Életrajz
- Az első magyar
szociális
kisvállalkozás
(„Minerva Családsegítő
Szolgálat”)
létrehozója
- Halmozottan
fogyatékos gyermekek fejlesztő
óvodájának megszervezője
- Állami gondozott
gyermekek
utógondozásának
megújítója (a
„Diótörés
Alapítvány”
alapítója)
- Az első –
vállalkozási
formában
működő – hazai házi
ápoló
szolgálat megszervezője („Home Care,
Házi
Ápoló Szolgálat”)
- A szociális
szolgáltatások
terén,
Magyarországon az első longitudinális
hatékonyság- és
szükségletfelmérés
elvégzője
Urbanekné László Judit neve
elválaszthatatlanul összefonódott az
általa
létrehozott és működtetett „
Minerva
Családsegítő
Szolgálat”-
tal, melyet 1982.
november 1.-től
„az első magyar szociális
kisvállalkozás”-ként jegyez
a hazai
szociálpolitika-történet.
Urbanekné az elsők között ismerte fel,
hogy a nagy
szociális ellátórendszerek
lényegében képtelenek a
legtöbb
személyi szükséglet
kielégítésére. S mivel ő a
gyakorlat embere
volt, ezért nem csak felismert és megfogalmazott
olyan
szükségleteket, melyek abban az időben - legitim
formában - szinte meg se fogalmazódhattak, de
hősként vagy fenegyerekként (?) szervezeti
keretet is
kitalált azok nyújtásához:
létrehozta a „Minervá”-t.
Szakmai ars poétikájáról
így
írt a szakdolgozatában:
„Ki tehát a vállalkozó?
Korunk hőse vagy
fenegyereke? … felidézve a 80-as évek
Magyarországát, ahol az egyre
engedékenyebbé váló
diktatúra
engedni kezdte a kisvállalkozást, a
kiskocsmát, a
kis varrodát, a kis fogyatékos napközit.
Kik voltak
azok az emberek, akik komolyan hitték, hogy amit a
gigantikus
állam nem képes megoldani, hatalommal,
pénzzel,
épülettel, azt a
kisvállalkozások, a maguk
egy-két telefonvonalával, bérelt
irodákban
és foglalkoztató termekben, hihetetlenül
kevés pénzzel, de a probléma
lényegéről való naprakész
tudásokkal, jobban csinálják?
Hivatásos álmodók, őrültek
voltak? Voltak
ilyenek is, de voltak csak szakemberek, akik hirtelen
túlságosan kicsinek kezdték
érezni a
„pályát”, akik
hosszú évek
szakmai gyakorlatával kiszenvedtek valami mást,
valami
hatékonyabbat, a szükségletekre jobban
rímelőt, és akik belefáradtak
már a
pató pál-i halogatásba. Akik ott
és akkor
akartak megoldani valamit, valami számukra igen fontosat. Ők
voltak az első szociális
kisvállalkozók.”
A szociális ágazat „hőse és
fenegyereke” – hosszú évekig
–
Urbanekné László Judit volt, aki e
sorokat
bizonyára tükörbe nézve
írta –
saját magáról. Kimondhatatlanul
nehéz
döntés lehetett (abban az időben még
inkább)
egy biztos könyvtárosi állást
(1978-ban az
Egry Ho-Shi-Minh Tanárképző Főiskolán
szerzett
könyvtárosi diplomát) egy
beláthatatlan
jövőjű vállalkozással
felváltania. Pedig
– immáron 25 év
távlatából
visszanézve – milyen egyszerűnek is tűnik az a
személyes motívum, ami a
„Minerva”
kialakulásához vezetett: egyszerűen csak azt nem
akarta,
hogy első osztályos kislánya napközis
legyen, s
ezért olyan, rugalmas időbeosztású
munkát
szeretett volna találni magának, ami
lehetővé
teszi, hogy délutánonként vele
maradhasson. Ebben
a személyes élethelyzetben
fogalmazódott meg a
„Minerva Családsegítő
Szolgálat”
ötlete. Már a névadás is
olyan
„Juditos” volt: családi
pályázatot
írt ki, melynek 50 forintos
pályadíját az
édesapja nyerte meg, aki – egy remek PR
fogással
– az Urbanek család
lakásának
postacíméből kiindulva, a
költészet, a zene,
a gyógyítás, a tudomány, a
harcosok, a
kereskedők, és a kisiparosok istennőjének
könnyen
megjegyezhető nevével vitte el a
pálmát. (Az
Urbanek család ekkor ugyanis a főváros XI.
kerületében, a Minerva utca 1. szám
alatt lakott.)
Így tehát Judit édesapja - a
szolgálat
névadójaként -
„keresztapa” is lett.
A „Minerva” a szociális nagyrendszerek
univerzalitása és óhatatlanul
uniformizáló jellege ellenében
fogalmazta meg
filozófiáját, mely az
egyéni és
családi szükségletekhez rendelt,
és azokat
kielégítő/megoldó
személyekre és
szolgáltatásokra irányult.
A „Minerva”
tevékenységét egyfelől
hallatlan gyanakvás kísérte az
állami
és a(z akkor még) tanácsi
szociálpolitika
részéről, másfelől viszont hihetetlen
mértékű lakossági igény
jelentkezett a
felkínált szolgáltatások
iránt.
A kezdetben egyszemélyes
szolgálat-közvetítő
iroda kapcsolatot teremtett a (főként) szociális
szolgáltatásokat igénylők (otthoni
ápolásra/gondozásra szoruló
idősek;
többműszakos munkabeosztásban dolgozó,
egyedülálló anyák;
tanulási
problémával küszködő
iskoláskorú
gyermekek; stb.) és az azokat nyújtani
tudó
szolgáltatók (nyugdíjasok;
állandó
éjszakai műszakban dolgozó
ápolónők;
frissen nyugdíjba vonult tisztviselők;
fizetés-kiegészítésre
vágyó
pedagógusok; stb.) között.
A „Minerva” szolgáltatási
filozófiája alapvetően eltért az
akkoriban gomba
módra szaporodó (munkaerő-, ingatlan-,
társkapcsolat-, stb.) keresletet és a
kínálatot összekapcsoló
közvetítőkétől. S míg ezekben
a
közvetítői díjat a
szolgáltatás előtt
már kiszámlázták, a
„Minerva”
CSAK a sikeresen létrejött kapcsolatok
után
számított fel közvetítői
díjat. Ő
ugyanis valóban az ügyfelek
elégedettségét, a
létrejött kapcsolat
működőképességét tartotta
mindenek felett
állónak. S miközben minden esetben a
személyes élethelyzetekre szabott
egyéni
megoldásokat keresett és talált, a
szolgáltatások részleteiben
(gyakoriság;
időtartam; ár; stb.) már a két
érdekelt
fél, az igénybevevő és a
szolgáltató
közvetlenül állapodott meg
egymással,
polgári szerződés keretében. A
„Minerva” az általa szervezett
kapcsolatokat
figyelemmel kísérte, és
szükség
esetén (fél éven belül az
eredeti egyszeri
közvetítői díj fejében)
elvégezte a
szükséges korrekciókat.
A Szolgálat 1982-88 között dinamikusan
fejlődött:
a napi ügyfélforgalom elérte a 25-30
esetet. A
„Minervá”-t nem kellett
reklámozni, mert az
elégedett ügyfelek egymásnak
adták az
információt és a kilincset. Az
évek
során még olyan is előfordult, hogy valaki friss
nyugdíjasként segítséget
nyújtott,
majd néhány év után
már ő maga
szorult mások segítségére,
mikor is nyugodt
szívvel bízhatta magát a
„Minerva”,
azaz Judit gondoskodására.
A számítógépek
elterjedésével
kézenfekvő lett volna, ha ő is gépre viszi a
keresleti-kínálati adatokat. Ő azonban nem
adatbázisból, hanem fejből dolgozott,
és
bármely
számítógépnél
eredményesebben illesztette egy máshoz
kuncsaftjainak
és szolgáltatóinak amúgy is
nehezen
programozható humán paramétereit.
1983-88 között új projektet
indított,
nyári
gyermektáborokat
szervezett, évente 100-150 gyerek
részvételével:
várostörténeti
tábort Budapesten, úszó
napközit a
csillaghegyi strandon, nomád tábort a Pilisben.
1986-89 között - a Soros
Alapítvány
támogatásával - halmozottan
fogyatékos
gyermekek társadalmi
rehabilitációját
célzó,
fejlesztő
óvodát
indított el. A
játékterápia keretébe
illesztett komplex
fejlesztő programot (mint új óvodai modellt)
Tunyoghy
Erzsébet fejlesztő-pedagógus dolgozta ki. A
program
megvalósításában
pszicho-pedagógus,
szomato-pedagógus, szurdo-pedagógus és
óvónő vett részt.
A rendszerváltást követő évek
nem kedveztek a
„Minervá”-nak: egyrészt
azért, mert
hirtelen és gombamód szaporodtak az egyre
specializáltabb, alternatív
szolgáltatások,
s így megszűnt a szolgáltatás
kuriózum
jellege, másrészt a
szolgáltatói paletta
szélesedése a kis- és
középosztályi igénybevevői
kör fokozatos
(ám csak átmeneti)
elszegényedése mellett
ment végbe. E folyamatok észrevehetően
csökkentették a „Minerva”
forgalmát.
Olyannyira, hogy a Szolgálat
alaptevékenysége a
90-es évek elejére szinte teljesen
visszafejlődött.
(Mindez annak ellenére történt, hogy az
1993.
évi III. tv. megszüntette az állam
monopóliumát a szociális
szolgáltatások területén,
és kimondta
a szektorsemleges finanszírozás elvét,
tehát a nem állami szociális
szolgáltatások
létjogosultságát a
szolgáltatási piacon.)
Ekkor - a több lábon állás
módszerére építve -
két új
projektet indított (1990-94 között az
au-pair
közvetítőt
elsősorban Angliába és Hollandiába,
majd 1994-től
a házi ápoló szolgálatot),
és a
fekete, a szürke és a fehér
gazdaság
közötti határmezsgyén
egyensúlyozva
kísérelte meg a személyi
jövedelemadó
folyamatosan változó rendelkezéseit
betartani
és alvállalkozóival betartatni.
Az elsősorban krónikus betegek
ápolását
felvállaló „
Home
Care házi ápoló szolgálat”
az
Országos
Egészségpénztár, a Phare
Program, és a Soros Alapítvány
támogatásával, a
Józsefvárosi
Önkormányzattal közösen
működött. A
program eredményes működése
ellenére sem
kérte a MEP általi befogadást (a
vonatkozó
rendeletek értelmében kérhette volna a
Fővárosi és Pest Megyei
Egészségbiztosítási
Pénztár
általi befogadást), mert szakmai
szempontból
felvállalhatatlannak és etikátlannak
(bár
racionálisnak) tartotta a vizitszám
maximalizálását. Emiatt a
házi
ápolást állami
támogatás
nélküli, tisztán üzleti
vállalkozásként
valósította meg. Az
Izraelben kidolgozott „Home Care modell” hazai
honosításában Irit Eisenberg szakmai
segítségnyújtása
és
barátsága játszott döntő
szerepet.
1999-ben Urbanekné ismét
újítani tudott: a
Soros Alapítvány
támogatásával, az
országban elsőként végzett
longitudinális
hatékonyság- és
szükségletfelmérést,
10 évvel
korábbi ügyfelei körében. A
kérdőíves vizsgálat
feltárta, hogy a
„Minerva” klasszikus profiljának 10
éves
kényszerszünete alatt lényegesen
kibővült
humán szolgáltatói paletta
ellenére, az
alábbi területek továbbra is
ellátatlanok
maradtak:
- Önellátásukban
korlátozott, idős
emberek napközbeni gondozása,
különös
tekintettel a több órát
igénylő, a
délutáni és az éjszakai
órákra
korlátozódó, esetleg
hétvégi időszakokra;
- Mentálisan
leépült (demens,
alzheimer
kóros) idős emberek otthoni ápolása;
- Pszichiátriai
betegek otthoni
gondozása;
- Viszonylag magas
nyugdíjjal rendelkező
(szociálisan
nem rászorult) idősek számára
háztartási
segítségnyújtás;
- Ügyintézésben
való
segítségnyújtás;
- Mentális
támogatás,
segítő
beszélgetés.
A fenti eredmények ismeretében szervezete
újjá a Szolgáltatást,
természetesen
az új szükségletek
kielégítésére
képes és
alkalmas szakemberek bevonásával
(szociális
munkás, pszichopedagógus,
pszichiátriai
szakápoló, teológus,
szociális asszisztens).
Még a rendszerváltást megelőző
években
pattant ki a fejéből az az ötlet, hogy a
szociális
területen nyújtott segítség
mellett a
gazdasági életben, ezen belül a
vendéglátóiparban is
szeretné
kipróbálni magát.
Vásárolt egy
régi parasztházat „a világ
végén”, a Somogy megyei, Lulla mellett,
a
mindössze 15 lakosú Kisecsenyben.
Tökéletes
helynek tűnt ahhoz, hogy egy igazán nyugodt pihenőhelyet
biztosíthasson a turisták
számára. A
háromszobás
vályogházból, rövid
idő alatt, egy 12 szobás, kétszintes
panziót
varázsolt, családi
segítséggel, de
még az épület
elkészülte előtt a
történelem beleszólt a
családi projektbe,
és a hirtelen jött
rendszerváltás
liberalizált árrendszere
következtében az
egekbe szökött
építőanyagárak miatt
már nem tudta az építkezést
befejezni. A
házat végül az a „
Diótörés
Alapítvány”
vette meg
2001-ben, melyet
még Judit alapított 1998-ban. Ő és
Csépányi Gabriella dolgozta ki a
„Diótörés”
koncepcióját,
mint a volt állami gondozott, hajléktan fiatalok
számára nyújtandó
átfogó
segítségnyújtás
modelljét, és
hozták létre annak
intézményeit: az
utógondozó félutas házat (a
főváros
XVIII. kerületében), a
rehabilitációs otthont
(Lullán) és az önsegítő
csoportot (a
Budapesti Módszertani Szociális Központ
és
Intézményeinek Dózsa György
úti
épületében).
Egyre elhatalmasodó, gyógyíthatatlan
betegsége ellenére pihenni sosem volt
hajlandó,
folyamatosan dolgozott, egyszerre több helyszínen
is:
- tanított
Salgótarjánban, a
Népjóléti
Képzési Központ
szociális menedzser
képzésében;
- óraadó
tanárként vett részt az
ELTE Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola
Szociálismunkás
Képző Tanszékének
munkájában,
Hegyesi Gáborral;
- akkreditált
képzéseket
szervezett a
szociális- és az
egészségügyi
területeken dolgozó szakemberek
számára,
Szabó Lajossal, Pénzes Eszterrel és
másokkal;
- dolgozott a
diplomás
munkanélküliek
álláskereső klubjában dolgozott, dr.
Gayer
Gyuláné vezetése mellett;
- több
éven át dolgozott az
Alma utcai Orthodox
Szeretetotthonban, Nógrádiné
Várhalmi
Judittal közösen;
Életében sokféle vallás
és
felfogás egyszerre kapott helyet lelkében a
halált
követő állapotról, s
végül már
maga sem tudta eldönteni, hogy melyik is az ő
valódi hite
ezzel kapcsolatban (édesapja zsidó
vallása vagy
édesanyja keresztény hite). 2002-ben -
gyógyíthatatlan betegsége
tudatában - olyan
csendes méltósággal
sétált ki az
életéből, ahogyan azt az Alma utcai Orthodox
Szeretetotthonban élőknek tanította: szeretettel,
erővel,
reménységgel, büszkeséggel.
Gosztonyi
Géza,
szociológus, kolléga,
főként lánya szíves
adatközlésre
támaszkodva
Vissza
az előző lapra