A
szociális munka
néhány jellemzőjéről
Meglehetősen
nehéz helyzetben vagyunk, amikor cikkünk
tárgyául a címben jelzett
témát
választjuk. Egy munkafajtáról minden
esetben
nehéz írni, hiszen valamennyi
munka legfőbb jellemzője éppen az, hogy a saját
gyakorlatában éli világát. (Ez még a
„legelméletibb”
filozófiára vagy matematikára
−
mint a szélesen értelmezett társadalma
munkamegosztás szakmáira − is
igaz; gondoljuk csak el, milyen abszurd feladatot
állíthatnánk a filozófus
vagy
matematikus elé, ha arra a
kérdésünkre
kellene válaszolnia: „Mondja, ön
hogyan dolgozik?”)
Különösen nehéz
azonban azokról a szakmákról
írni
(és
ide tartozik a szociális munka is), amelyeket a gyakorlat,
elsősorban pedig a
„társadalmi −
szociálpolitikai
gyakorlat” foglalkozásai között
tartunk
számon.
A
problémák
nagy része abból adódik, hogy a
szociális
munkás
„szaktudásának” jelentős
hányada a praxisból, a tapasztalatból,
az
emberekkel való közvetlen kapcsolat (amely
− mint
látni fogjuk − e
munka egyik
legsajátosabb, nélkülözhetetlen
alkotóeleme) tanulságaiból
épül fel.
Tapasztalatot, gyakorlatot, készségeket
pedig írásban,
szóban átadni − igencsak
nehéz feladat.
Hasonló gondok merülnek fel a
szociális munka szakmai fogásainak,
speciális
és akár a legalapvetőbb ismeretekként
megkövetelhető tudásanyagának pontos
meghatározása,
körülhatárolása
során is,
hogy a mesterség „java”
írásban
való
átadhatóságának
nehézségeiről már ne is
szóljunk. De hazai gyakorlatunkban még egy
további
problémával is meg kell
küzdenünk: olyan munkafajtáról
van szó,
amelynek magyarországi tapasztalatai
nem, vagy csak áttételesen ismeretesek,
így
még a példák, az
illusztrálásul
választott problémák
leírásakor is a
szociális munka több szempontból
klasszikus hazája területére kell
lépnünk, és az angol
előzményeket és
fejleményeket kell vázolnunk.
Még
mielőtt
azonban rátérnénk erre az
ismertetésre,
idézzük R. M. Titmuss
általános
meghatározását a
szociális adminisztráció
tárgyköréről, amelynek
témánk, a szociális munka
részét képezi
:
„A
társadalmi
adminisztrációt
Cikkünkben
elsősorban az angol szociális munka módszereit,
funkcióit és tanulságait
szeretnénk ismertetni, majd vázlatosan
kitérünk arra, hogyan
képzelnénk el a
magyar szociális munka rendszerének kiépítését
illetve
megalapozását.
Ahhoz
azonban,
hogy a szociális munka mai funkcióival,
feladataival
megismerkedhessünk, előbb
röviden át kell tekintenünk az angol
társadalom- és szociálpolitika,
illetve a
szociális munka korábbi
− a
mához elvezető −
funkcióinak történetét.
A
szociális munka
kialakulásának
rövid története
A
szociális
munka a szociálpolitika
gyakorlati
működési
terébe tartozik; így
története,
megszületésének
vázlata sem választható el
mindattól,
mindazon történeti-gazdasági-társadalmi
folyamatoktól, amelyek magát
a társadalom- és
szociálpolitikát
életre hívták.
A
születő
társadalompolitika első lépéseit a
kapitalizmus
legkorábbi csíráinak
kialakulásától,
körülbelül a XV.
századtól kezdve
kísérhetjük figyelemmel
Angliában. Ε korai
lépések a tőkés
fejlődés által életre
hívott, igen sok
problémát, nehezen megoldható gondot
felvető
társadalmi „bajokhoz”,
mindenekelőtt a súlyos és
„veszélyes”
szegénység és nyomor
jelenségeihez
kapcsolódtak. A legsúlyosabban
„kifosztottakkal”, a
leghátrányosabb
helyzetben
levőkkel, a társadalom
perifériájára
szorított szegényekkel foglalkozó
társadalompolitika intézkedései ebben
az
időszakban még a szegénygondozás legfelszínibb,
kezelési
útjához
nyúlnak; részben
büntető, részben karitatív
eljárásokkal igyekeznek vagy teljesen
eltüntetni,
vagy elviselhetőbbé tenni a szegénység
(és
ezen belül az öregekkel, a
betegekkel, a gyermekekkel kapcsolatos fájó
és
zavaró problémák)
megnyilvánulásait. Már e korai
időszakban
megjelenik a szegénység-probléma
megoldására és
kezelésére hivatott dologház
intézménye,
amely egészen a
XIX. század végéig
kíséri a
szociálpolitika angliai
történetét, és
amelynek
megértése nélkül maga a
szociális
munka kialakulása és megjelenése is
érthetetlen maradna számunkra.
A
dologházak
építésének alapgondolata
− amelyet hol explicit,
hol implicit formában, a hirdetett
ideológiák
mögött mindig kibonthatunk
− a következő: A szegénység, a
nyomor, a
társadalmi-gazdasági
megfosztottság igazi oka mindig − felfedezhetően
−
az egyén
lustasága, a tőkés társadalom
követelte
munkamorál iránti
érzéketlensége, a
hatékony, szorgos munka helyett a mások
munkáján élni-akarás
megvetendő pauperetikája.
Éppen ezért a szegényekkel
két dolog tehető: vagy
büntető-elkülönítő
módon ki kell őket rekeszteni az
efficiens társadalomból, vagy törekedni
kell a
megnevelésükre. Nos, a
„humánusabb” dologházak ez
utóbbi utat
választják, a kevésbé
kívánatos
lehetőség elvének
kimondásával.
Ezen elv szerint a
szegényeket
(legyenek azok
öregek, akiknek
előrelátóan tartalékolni kellett volna
munkaképtelen napjaikra, betegek,
akiknek betegségüket is előre be kellett volna
számítaniuk, munkanélküliek,
akiket a termelés lankadó
szükségletei
hosszabb-rövidebb időre kidobtak) olyan
körülmények közé kell
helyezni, amelyek
mindenképpen rosszabbak, elviselhetetlenebbek,
mint „szabad” életük egyetlen
órája is volt, és ezért a
„jó”, a könnyebb
élet
iránti törekvésük majd ráneveli
őket
arra ezekben az otthonokban, hogy
megteremthetik e jó életet a maguk
számára
is, de csak rendes, kitartó, szorgos
munkával. Mindezt
pedig valamennyi
szegényre
érvényesíteni kell, azaz a
szegénygondozás egyedüli
hivatalos
formája a
dologház lehet. Nos, e szélsőkig
kiélezetten antihumánus
szegénygondozás
reakciójaként
találkozunk a múlt század
második
harmadában az
első szociális munkásokkal.
A
szociális
munkások első szervezete, a Charity
Organization
Society
még teljesen
és tökéletesen
magáévá tette a
kevésbé kívánatos
lehetőség
elvét, a szegények
igazán hatékony nevelési
módszerének
tartva azt. Egy problémát
kívánt a
szervezet csupán megoldani, ez
pedig
a dologházakon kívül
maradt szegények gondja volt.
Minden
törvényes rendelkezés
ellenére sokan voltak
ugyanis, akiket erőnek erejével sem
lehetett a dologházakba „betuszkolni”.
Vagy a nagy
munkanélküliségi hullámok
idején a rendelkezésre álló
dologházi „kapacitás” nem
volt elegendő
minden
szegény befogadására. Egy sor
történeti esemény hatására
pedig az is kiderült, hogy nem is volna célszerű
mindenkit
− megkülönböztetés
nélkül −
az
elrettentés e
fellegváraiba kényszeríteni. (E
történeti
faktorok között talán elsőként
kell
említenünk az időnként tömeges
munkanélküliségi hullámokat,
amelyek
lassan-lassan megkérdőjelezték a „mindenfajta
szegénység
oka az egyéni
lustaság,
dologtalanság,
életképtelenség”
− ideológiáját;
de közrejátszott itt a gyári
törvények
életbeléptetésekor elrendelt
vizsgálatok sora is, amely embertelen
− az egyén
hatáskörén és
javítani akarásán kívüleső
− munka- és
életkörülményekre
derített fényt stb.)
A
„kívülmaradt”
szegények problémái azonban
változatlanul
megoldatlanok,
fenyegetőek és zavaróak voltak. Ezek
megoldására, kezelésére
vállalkoztak
tehát
az első szociális
munkások. Feladatukul
azt
tűzték ki, hogy a
„kívül-maradottak”
között szét
kell választani az „érdemes”
(önhibáján kívül
szegénnyé vált) szegények
és az
„érdemtelenek” csoportját. Az
előzőt
maximális
anyagi és erkölcsi, társadalmi
és
karitatív segítségben kell
részesíteni, a
második csoportot
pedig
valóban a lehető legkevésbé
kívánatos lehetőségek
közé helyezve,
„át kell nevelni”, a
társadalom
„érdemes”
tagjává kell formálni.
Igen
ám, de ki
kellett dolgozni annak módszerét, hogyan lehet
valakiről biztosan
eldönteni,
érdemes-e vagy sem. A Charity
Organization
Society
működése során
fejlődött ki erre az esetelemzés
(casework)
módszere, amely
annyit jelent, hogy a
segélyért folyamodókat otthonukban,
„természetes”
környezetükben kell
meglátogatni, a látogatások
és interjúk egész sorát
kell lefolytatni a család valamennyi tagjával,
és
ily módon kideríthetőek a
szegénység komplex jellegének
rész
jelenségei, az egyéni és
egyénen
kívüli okok
szinte mindegyike.
A
szociális
munka és az
esettanulmány készítés
módszere az
egyik igen-igen fontos fordulópontja az
angol szociálpolitikának, és igen
gazdag
forrása a társadalmi önismeret
bővülésének, a korai tőkés
társadalomkép átalakulási
folyamatának is.
Lényegében
itt
kell keresnünk azokat a kapcsolódási
pontokat is,
amelyek a szociális munka ma
már korántsem csak
.−
sőt, sok vonatkozásban nem
is elsősorban − a szegényekkel
foglalkozó
szakágaihoz, a specializációhoz,
a kiterjedt és sokrétű szervezeti
hálózathoz, az új angol
szociálpolitikának egy −
hovatovább
alapkövet
képező − területéhez vezettek.
A
szociális
munkások első
szervezete, a Charity
Organization
Society
gazdag polgárok
alapította jótékonysági
szervezet volt,
önkéntes és
„önképzett”
szociális
munkások gárdájával. A
szegénygondozás új módszere
azonban ennek a
szervezetnek
hamarosan nagy szerepet juttatott a „hivatalos”
társadalompolitika
formálásában
is. Az itt szerzett tapasztalatok meglehetősen
közvetlenül
hatottak a más erők
(a fejlődő, lassan monopolkapitalistává
átalakuló gazdaság, az
újfajta munkaerőszükséglet,
valamint az
urbanizáció és iparosodás
új jelenségei és
következményei
talán a legfontosabbak) által is
megtámadott,
kikezdett társadalomkép és
viszonylatok
átformálásában.
Mindenekelőtt,
az esettanulmányok rávilágítottak
arra, hogy a szegénység nagyon
sokfajta életút, sokfajta
élettörténet
és sokfajta társadalmi helyzet
összefoglaló fogalma.
Kiderült,
hogy
egészen más módszereket,
segítségnyújtást
igényelnek az
öregek, mint a még
munkaképes korban levők, hogy a betegségek
szegénység okozó hatásai
jelentősen
eltérnek aszerint, hogy ideiglenes bajokról, vagy
a
munkaképesség tartós
csökkenéséről van-e szó; hogy
a gyermekek
problémái sok vonatkozásban
(elsősorban az egészség- és
iskolaügy
terén) a széles értelemben vett
társadalompolitika és társadalmi
felelősség
tárgykörébe sorolandók; hogy
a
fiatalkori bűnözés vagy az alkoholizmus nem
„örökölt rossz
hajlamoknak”, hanem
vaskos, nehéz családi és
egyéni
körülményeknek a
következményei
stb.
A
szociális
munkásoknak tehát, ha valóban
segíteni
akartak, szintén
„differenciálódniuk”
kellett, abban az értelemben, hogy mindenekelőtt egy-egy
problémakomplexum
megoldására kellett koncentrálniuk,
és
abban a lehető leghatékonyabb
megoldásokat keresniük. Persze ugyanez a
„differenciálódási”
folyamat
− nem
véletlen, hogy szinte
egyidejűleg −
hasonlóképpen
végbement magukban a dologházakban is; egyesek
közülük az öregek
otthonává,
mások a vasárnapi iskolákhoz
kapcsolódó
kollégiumszerűségekké,
megint mások
kórházakká alakultak át. így
a
„hivatalos” és
„önkéntes”
szegénygondozásban
ugyanannak a specializációnak
vagyunk tanúi a múlt század
végén,
és épp e párhuzamosság volt
valószínűleg az
egyik oka annak, hogy a szociális munka „esettanulmány”-módszerei
hamar utat találtak maguknak a
századforduló,
még inkább az első
világháború
éveinek „hivatalos”
szegénygondozásába.
Mindezzel párhuzamosan − és ezt azért kell hangsúlyoznunk, mert a társadalomkép átalakulásának és a szociálpolitika fejlődésirányának, ezen belül a szociális munka mai módszereinek és mögöttes társadalmi funkcióinak tényei előtt másképp értetlenül állnánk − haladt az a „professzionalizálódás”, amely például a legelső külön szociális munkaágat, az egészségügyi munkát kifejlesztette, és egyben az érdekek és érdekeltségek átalakulását is jelentette. Az egészségügyi szakember munkabeli célja a beteg szociális helyzetének javítása volt, és szakmai szempontból volt érdekelt ebben. Ez a szakmai érdekeltség és hivatás azonban egyúttal társadalmi elkötelezettséget is jelentett és szerepet kapott a szegénység újfajta megközelítésében: A segítségnyújtás a betegnek szólt, és nem a megvetendő szegénynek, a problémának, és nem az ideológiának. Ugyanakkor hatásaiban nemcsak a beteg helyzetének könnyítését jelentette, hanem azt is, hogy lassan „természetes” dologgá vált, hogy ha valaki beteg (vagy öreg, vagy gyermek, egyedülálló anya stb.), segítségre szorul, és itt nincsenek „érdemes” vagy „nem-érdemes” esetek, így a választóvonal − ebben a nagyon fájó, diszkriminációs formájában − lassan egy sor területen eltűnt szegények és nem-szegények, a társadalom „pauperjei” és becsben tartandó tagjai között. (Persze áttevődött ez a megkülönböztetés sokkal kevésbé ideologikus, és ezért nehezebben felszámolható területekre, a társadalomtól való lemaradás területére, amely már társadalmi-gazdasági mechanizmus-változásokat igényelne, „felszínt” kezelő-javító módszerek itt nem segíthetnek. De ennek tárgyalása, a szükségelt struktúraátalakítás, a konzisztens-poláris egyenlőtlenségi rendszer felszámolásának problematikája kívül esik cikkünk keretein.)
A
sok irányból
jövő változásokat a
századforduló,
és még inkább a XX. század
első
évtizedeinek
történelmi eseményei-folyamatai
véglegesítették: a szabadversenyes
kapitalizmus korát a monopol- majd az
állam-monopolkapitalizmus váltotta fel,
és ez a gazdasági-társadalmi
élet szinte
minden szféráját érintő,
mélyreható
átalakulást jelentett. így
a
„szegénység-probléma”
is
másként merül ma fel; a modern
szociálpolitika
vizsgálódási-tevékenységi
köre
nem a szélsőséges nyomor és
éhezés
felszámolása, hanem a társadalmi
struktúra diszfunkcióinak
feltárása
és felszámolása, nem a
„szembetűnő”, hanem a
„rejtettebb”
társadalmi problémák
megoldása. A mai angol
társadalompolitikában más feladatok
−
mélyebb, a társadalmi berendezkedés
és mechanizmusok
változtatásával is
összefüggő
funkciók − jutnak a szociális
munkának is,
aminek következtében
természetesen tartalma, módszerei gazdagodtak,
módosultak, cselekvési tere
bővült.
Ε
rövid
történeti
áttekintés
összefoglalásául
tehát a
következőket mondhatjuk „... a szociális
munka olyan
tevékenység, amelyet
először az ipari-urbánus társadalmak
hívtak
életre. Az emberi szükségletek
és viszonylatok
− amelyekkel a
szociális munka
tradicionálisan foglalkozik − eredete
kiterjedtségüket és
koncentráltságukat tekintve azokban a
társadalmakban lelhető fel, amelyek az indusztrializáció
hatásait élték
át.”
A
növekvő indusztrializáció
növekvő számú és
növekvő
tudású szociális
munkást kíván, egyre
specializáltabb
ismeretekkel, és egyre kifinomultabb
érzékenységgel a növekvő
és
differenciálódó emberi
szükségletek
és társas
kapcsolatok iránt. „A
következtetés, amelyet e
történeti tényből levonhatunk, .., hogy
a
jövőbe tekintve és látván az
egyre
jobban iparosodó világot, egyre több
szociális munkásra lesz
szükség,
egyidejűleg a társadalom mindazon erőforrásainak
növekvő kiaknázásával,
amelyek
nélkül a szociális munka nem
töltheti be
hatékonyan etikai küldetését.
Mind
több, a gyakorlatban működő szociális
munkásra
lesz szükség, mindenekelőtt
olyanokra, akik intellektuálisan és
filozófiailag
eléggé felkészültek arra,
hogy az iparosodás korábbi és
jóval
kegyetlenebb szakaszait átélő
társadalmak
nagyon sokrétű problémáival
foglalkozzanak.”
A
szociális
munka mai feladatai tehát messze túlmutatnak a
szegénység és nyomor
kérdésein,
a „társadalmi tagság”
igényelte
szükségleteket és társas
kapcsolatok
kialakítását
téve vizsgálódási
körük
középpontjába. Mindehhez a
módszerek, a
specializált
tudásfajták, szociális
munka-foglalkozások
egészen új formáinak,
újfajta
társadalmi és etikai
töltésnek kellett
kialakulnia, és ez a mában már a
múlt
századitól nagyon eltérő
képhez vezet.
Tekintsük
most
át e módszereket, majd a
mögöttük rejlő
etikai tartalmat, társadalmi értékeket
és funkciókat.
A
szociális munka
három fő típusa és
munkamódszerei
Ε
fejezetben
kísérletet
teszünk arra, hogy vázlatos képet
fessünk a mai angol szociális munka
három fő
módszeréről, e módszerek
alkalmazási területeiről és
sajátosságairól. A három
érintendő
módszer az
individuális-, a csoport-, illetve a
közösségi
szociális munka „technikája”.
Az
első esetben
−
minthogy még ma
is ez a
leghasználatosabb, legkiforrottabb módszer
−
példák hosszú sorával
élhetnénk. De úgy
véljük, itt nem kell
e példálózásba
bocsátkoznunk, inkább
− mindhárom
technika
egy-egy példával való
illusztrálása után − a
közös
és eltérő vonatkozásokat, a
szokásos
alkalmazási területeket, a problematikus pontokat
és
a kihasználatlan, a munka jellegében
azonban potenciálisan
benne rejlő
lehetőségeket
célszerű egy kissé
áttekinteni.
1. Az individuális szociális munka (casework)
Nagyon
nehéz
meghatározást adni arra, amit a fenti
elnevezés
fed. Itt idézünk egyet a sok
közül, hangsúlyozva, hogy − mint
bármely másikból
− ebből is egy sor fontos, a gyakorlatban fontosnak
bizonyuló elem kimarad:
„Az
individuális munka olyan személyi
szolgáltatás, amelyet anyagi, érzelmi
vagy
jellembeli problémákkal küzdő,
szakképzett
segítségre szoruló egyének
képzettséggel rendelkező szociális
munkás
révén kapnak. Ez a munka olyan
javító
tevékenység, amely az egyén
családon
és közösségen belüli
szükségleteinek
teljes méltánylását
követeli. A
szociális munkás igyekszik
szolgáltatását a
kölcsönös bizalom alapján
nyújtani,
és egyben oly módon, hogy kliensének
támogatást adjon a
problémák önerőből
való megoldásához, valamint ahhoz,
hogy
könnyebben illeszkedhessen be
környezetébe. A
szociális munkástól
megkívánt
szolgáltatások az emberi
szükségletek igen
széles körére terjednek ki, az
anyagi segítségnyújtás
viszonylag
egyszerűbb problémájától
egészen
komplex egyéni
helyzetekig, amelyek a személyiség
érzelmi
és jellembeli zavarait is magukba
foglalhatják; ez utóbbiak hosszantartó
segítségadást és
erőforrások,
különböző
szakismeretek körültekintő
mobilizálását
igényelhetik.”[4]
A
fenti
idézetből a következőket emelnénk ki:
mindenekelőtt,
az individuális munkát a
többi módszertől az
különbözteti meg, hogy
alapelvei szerint az egyénre,
az
egyéni szükségletekre
koncentrál. Itt azonban
csak alapelvről van szó, hiszen
az egyén személyi
szükségletei
között egy sor társas
szükséglet
adódhat,
amelyek igazán hatékony megoldása a
szociális munkástól már a
közösségi munka
tevékenységi körébe
tartozó
lépéseket igényelhet. Mindenesetre, e
módszernél a
kiindulópont az egyén, illetve a
család, és
az egész környezet ebből a szempontból
értékelődik.
Az
individuális munka második
jellegzetessége, hogy kétoldalú
kapcsolatra épül
kliens és szociális munkás
között. (Mint
majd látjuk, ez talán a legfőbb
megkülönböztető jegye.) Ebből
pedig az következik,
hogy a jó és valóban a
kölcsönös
bizalmon alapuló kapcsolatok esetében a
„casework”
egy sor, a pszichológia
tárgykörébe tartozó
tudást és működésbe hozott
érzelmi
elemet igényel. (Gyakran éppen e
tulajdonsága miatt a pszichológia
módszerei
között tárgyalják.)
A
harmadik
− és
az előzőekből
következő −
jellegzetesség, hogy e módszer talán a
„legmélyebb”
annyiban, amennyiben
a szociális munkás számára
a
legintenzívebb bepillantásra nyújthat
lehetőséget
az egyén életének,
életmódjának minden
vonatkozásába,
és abban az
értelemben is, hogy a legsokoldalúbb, ember-
és
nem problémasegítő juttatás
adható így.
Ebből
fakadnak
a problémák, és az
individuális
szociális munkával szembeni kritikák
jelentős
része is.
Mint
fentebb
jeleztük, a szociális munka fejlődése
megkövetelte a tudásbeli
differenciálódást,
és nemcsak e munkán belül, hanem a
társadalmi
szolgáltatások, az azokat
nyújtó intézmények
− szervezetek
keretein belül is végbement
a sok pozitív elemmel járó
szakosodás.
Kialakult az elkülönülten az
öregekkel,
a fiatalkorú bűnözőkkel és
családjukkal, a
szellemileg fogyatékos gyermekekkel
stb. foglalkozó
szolgáltatásfajták
rendszere. Bár e nagy fejezeteken belül a
szolgáltatások
sokféleségével
találkozunk, a hálózatok
vertikálisan,
és nem
horizontálisan épülnek. Azaz, egy olyan
család, ahol magatehetetlen öreg
nagyapa, félig-rokkant apa és
iskolakerülő gyerek is
van, egyszerre háromnégy
szervezet, és e három-négy szervezet
által
delegált három-négy
szociális munkás
hatáskörébe tartozik, ami persze abszurd
helyzet,
és azt eredményezheti, hogy
pontosan a többféle
problémával küzdő,
leginkább segítségre
szoruló
családok „hullanak
ki a
szitából”.
Kísérletek folynak ugyan e
tarthatatlan helyzet megoldására, de ehhez a
jelenleg
működő szervezeti
struktúra komoly
átalakítására lenne
szükség. Persze mindez nem magának a
módszernek, hanem a specializációnak
a problémája, és
sokszor így is találhatók
áthidaló
megoldások. Csakhogy ehhez már igen jó
dolgozó, nem a
szakterülettel, hanem
az emberi
problémákkal foglalkozó
szociális munkásokra van
szükség. Ezt
felismerve, az individuális munkások mai
oktatása az ember iránti
érdeklődést teszi ismét a
középpontba,
a
mindenáron való
specializálódás
háttérbe
szorításával.
Lássunk
egy
konkrét példát ilyen
átfogó,
több „szakmát” is
érintő
individuális szociális
munkára[5]:
Az
individuális
szociális munka talán a leginkább problémaérzékeny,
a
legátfogóbb
társadalmi-szociológiai
és pszichológiai tudást
igénylő
területe a
gyermekgondozás, gyermekfelügyelet (child-care).
A
gyermekek családi és családon
kívüli,
közösségbeli és iskolai
problémái
mögött
ugyanis az esetek jelentős hányadában a
„nagytársadalom”
problémáival,
korántsem egytényezős megoldásokat
sürgető
gondokkal találkozunk. Talán ezt is
érzékelteti valamelyest az itt leírt eset :
Mrs.
G.,
a
gyermekgondozó, akit alkalmam
nyílt munkája közben
megismerni, egy napon kivitt egy 27 év
körüli
néger leányanyához, aki −
mint mondotta
− egyike
„törzsgárdájának”,
régi
klienseinek. Kapcsolatuk története a
következő: Rephina
körülbelül hatéves
korában került
szüleivel és bátyjával
együtt valamelyik
afrikai országból Angliába. Apja
gyári
betanított munkás, egyszerű, nehezen
alkalmazkodó, műveletlen ember; anyja igen
vallásos
asszony, aki életét a
templom és az otthoni, nagyon nehéz
munkák, komoly
anyagi és társadalmi gondok
között osztotta meg. Az apa
− nem
tudván
beilleszkedni a merőben új társadalmi
környezetbe
− komoly mértékű ivásra
adta fejét, mind gyakrabban került
részegen haza.
Ilyenkor durva volt, és
családjának hol ezt, hol azt a tagját
verte. Rephina
és bátyja mindketten tanulnivágyó,
környezetükből
kitörni akaró gyermekek voltak, akiknek erre sok
lehetőségük nem volt, de apjuk
még a meglevő keveset is elvette tőlük, erőnek
erejével próbálva
megakadályozni
a gyermekek magasabbra emelkedését. A
verekedések
és veszekedések mind gyakoribbak
lettek, és végül az egyik
szomszéd
bejelentésére a helyi tanács
gyermekgondozója (Mrs. G.) meglátogatta a
családot. Beszélgetések
hosszú sora
következett a család valamennyi
tagjával. Az
eredmények: mindkét gyermeket
sikerült „kiragadni”, megmenteni az apa
szigora elől,
és kollégiumba utalni,
ösztöndíj-félével
taníttatni.
Mrs.
G. itt
annyit tett csupán, hogy − a
néhány
látogatás után kideríthető
alapkonfliktusok ismeretében −
felhasználta
mindazt, amit
felhasználhatott: meggyőző erejét az
anyával
szemben („két ilyen tehetséges,
okos gyereket kár elkallódni
hagyni”), bizonyos
engedékenységet az apánál
(akinek
súlyos alkoholizmusa külön
egészségügyi
szociális munkás
segítségét
igényelte). A másik fél, a
tanácsi hivatal vonatkozásában
pedig Mrs. G. a
következő lépéseket tette:
egyrészt, a
gyermekek nevében és velük
egyetértésben, információi
birtokában intézkedett, hogy a
tanácstól
ösztöndíjat
és kollégiumi ellátást
kapjanak. Másrészt
− és
ez legalább olyan fontos eleme az angol szociális
munkának − a tanácson
keresztül azokhoz az önkéntes
szervezetekhez fordult,
amelyek a hátrányos
helyzetű gyermekeket, bevándorlók gyermekeit
„védnöklik”
és anyagilag támogatják.
Mrs.
G. és Rephina
kapcsolata
barátság formájában
a következő években is fennmaradt. Rephina
közben
megszerezte az érettséginek megfelelő
bizonyítványt, titkárnőként
dolgozni
kezdett. Évek múlva a
barátság ismét
segített, viszonnyá alakult, ugyanis Rephina
teherbe esett. Lakás nem volt, szüleihez nem
mehetett. Ekkor ismét közbelépett a
szociális
munkás, a fiatal anyának előbb
egy e célból fenntartott tanácsi
házban
szerzett szobát, majd egy
munkáskerületi tanácsi házban
már
saját lakást. (E
tanácsi
házat a Camden
Town-i
tanács építette, de a
költségeknek
csupán felét fedezte a tanács,
másik
feléhez
ismét jótékonysági
alapítványoktól kaptak
pénzt.) A fiatal
anya látogatásunk
előtt néhány hónappal
költözött be
lakásába, melynek
berendezését nagy-nagy
leleménnyel és ügyességgel
szintén
jótékonysági
adományokból
szerezték stb. Az
anyának azonban kisgyermekével otthon kellett
maradnia,
ezért hivatali munkáját
fel kellett függesztenie,
s megint a
szociális
munkásnak kellett közbelépnie, hogy az
igényjogosult számára a
tanácstól az
otthon maradó anyának járó
ún.
„kiegészítő
támogatást”
(bizonyos,
meglehetősen alacsony, de az alapvető
életszükségletek
fedezésére elegendő
havi
összeget) folyósíttasson.
Ε
példából
láthatjuk, hogy a
„gyerekgondozás” egyszerre
jelentett gyerek- és szülőgondozást, az
érintett problémák a
bevándorlás
és a
társadalomba-közösségbe
való
beilleszkedés kérdésétől a
lakáskiutaltatás és
pénzügyi
segítségnyújtás sok
utánjárást igénylő
lépcsőin
át az alkoholizmus és nevelni-nem-tudás
gondjaiig ívelnek. És itt még a
szituációt átélők
életének
csupán egy-egy vetületét
érintettük.
Kiderül tehát,
hogy az individuális szociális munka a képességek
és
tudásfajták széles
tárházát
igényli. Ezek:
először is a
lehetőségekről és a lehetőségek
kihasználhatóságáról
szóló pontos információk;
társadalmi és pszichológiai
tapasztalatok (ez
elsősorban a mögöttes
problémák,
okként ható, áttételesen
jelentkező
konfliktusok felismerésénél
és a
javasolt-támogatott
megoldási-feloldási utak
kiválasztásánál fontos);
egyfelől a
kliensek, másfelől
a segítséget nyújtani tudók
alapos
megismerése, a velük való
mélyreható
és
„hatékony”
kétoldalú kapcsolatok
kiépítésének
képessége (e
vonatkozásban tehát
a szociális munkás egyben
közvetítő szerepet
is játszik).
Magában a
„kezelésben” is egy sor
pszichológiai
érzék szükséges:
kímélet,
meggyőzőkészség, a kliens
egyenjogúsítása, azaz (ezt Mrs. G.
számtalanszor
hangsúlyozta nekem) a segítés csak
akkor lehet
hathatós, ha a segített személy
nem érzi magát kiszolgáltatott
helyzetben, hanem a
segítséget jognak, önnön
erejével elért vívmánynak
tekinti, nem
pedig
jótékonyságnak. Itt
jegyezném meg, hogy
máig is megoldatlan probléma a
szociális munkások
szolgáltatásainak
igénybevételénél, hogy ezt
a
rászorulók
igen gyakran
önértékelésük
megcsorbításának, emberi
büszkeségük és
tartásuk
kikezdésének tekintik
és inkább húzódoznak
elfogadásától. Ezért az
igazán
rászorulókat megtalálni sokszor komoly
probléma.
Itt csak a szociális munkásnak a
tartózkodás okai iránti
érzékenysége, valamint
a kliens egyenjogú félként
való
kezelése segíthet.
Megemlítenénk
még, hogy az individuális szociális
munka
„technikái” közé
tartozik a
szituációba való
beilleszkedés
képessége; az
információszerzés
és informálás, a
tanácskozás és
tanácsadás
módszere; a „hivatalok” irányában
pedig a képesség az egyén
jogainak-igényeinek védelmére,
keresztülvitelére.
Az
individuális szociális munka a legelterjedtebben
használatos módszer
napjainkban. Lényegében az alapvető
segítési út a bűnözők,
alkoholisták,
kábítószerszedők, szellemi
fogyatékosok
társadalomba való
integrálásának
előmozdítására; a
bevándorlók
beilleszkedési problémáinak
segítésére; az öregek
otthonukban való gondozására; a
leányanyák és özvegyek
gondjainak
enyhítésére
stb. Egyéb módszerek
kiegészítőjeként
használják a
lakásügyekkel, a
lakáselosztással kapcsolatos
társadalmi,
közösségi problémák
esetében, az
egészségügy és
iskolaügy egész
területén.
2. A szociális csoportmunka
A
szociális
csoportmunka a gyakorlati szociálpolitikának az
individuális munkánál jóval
fiatalabb ága, és ezért
számtalan
kérdésre (módszertaniakra
és
funkcionálisakra) még nyitottak a
válaszlehetőségek.
A
szociális
csoportmunka általában arra hivatott, hogy a
kliensek
bizonyos csoportjai
nagyjából hasonló
problémáinak
megoldásában segítsen. Ε közös
probléma lehet például a fiatalok
szórakozási vagy
barkácsolási
lehetőségeinek
megteremtése; ebből a célból klubot
nyitnak,
és csoportvezető
segítségével a
barkácsoló csoportból közösséget
igyekeznek formálni.
Csoportmunkát
végezhetnek alkoholisták egy
csoportjával is, ahol
a cél az, hogy mindenki
számára felfedezhető legyen, mi a
közös a
problémákban, hogy
megértsék: nemcsak
egy-egy ember gondja például a családi
környezet „negatív”,
kitaszító
magatartása, a munkahelyi kapcsolatok fellazulása
stb.;
ebben az esetben a
csoportmunka (megint csak részben a
közösségformálás
eszközével)
bizonyos, az
orvosi beavatkozás melletti terápikus
funkciót
tölt be.
Ε
segítő
módszer
funkciója lehet a tanácsadás
is: egy
angol tankönyv állami gondozottakat
örökbe
fogadó szülőkkel folytatott
csoportmunka folyamatát írja le. Ilyenkor
kiderül,
hogy nem „egyedi” nehéz
esetekről van szó, nem „rossz”
gyerekanyagról, hanem: az örökbe fogadott
gyerekek sok hasonlóságot mutattak, sőt, nemcsak
egymással, hanem a
„normális”,
természetes családi környezetben
élő
gyermekek egy-egy életkorra jellemző
reakcióival, viselkedési formáival is.
Miután ezek a tények a csoport
természetes életében, a
hasonló gondokkal
küzdő szülők egymás közti
beszélgetéseiben természetes
módon
kiderültek, a csoportvezető munkája a
közös
jellemzőkre alapozott nevelési
tanácsadásra,
informálásra,
útbaigazításra szorítkozott.
A
csoportmunkának tehát a közvetlen
tapasztalatátadás lehetősége ad
különös
fontosságot, amely azonban nem helyettesíti,
hanem
kiegészíti a mélyebb,
intenzívebb, az egyes egyén
életét
többszálúan átfogó
individuális
szociális
munka módszerét és
szerepét.
Ahhoz
azonban,
hogy a csoportmunka valóban hatékony
segítséget adjon (bármi legyen is e
segítség konkrét formája),
szükség van általában a
szociális
munkás előzetes
„tervező” munkájára.
Klienseinek
egyenként való megismerése
után el kell
döntenie, kikből álljon a csoportja.
Olyanokból-e,
akiknek a problémái
hasonlóak (mondjuk,
valamennyien
alkoholisták),
azonban problémáik érvényre
jutása, a gondokra való egyéni
reakcióik
igen-igen különböznek; vagy hasonló
„szimptómákat” mutató
emberekből,
akiknél azonban a kiváltó okok
mások
és
mások. (Erre példa lehetne neurotikus betegek egy
csoportja; a betegség
ugyanaz, a kiváltó okok között
azonban egyszeri
események sokkhatásai, a
betegségre való hajlam, túlhajtott
munka stb.
egyaránt szerepelhetnek.) A
személyek kiválasztása szorosan
összefügg a csoportmunka
kitűzött céljával és
módszerével.
A
módszer sok
esetben a társas kapcsolatok
kibontakozásának
elősegítése lehet (ez esetben a
szociális
munkás a háttérben marad), a
hasonló
problémák felismerésének
és
közös erőből való
megoldásának
előmozdítása
érdekében; de lehet az is, hogy a csoport
színe
előtt a vezető az individuális
szociális munka módszerét alkalmazza,
felváltva mindig más és más
személlyel,
és a többiek a „tanulságot
levonó
hallgatóságot” alkotják.
Hogy a csoportot
pontosan hogyan kell kialakítani, mikor milyen kapcsolatok
(a
részmódszerek
milyen kapcsolásai) a legcélravezetőbbek, azt
csak a
gyakorlat, hosszú
tapasztalatok megszerzése után dönthető
el,
és választható meg.
Illusztrációként
ismét egy saját tapasztalatunkból vett
példát hoznánk: Az angol
állami
kórházak
némelyikében külön
osztály alakult a
szociális munkások számára.
Ezen az
osztályon (amely éppoly független, mint
a
belgyógyászat vagy a sebészet)
különböző a szakmákra
specializálódott
egészségügyi
szociális munkások
dolgoznak: a kismamákkal, vagy a tipikus öregkori
betegségekben szenvedőkkel, a
sebesülésekben megrokkantakkal stb.
foglalkozó
szociális munkások és
szociális
adminisztrátorok. Amikor egy beteg bekerül a
kórházba, az orvossal együtt a
szociális munkás is konzultál vele,
és
beteglapján külön kitöltendő
rovat áll rendelkezésre
arra, hogy oda a
szociális munkás tegyen
megjegyzéseket. A „szociális”
felvétel
a beteggel való beszélgetések
sorozatára
terjed ki, és magában foglalja a
betegséggel, a
kórházba kerüléssel
kapcsolatos
pszichológiai-emocionális jellemzők
felderítését
éppúgy, mint a
ténylegesen
vett szociális tényezők
(otthoni-családi
környezet; munkahelyi feltételek és
kapcsolatok; a betegség utáni
visszailleszkedés; a
család teherbírása a
betegséggel kapcsolatban stb.)
feltárását.
Az „érdemi” munka e
beszélgetéseket
követően kezdődik, s három területre
terjed ki. Ezek:
A)
a szociális
(csoport-) munka;
B)
a betegség
utáni kedvező helyzet lehetőségeinek
megteremtése
(ha például az öregekről való
gondoskodást otthon veszély fenyegeti,
intézkedik
arról, hogy a helyi tanács az
esetről tudjon, és valamelyik szociális
otthonában
a rászorulónak helyet
biztosítson; vagy ha a kismama és gyermeke otthon
nem
élhet megfelelő,
egészséges, nyugodt módon, akkor a
tanácsi
gyermekgondozón és
egészségügyi
szociális munkáson keresztül a
probléma
távlati megoldását is
segítő
támogatást
nyújt stb.); és
C)
a
kezelőorvossal való szoros kontaktus, hogy a beteg
kezelési módjánál az orvos
nemcsak a betegséget, hanem a lényeges
szociális
és pszichológiai faktorokat is
szem előtt tartsa.
Az
elsőként
említett szociális munkára
mindenekelőtt a
csoportmunkára a kórházban
több
szempontból ideális feltételek
nyílnak. Az
egy kórteremben fekvők között
szokás
szerint amúgy is kialakul bizonyos kapcsolat, közel
hasonló a panaszuk és
sokszor nagyon hasonló szociális
helyzetük. A
„csoport” tehát eleve adott, vagy
könnyen kialakítható, és a
csoportmunka terápikus
vagy tanácsadó funkcióinak
tág tere
nyílhat. Módom volt egy kis
bepillantást
nyerni egy, gyermeküket éppen megszült
anyákból álló csoport
munkájába. A gyermek
otthoni
ellátásáról,
családbeli
neveléséről,
szoptatásáról, a róla
való
későbbi gondoskodásról itt
éppúgy
szó esett, mint
arról, hogy hogyan kell a kismamának helyesen
élnie és táplálkoznia.
Ezekben az
eszmecserékben a szociális munkás csak
az
irányító szerepét
játszotta, illetve
egy-egy elmesélt történet
után
tanácsokat adott. Az élő
tanácsadás
és
eszmecsere a legjobb szakkönyvek minden
útbaigazításánál
többet
ért.
Más
esetekben
a társas együttlétek,
eszmecserék
némileg elvonták a betegek figyelmét
súlyos
bajukról, fájdalmaikról,
könnyebben
elviselhetővé tették helyzetüket,
és
így
közvetve magát a betegségből
való
kigyógyulás folyamatát
segítették-siettették.
3. A közösségi szociális munka
Az
eddigi két
módszertől eltérően a
közösségi
szociális munkánál a
hangsúly elsősorban a
közösségen
mint
egészen, és
csak
másodsorban a
közösség
tagjain mint egyéneken
van. A
közösség
szükségletei és a
„nagy-társadalomhoz”
való viszonya áll a
középpontban.
De
mi ez a
közösség? Kikből áll?
Láttuk, hogy a
csoportmunka egyik funkciója a
közösség
formálás volt
−
meghatározott,
és többnyire
valahogyan „szelektálódott”
egyénekből. A közösségi munka
esetében a
közösség
egy munkahelyi vagy lakóhelyi
közösség
formájában nagyjából adott,
és a
szociális munkás ezt az adott
közösséget
szervezi valamilyen cél érdekében
„igazi”,
„válogatott”
közösséggé.
A
közösségi
munkás funkciója „...hogy a
tények
ismeretében tisztázza a társadalmi
szükségletek prioritásait, hogy a
közösség tagjait
bátorítsa saját
problémáik
tisztázásában, és abban,
hogy e
problémákat más − a
közösségi munka
nyújtotta segítségen
kívül még
− elérhető szolgáltatásokkal
hozzák kapcsolatba. A közösség
egyes
csoportjainak információkat ad, amelyek
nevelik, tájékoztatják azokat,
és
képessé teszik e csoportokat arra, hogy
saját
problémáik természetét
pontosabban
fogalmazhassák meg ...
Nyilvánvaló, hogy a
közösség tagjainak
bátorításával
problémáik
megvitatására,
nevelésével, problémáik
mibenlétének
megláttatásával,
és segítésével, hogy
saját érdekeik védelmében
közös
„akcióba”, cselekvésbe kezdjenek
− a
közösségi
munkás bizonyos
politikai (közösség- és
társadalomformáló − Sz. J.)
szerepet is
játszhat.”
„Társadalmi
problémáink jelentős hányada
− érvelnek
a
közösségi munkások −
strukturális
társadalmi egyenlőtlenségeknek és a
társadalmi csoportok közötti
konfliktusoknak a
terméke ... Az általános
társadalompolitika bizonyos
−
különleges
irányokban való −
befolyásolása a
szociális munkás gyakorlati-technikai
tevékenységének
részévé kell,
hogy váljon.” (Ugyanott.)
Mik
a
közösségi munka módszerei
és
céljai? Hogyan hajtja végre a
társadalomban
való
mozgáshoz nélkülözhetetlen
információk
átadását, a
„társadalmi tagságra”
való
nevelést?
London
egyik
külvárosi
munkáskörzetében (amelynek
házai lebontásra váró,
ócska,
düledező,
régi, beázott
„vityillók”)
működik egy kis iroda, amelynek
bejáratán a
következő felirat áll: Neighbourhood
Advice
Center
(Lakóközösségi
Tanácsadó
Központ). Belépve az
irodába, egy nagy, fotelekkel berendezett
váró-
és tárgyaló szobát, majd
egy
kis, szegényes irodahelyiséget
találunk. A
tanácsadó iroda személyzete
két
főből: a közösségi
munkásból és
egy gépírónőből áll.
1970
májusában
Mr. R., az iroda vezetője engedélyt kapott
irodájának tanácsi
támogatásból való
felállítására ebben a
körzetben. Az
iroda elsődleges célja, hogy a körzet
lakóit elirányítsa
ügyes-bajos dolgaikban,
tanácsot adjon, hova forduljanak
lakásügyeikkel, hova, ha valamilyen
speciális anyagi
támogatásra lenne
szükségük stb. Egyszóval: információ-
és tanácsadás.
A
tanácsadó
iroda megnyitása előtt Mr. R.
végigsétálta
a környék néhány
utcáját,
szóba
elegyedett az utcán ücsörgő emberekkel, a
boltosokkal,
és a beszélgetések
közben tudtukra adta, hogy május elején
ilyen
és ilyen céllal a körzetben iroda
nyílik. Az első napokban még csak egy-ketten
tévedtek be, de (és ez az iroda
vezetőjének helyrajzi
térképén elhelyezett
zászlócskák
pozícióiról
jól leolvasható
volt) az iroda híre, az ott megtárgyalt
problémák és a
segítség
formái sokakat
odavonzottak a környékről.
A
lakosok
többsége alacsonyabb iskolai
végzettségű,
meglehetősen szegény munkásember
volt, akiknek kérvények
fogalmazásáról,
„hivatalos” telefonok
lebonyolításáról,
a megfelelő tanácsi hivatalok
megkeresésének
módjáról, vajmi kevés
fogalma
volt. Mr. R. mindenkit bevont a
kérvényfogalmazás,
a telefonálás munkájába,
amivel megteremtette a nagyon is direkt tanítás
és
információ-átadás,
egyúttal pedig a „társadalomban
való
tájékozódásra”-felkészítés
igen fontos útjait.
Az emberek többsége
− ez
néhány hét után
kiderült −
lakásügyekkel bajlódott.
Házaik,
lakásaik
lassan lakhatatlanokká váltak; a
környék
„kitisztítása”,
lebontása napirenden
álló tanácsi feladat volt, az
új
lakásokat is megígérték
már, de
azoknak
egyelőre se híre, se hamva nem volt. A munka
másik
része pontosan ezzel a
ténnyel kapcsolatos.
Mr.
R. az egyenként
jövőkből
„problémaközösségeket”
formált a következő egyszerű módon:
Meghallgatta klienseit, aktuális ügyeikben
segítséget adott, majd így fordult
hozzájuk: „Jé,
Mr.
Β., tegnap hasonló
problémával
itt járt nálam Mr. S., nyilván ismeri,
ott lakik a
szomszéd utcában. Maguknak
ugyanaz a gondjuk. Mr. S. csütörtökön
visszajön, jöjjön el
maga is, és több szem többet
lát alapon majd
csak kitalálunk valami jó
megoldást.” − A közös
gond
közösségeket formált az
emberekből, akik
közös
kérvényt nyújtva be, és
közösen
tárgyalva a tanácsi előadókkal,
együttes
erővel
elérték, hogy házaikat a
tervezettnél
jóval korábban kiutalják, hogy azokhoz
játszóteret is létesítsenek
stb. A
lakóhely szomszédai
lakóközösséggé
váltak; társas
kapcsolataik intenzitása, összetartó
közösségi
erejük megnőtt (ami önmagában is hallatlan
eredmény), és egyúttal megtanultak
egy sor olyan ismeretet, amelyek
nélkül,
egyénileg aligha
boldogultak volna.
Ez tehát a közösségi munka egy lehetséges módszere. Ε munkában − véleményem szerint − igen nagy és még kiaknázatlan lehetőségek rejlenek, amelyek valóban újfajta erőt képviselhetnek a társadalmi javak és tudás igazságosabb, egyenlőbb elosztásának kivívásában, azaz a struktúra-átalakítás folyamatában.
A
három
munkamódszerről
összefoglalóan
A
korábbiakban
igyekeztünk vázolni a szociális munka
három
főbb típusát. Már e rövid
ismertetésből is kiderült, hogy valamennyi
módszernek megvan a maga
létjogosultsága,
különösen fontos,
mással nemigen helyettesíthető szerepe
és
megvannak közös jellegzetességeik,
társadalmi
funkcióik egyaránt.
Vegyük
röviden
sorra ezeket:
Az individuális szociális munkánál elsősorban annak „intenzitását”, az egyéni életutak és körülmények mélyreható feltárására való alkalmasságot emeltük ki.
A
csoportmunka
elsősorban egyén
és
közösség
kapcsolatának
kiépítésére és
arra alkalmas,
hogy az egyén
„atomizáltságát”,
a problémákkal való magára
hagyatottságát
enyhítse.
A
közösségi
munkának nevelési,
tájékoztatási,
közösség
formálási szerepét, és
mindenekelőtt a közösségi
érdekek és
szükségletek
elérésében,
kivívásában való
fontosságát hangsúlyoznánk.
Mindhárom
módszer közös vonása,
hogy a „kliens” a
javítási-segítési folyamat aktív
részese. Ennek
elsősorban jellemformáló,
életkönnyítő, az egyén
szempontjából
vett
hatásai fontosak.
Közös
bennük
az is, hogy a szociális munkás minden esetben
−
közvetlen, vagy
közvetett
módon − tanít
valamire. Ez a
tanítási folyamat szerves és
céltudatosan
kiépíthető része lehet a rugalmas, a
szükségletekhez és
követelményekhez
alkalmazkodni tudó, nagyon kívánatos felnőttoktatásnak;
ennek már
− nagyobb
méretekben és tudatosan
végrehajtva − a tudás, a
társadalmi
tájékozódó-képesség
demokratizálásában
is fontos szerep juthat.
Közös társadalmi funkciója e három módszernek az információáramlás megkönnyítése és gyorsítása. A szociális munkás mindig valahol egyén és „nagy-társadalom”, egyéni problémák és társadalmi követelmények, a család és a „hivatalos szervek” között van. „Lefelé” információkat közvetít a rendelkezésre álló társadalmi szolgáltatások fajtáiról, elérhetőségéről, az elérés mikéntjéről, a „nagyobb társadalmi egységről”. „Felfelé” az egyéni, de összefüggésükben társadalmi-emberi gondokat és szükségleteket közvetíti, direkt és indirekt formában egyaránt. Ez a funkciója talán azért hangsúlyozandó különösen, mert a modern társadalmakban ezt a tudást az egyénnek semmilyen „iskola” nem továbbítja, és nehézkesek a „nagy-társadalomhoz” való visszacsatolás útjai is. A szociális munka itt közvetítő és közelítő szerepet játszhat. Struktúra-formáló szerepének e vonatkozása felbecsülhetetlen értékű lehet. Segíthet a különböző társadalmi rétegek-csoportok kapcsolatainak, értékeinek és normáinak közelítésében. A segítés lehetőségének pedig meglehetősen közvetlen szerep juthat a társadalom „merevségének” feloldásában, a „falak” lerombolásában, a mobilitás különböző formáinak kibontakoztatásában.
Szervezeti-oktatási
kérdések
Röviden
szólnunk kell itt még az angol
szociális
adminisztráció és szociális
munka
szervezeti felépítéséről
is. A
„hivatalos” szociális munka
bázisát a tanácsok[7]
Az
egyes
osztályokon belül választott vezető
testület
irányítja a „benti”
adminisztrációt, és
hivatásos
szociális munkások képzett
gárdája
végzi az ún.
„terepmunkát” (field
work),
azaz az igénylők, a panaszosok, a
segítségre
szorulók otthonukban való
látogatását és
segítését.
A
szociális
adminisztrációt végzők és
maguk a
gyakorlatban dolgozó szociális
munkások is
egyetemi, illetve főiskolai képzést kapnak,
amelynek nagy
része elméleti
oktatás, elsősorban a szociológia és
pszichológia különböző
ágainak
tárgyköréből, majd ezt a
legkülönbözőbb osztályokon
végzett
gyakorlati munkák,
és a választott szakág (mondjuk,
egészségügy) követelte
speciális
tudásanyag
átadása követi.
A
tanácsok
felettes szervei a megfelelő minisztériumok (mindenekelőtt
az
Egészségügyi- és
Népjóléti Minisztérium),
amelyek azonban
csak irányelveket adnak szervezeti és
kivitelezési kérdésekben a
tanácsoknak
(kivéve az anyagi-pénzügyi
támogatás
méreteire vonatkozó, országosan
kötelező
érvényű skálákat).
Szociálpolitikai
stratégiájuk-taktikájuk
kialakításában a tanácsok
meglehetősen
függetlenek. Ez,
sok előnye mellett, gyakran komoly területi
differenciákhoz
vezet, és nem
ritka, hogy a „rossz” tanácsi munka a
leginkább rászorulókat, a legnehezebb
helyzetben levő körzeteket jellemzi, azok lakóit
érinti.
A
szervezeti
kapcsolódásoknál kell még
röviden
említést tennünk a
„hivatalos” és
„önkéntes”
szociálpolitikai szervezetek közötti,
sokszor igen
szoros kapcsolatokról.
Ε kapcsolatok
elemzésére itt nem térhetünk
ki, de
megjegyezzük, hogy
nagyjában-egészében
kiegészítő − komplementáris
szerepet játszanak (vagy játszhatnak)
egymás
vonatkozásában, és hogy az
„öntevékenység”
megfelelő módon
való hasznosítása az esetek jelentős
részében a
szociálpolitika gyakorlatának
rugalmasabbá
tételét szolgálja, a
megoldási-segítési
alternatívák bővebb
tárházát
nyújtja. Ε pozitív
jellemzők mellett szólnunk kell arról is, hogy
igen
gyakran felszíni
rápillantással nehéz
megállapítani,
vajon egy adott „önkéntes”
szervezet
működése hatékony,
„igazi”
társadalmi mozgalmat takar-e, vagy éppen a karitással
a
struktúrát
konzerválni
kívánó-segítő
mögöttes
indítékokat kell keresnünk
tevékenységében. Az utóbbi
veszélyeire, manipulatív
funkcióira és jelenségeire itt csak
utalásszerűén figyelmeztethetünk; az
„önkéntesség”
pozitív és
negatív hatásainak,
a valóságos és
látszat-mozgalmaknak az
analízise − amely, kritikai módon
elvégezve, a magyar szociális munka
kialakításához
feltétlenül
szükséges és
tanulságos munka lenne
−
kívül esik cikkünk
keretein.
Itt,
a
szervezeti vonatkozásoknál kell elmondanunk azt
is, hogy
az egyik legnagyobb
gondot a rászorulók megkeresése
− megtalálása
jelenti. Az „igényjogosultaknak” ugyanis
rendszerint
csak kis hányada
jelentkezik segítségért,
szociális munka
és juttatások
igénybevételéért.
Mások
nem tudnak azok igénybevehetőségéről,
vagy
szégyellik szegénységüket,
vagy
karitatívnak érzik a szociális
munkások
személyi-emberi
segítségadását,
és
tartózkodnak. Ez nem kis gond. Éppen abban nem,
ami a
szociális munka talán
legfontosabb funkciója lehetne: a bajok, a
kiélezett
konfliktusok
megelőzésében, a preventivitásban.
Ugyanis
előbb-utóbb − ha
már igen nagy a baj −
akad egy-egy szomszéd, aki „jelenti” az
esetet a
tanácsnak, de ilyenkor már
sokszor késő van a hathatós
segítségadáshoz. Ez a
probléma a
társadalmi
szolgáltatások szinte minden
fajtájánál fellép, kezdve a
nyugdíjak jogos
kiegészítésén és
folytatva az
ingyenes jogi tanácsadás
igénybevételén vagy a
gyermekgondozó tanácsainak
kikérésén. Sokféle
megoldással
kísérleteznek,
Néhány
elképzelés
a magyar
szociális munka rendszerének
kialakításáról
A
fentiekben
igen vázlatosan ismertettük az angol
szociális munka
módszereit, technikáit,
szervezeti rendszerét és
néhány
lehetőségét. Nem volt módunk azonban
kritikai
elemzést adni a lényegi, struktúra-fenntartó
illetve struktúra-formáló
jellegzetességekről,
legfeljebb, ha
érinthettük
azokat. Az angol (és más)
szociális munka formáinak-szerveződésének-fejlődésének
e szociológiai szempontú analízise
azonban
feltétlenül fontos, és hazai
gyakorlatunk kialakítása előtt mindenképpen
elvégzendő, megoldandó feladat.
Most
itt végül
néhány szót szeretnénk
szólni
arról, hogy hogyan képzelnénk el a
magyar
szociális munka rendszerének
kialakítását.
Mindenekelőtt
valószínűleg szükség volna a
magyar
szociálpolitika eddigi
fejlődéstörténetének
nyomonkövetésére
a XIX.
század második felének
tőkés
fejlődésétől napjainkig. Itt komoly, gazdaság-
és társadalomtörténeti
kutatómunkát kellene
végezni, amelyből
valószínűleg kiderülnének
azok az
általánosabb, és
speciálisan a mi
történelmünkhöz
kapcsolódó
problémák, amelyek
mai társadalmi-gazdasági,
társadalompolitikai
problémáinknak is részbeni
magyarázatát, gyökereit jelentik.
Egyúttal
e
társadalompolitikai kutatáshoz
kapcsolódhatna egy,
a mindenkori „kivitelezést” kutató
munka, amely a
kezelési-megoldási
kísérleteket, ezek
eredményeit és hibáit,
tanulságait
követné nyomon. Ezen az úton
kideríthetőek
lennének a magyar szociális munka
előzményei,
történeti csírái, azok
speciális
gyakorlata, és az a probléma-komplexum, amelyre e
korai
„csírák” megoldási
kísérleteket tettek. (Ilyen
csírák minden
bizonnyal fellelhetők a falusi tanító
„mindenes”-deák
szerepében,
népnevelői-tanácsadói
funkcióiban; az egészségügy
bizonyos
területein stb.)
Ε
történeti csírák
feltárását egy mai keresztmetszeti
kép
felvázolása kell
hogy
kövesse. A mai vöröskeresztes vagy orvosi,
pedagógusi,
anya- és csecsemővédőnői munkákban
milyen
rész-elemeivel találkozunk a
szociális munkának, mik lehetnének
tehát a
kiépítendő hálózat
és új
szakma
alappillérei mai gyakorlatunkban?
Ezt
az
elméleti kutatást ki kellene
egészítenünk bizonyos kísérletezéssel,
és
itt elsősorban olyanfajta kísérletekre gondolok,
mint
tanácsadó-információszolgáltató
központok felállítása vagy
munkahelyi
egészségügyi
tanácsadás stb. Ki
kellene kísérletezni azokat a
formákat,
módszereket, és egyidejűleg meg kellene
találni
azokat a speciális problémákat,
a kérdéseknek azokat a speciális
megfogalmazódásait, jelentkezéseit,
amelyekre
a magyar szociális munka épülhetne,
és ahol
más országok gyakorlatának
bármily
alapos tanulmányozása a magyar gyakorlat
kialakításában
kevéssé lehet
segítségünkre. Mindazonáltal
a harmadik
fontos szál más társadalmak gyakorlatának,
oktatásának és a kivitelezésbeni
praxisának alapos nyomonkövetése,
tanulmányozása
lenne.
Ε
három
szálon szisztematikusan
végighaladva, a tapasztalatok
összegezésével fel lehetne vetni olyan
kérdéseket, mint hogy a mai
„csírák”
hogyan, milyen módon és
eszközökkel
formálhatóak át
„igazi”
szociális munkává?
Hol kell az új pontokat megteremteni? Milyen legyen a magyar
szociális munka
szervezeti és oktatási rendszere? Kiknek
és milyen
problémái kapják a
prioritást (mondjuk, a
kísérletezés
falvakban vagy városokban kezdődjön-e),
és
mik az elsődlegesen a szociális munkára
váró feladatok?
Sok-sok
kérdés
tehető még fel, azt hiszem azonban, e
kutatás-sorozatot
egész szociálpolitikánk
áttekintése és társadalmi
önismeretünk
bővítését jelentő,
feltáró munkák
mellett mindenképpen érdemes és
hasznos volna
elkezdenünk, mert sok-sok év
energiáját emészti majd fel a
legalapvetőbb
kérdések megválaszolásai
is.
[1]