltatás menüpontja alatt található részletezve.
Hány dokumentumot kölcsönözhetek egyszerre és milyen időtartamra?
Egy kölcsönző a különböző dokumentumtípusokból valamennyi tagkönyvtárból egyidejűleg 18 darabot kölcsönözhet.
Gyerekolvasójeggyel 0-10 éves korig csak a korosztályi érdeklődésnek megfelelő, a gyermekkönyvtári állományba sorolt dokumentumokat lehet kölcsönözni.
Mit kell figyelnem a kölcsönzéskor kapott bizonylaton?
Minden kölcsönzésnél és személyes hosszabbításnál bizonylatot nyomtatunk, ezen a következő adatok szerepelnek:
az olvasó neve,
az olvasójegy lejárati ideje,
kölcsönzött dokumentumok száma, szerzője, címe, leltári száma és lejárati ideje,
hosszabbítások száma,
kölcsönzés dátuma,
az olvasó neve és aláírása.
Ennek a bizonylatnak az aláírásával az olvasó a kölcsönzés tényét elismeri!
Az önkiszolgáló kölcsönzőgépeknél kiadott, illetve visszavett dokumentumokról a rendszer nyomtatott elismervényt készít, amelyet meg kell őrizni. Ez a kinyomtatott számítógépes bizonylat aláírás nélkül is érvényes.
Nem kölcsönözhet az, aki bármelyik könyvtárnak lejárt határidejű dokumentummal vagy bármilyen címen pénzzel tartozik. A díjtartozást bármely könyvtárban, illetve online, az olvasói adatlapról indítva banki felületen is lehet rendezni; a dokumentumtartozást csak ott, ahol az keletkezett.
Kölcsönzéskor a régebbi lejáratú határidők automatikusan nem hosszabbodnak.
Milyen esetekben nem lehet egy dokumentumot meghosszabbítani?
A könyvek kölcsönzését a határidő lejárata előtt, ill. lejártakor kétszer meg lehet hosszabbítani.
Hosszabbítani kényelmesen és leggyorsabban a könyvtár honlapjának Távhasználat menüpontjából lehet.
Nem lehet hosszabbítást kérni, ha a könyvre előjegyzés van, vagy az olvasónak bármilyen tartozása van.
Az audiovizuális dokumentumok (hangkazetta, hangoskönyv, CD, videó, DVD, CD-ROM, oktatócsomag) és a folyóiratok kölcsönzési ideje egy alkalommal hosszabbítható meg.
Hogyan jegyeztethetek elő egy könyvet?
Ha a keresett könyvből és oktatócsomagból nincs kölcsönözhető példány a könyvtárban, akkor a műre előjegyzés kérhető.
Nem hagyományos dokumentumokra (hangkazetta, hangoskönyv, CD, videó, DVD, CD-ROM) nem veszünk fel előjegyzést!
Az előjegyzés történhet személyesen, e-mailben vagy a webes katalógus-felületről távszolgáltatással a következő nyitvatartási napi elbírálási határidővel.
A gyors ügyintézés érdekében beérkezett könyvéről e-mailben is értesítjük. E-mail elérhetőségét tüntesse fel az előjegyzési nyomtatványon!
Az előjegyzett mű az értesítést követő 8 munkanapon belül vehető át.
A szolgáltatás díja 300 Ft. Amennyiben nem aktuális az előjegyzése, kérjük, jelezze személyesen, telefonon vagy e-mail útján!
Mit tegyek, ha a könyvtár a tartozásom miatt közjegyzői eljárást kezdeményezett velem szemben?
A dokumentumok lejáratától számított 57. napon a könyvtár a vagyoni kár rendezésére és a késedelmi díj megfizetésére közjegyzői fizetési meghagyásos eljárást kér, illetve bírósági végrehajtási eljárást kezdeményez.
A közjegyző által küldött fizetési meghagyáson szereplő összeg tartalmazza a dokumentum(ok) kártérítési árát, az aktuális késedelmi díjat és a közjegyzői eljárás díját. Amennyiben a dokumentum(oka)t visszahozza, a késedelmi díjat, az értesítés költségét, az eljárási díjat és jogerőre emelkedés utáni késedelmi kamatot kell rendeznie a könyvtár felé.
Ezeket a tartozásokat a könyvtárban személyesen, illetve online, az olvasói adatlapról indítva banki felületen is lehet rendezni.
A tartozás rendezését követően a közjegyzői eljárás automatikusan megszűnik.
Mi a teendő, ha elveszett/megrongálódott a nálam lévő dokumentum?
Az elveszített vagy megrongálódott dokumentumot kártéríteni kell a könyvtár felé. A kártérítés összegét, a dokumentum gyűjteményi értékét a könyvtáros állapítja meg.
A kártérítési eljárás díja 1000 Ft/db.
Az oktatócsomagok esetében a kártérítési ár a részdokumentumok árának összege.
Az egyszer már megtérített dokumentum árát a dokumentum előkerülése esetén a könyvtár nem téríti vissza.
Hogyan kérhetek könyvet a Központi Könyvtár raktárából?
Raktári kéréseket a zárást megelőző 30. percig lehet leadni.
Kérjük, vegye igénybe az olvasói katalógushoz kapcsolódó raktári kérőprogramot. Útmutató a raktári kérőprogram használatához.
Ha nem találom meg a könyvtárban a keresett könyvet, milyen módon kérhetem át más könyvtárból?
Könyvtárközi szolgálatunk postaköltség ellenében biztosítja olvasóink számára a dokumentumokhoz való hozzáférést. Ennek díja a tagkönyvtárak közötti átkölcsönzés esetén 500 Ft/kötet, egyéb, hazai könyvtárból történő átkölcsönzés esetén a mindenkori postaköltség.
Nem magyarországi könyvtárból való átkérés esetén a szolgáltatás díja 4500 Ft/kötet.
A könyvtárközi szolgálat rendelkezik olyan nyilvántartással, amely tartalmazza az ország nagy könyvtárainak közös katalógusát.
A küldő könyvtár szabja meg a kért dokumentum kölcsönzési határidejét, a kölcsönzés módját, (kölcsönzés, ill. helyben olvasás) és az esetleges fénymásolat térítési díját.
A katalógus használatával kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Hogyan használjam a katalógust?
A FSZEK honlapján keresztül elérhető FSZEK Online tartalmazza a tagkönyvtárakban fellelhető dokumentumok részletes leírását, példányadatait, aktuális jelzetét, témajelzetét, valamint lelőhelyét. A példány kölcsönözhetőségére vonatkozó információ a Státusz mezőben látható.
Keresési szempont lehet többek között a szerző, cím, tárgyszó, kiadó, tárgykör, adathordozó, szereplő stb., szűkítve a keresést egyes gyűjteményeinkre, könyvtárainkra, adott nyelvre vagy dokumentumtípusra.
A katalógus használatához a Súgó nyújt részletes segítséget.
Mit jelentenek a katalógusban a dokumentum státuszinformációi (kölcsönözhető, lejár, törlése folyamatban stb.)?
A katalógus a szabad példányokat a státuszinformációban kölcsönözhetőként jelöli, a csak helyben használható, nem kölcsönözhető dokumentumok mellett pedig a "Helyben olvasható" információ szerepel.
Az éppen kölcsönzésben lévő példányokat a lejárati idő jelzi.
A kivonás alatt lévő példányoknál a "Törlése folyamatban" információ, a más okok miatt (pl. feldolgozás alatt vagy szállítás alatt) nem kölcsönözhető példányok mellett pedig a "Nem hozzáférhető" státuszinformáció szerepel.
Egyéb szolgáltatásainkkal kapcsolatos leggyakoribb kérdések
Hogyan tudok a könyvtárakban fénymásolni?
Könyvtárainkban lehetőség van fénymásolásra, ill. másolat készíttetésére is.
A Központi Könyvtárban egyenlegfeltöltésre van lehetőség, amelyet olvasóink fénymásolásra, nyomtatásra vagy szkennelésre vehetnek igénybe.
Használhatok-e számítógépet, internetet a könyvtárakban és milyen feltételekkel?
Könyvtárainkban a számítógép- és internethasználat beiratkozott, ill. napijegyet váltott olvasóink számára ingyenes.
Felhívjuk kedves olvasóink figyelmét, hogy a könyvtári internetszolgáltatást nem használhatják üzleti célú tevékenységre, törvénybe ütköző cselekményre, valamint mások munkájának zavarására, akadályozására.
Használhatom-e saját laptopomat a könyvtárakban?
Igen, a saját laptop használható a FSZEK könyvtárakban.
Hogyan használhatom a WiFit a könyvtárakban?
Kölcsönzésre jogosító olasójeggyel, regisztrációs jeggyel és napijeggyel rendelkező olvasóink saját eszközzel ingyenesen használhatják WiFi szolgáltatásunkat.
Bejelentkezési azonosító az olvasójegy vonalkódja, a jelszó pedig a FSZEK Online-hoz is használt jelsző, amley alapértelmezés szerint a születési hónap és a nap. (Pl.: 1201)
Ugyanazzal az azonosítóval egyidejűleg csak egy eszközt lehet használni.
Hírlevél
Szeretne első kézből értesülni újdonságainkról, irodalmi-művészeti programjainkról, ismeretterjesztő előadásainkról, gyermekfoglalkozásainkról? Iratkozzon fel hírlevelünkre, melyben a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár valamennyi könyvtárának híreiből, programkínálatából adunk válogatást havi rendszerességgel. Feliratkozni, illetve leiratkozni hírlevelünkről a hirlevel@fszek.hu e-mail címen lehet. A tárgy mezőbe írja be: „Feliratkozás”, illetve „Leiratkozás”.