Életrajz
- A védőnő
képzés vezető
személyisége, a Szegedi és Budapesti
Orvostudományi Egyetemen, 1970-től
haláláig
- Az
egészségügy és
a
szociálpolitika összefüggéseit
kutatta,
- A szociális
munkás
képzés
megalapozója, az egészségügyi
főiskolákon kiemelkedő munkát végzett
Szegeden
1990-2004
1931. július 22-én született Szegeden
és itt
halt meg 2004. március 11-én. Családja
Trianon
után a Vajdasági Zentáról
költözött Szegedre. Szülei
kétkezi
munkások voltak, apja Szél József az
egyetem
gépkocsivezetője, Szegeden egyetem-szerte ismert
és
kedvelt amatőr sakkozó, anyja Bálint
Rozália
varrónőként dolgozott. Egyetlen gyermeke volt
szüleinek. Férjével, Dr. Szemere
Györggyel
1959-ben kötöttek házasságot.
2004.
március 11-én halt meg.
Általános iskoláit a
Miasszonyunkról
nevezett Szegény Iskolanővérek Római
Katolikus
Szent Margit Iskolájában végezte
és az
általuk vezetett Elemi Népiskolai
Tanítóképző Intézetben
1949-ben szerzett
tanítónői oklevelet. Az egyetemi
felvételi
kérelmét matematikus szakra adta be, a
felvételi
bizottság azonban „az orvoskar
szociális
összetételének
javítása
érdekében” az orvoskarra javasolta
felvételét. 1955-ben szerzett orvosdoktori
oklevelet.
1959-ben csecsemő- és
gyermekgyógyászatból,
1967-ben egészségügyi
szervezéstanból
tett sikeres szakorvosi vizsgát. 1976-ban „A
védőnői munka elemző vizsgálata”
című
értekezése alapján megkapta az
orvostudomány kandidátusa címet.
Orvostanhallgatóként a Biológiai
Intézetben
akadémiai ösztöndíjas, majd
demonstrátor
volt. Az egyetem elvégzését
követően 1955.
szeptember 1-től 1960. március 31-ig a Szeged Megyei
Jogú
Város VB. Gyermekkórházában
segédorvosként, a szakorvosi
képesítésének
megszerzését
követően alorvosként, majd 1962. szeptember 15-ig
az
Ifjúsági Rendelőintézetben
gyermekgyógyász szakorvosként
dolgozott. A
kórházban kétnaponta ügyeleti
szolgálatot látott el. Orvosi
szemléletét
gyakorlatiasság és
betegközpontúság
jellemezte. Az ebben az időszakban végzett
munkájáról szóló
minősítések lelkiismeretes, szorgalmas, szakszerű
tevékenységét, gyors,
határozott
intézkedéseit, a betegek iránti
szeretetét,
munkatársai bizalmát emelik ki.
1962. szeptember 16. és 1970. február 15.
között a Szeged Megyei Jogú
Városi
Tanács VB. Egészségügyi
Osztályának dolgozójaként
munkakörébe tartozott a város anya-,
gyermekvédelmi ellátásának
szervezése, irányítása,
ellenőrzése.
Rendszeresen foglalkozott a csecsemőhalálozás
csökkentésének szervezési
lehetőségeivel, a koraszülések
megelőzésével, a genetikai prevenció
feladataival.
Munkakörébe tartozott az akkoriban a
Gyermekkórház C
osztályaként működő
ásotthalmi gyermekotthon (itt súlyosan
fogyatékos
gyermekeket gondoztak) szakmai felügyelete is.
Szenvedélyesen harcolt az
egészségügyi
személyzettel és a vezetéssel szemben
is az ott
élő gyermekek életfeltételeinek,
gondozásuk
színvonalának javítása
érdekében.
Egészségügyi szervezői
tevékenységéről
szóló
minősítése kiemeli átlagon
felüli
szorgalmát és aktivitását,
új
problémák felismerésére
és
önálló megoldására
való
képességét,
határozottságát,
tárgyalóképességét,
világos,
logikus, szabatos stílusát, magas
színvonalú vezetői és
szervezőkészségét.
Gyakorló orvosi tevékenysége nem
fejeződött
be azzal, hogy az egészségügyi
ellátás, illetőleg az
egészségügyi
szakigazgatás helyett hivatásszerűen az
egészségügyi szakemberek
képzésével kezdett foglalkozni,
1991-ig
szakorvosként részállásban
rendelt a
genetikai tanácsadóban.
Szél Évát
munkássága 1970-től
2004-ben bekövetkezett haláláig
ugyanahhoz az
intézményhez köti. Bár ez az
intézmény ma már alig
hasonlít régi
önmagára. Szervezeti
átalakulások, az
integrált egyetembe szervesen illeszkedő
Egészségtudományi és
Szociális
Képzési Kar, a képzési
paletta
kibővülése, a hallgatói és
oktatói
létszám jelentős növekedése,
korszerűsített régi és két
új
épület, a legkorszerűbb oktatástechnikai
eszközökkel felszerelt tantermek és
szemináriumi helyiségek, a hallgatói
szükségleteket kielégítő
szolgáltatások jellemzik 27 éves
vezetői,
iskolateremtő tevékenységét.
Vizsgáljuk
pályafutásának ezekhez az
eredményekhez
vezető néhány fontosabb
állomását.
1970. február 15-én nevezték ki az
akkori
Állami Védőnőképző Intézet
orvosigazgatójának. A Szegeden 1938
óta
működő intézményben
érettségizett vagy
tanítónői oklevéllel rendelkezők 2
éves
tanfolyami jellegű képzése folyt,
évfolyamonként 120 hallgatóval. A
kapott feladat
nem volt ismeretlen számára, 1960 óta
folyamatosan
részt vett egészségügyi
szakemberek
(gyermekápolónők, gyermekgondozónők
és
védőnők) képzésében.
Közreműködött az
egészségügyi
szakközépiskolák országos
szervezésében, a képzési
programok
kidolgozásában.
A Minisztertanács 1046/1973. (XII. 29.)
számú
rendelete azonban alapvetően új helyzetet teremtett a
védőnői képzést illetően; a
jogszabály a
képzési időt 3 évre, a
képzés
szintjét főiskolaira emelte, és a
képzésért felelős
intézményként az
Orvostovábbképző
Intézet Egészségügyi
Főiskolai Karát
jelölte ki. 1975 szeptemberétől e kar kihelyezett
tagozataként folytatódott Szegeden a
védőnők
oktatása, s a tagozat vezetésével,
főiskolai
docensként, Szél Évát
bízták
meg. 1978. július 1-től főiskolai tanári
kinevezést kapott. Tagozatvezetői munkája mellett
az OTKI
Egyészségügyi Főiskolai Kar
(később a Haynal
Imre Egészségtudományi Főiskola)
vezetésébe is bekapcsolódott, a
’80-as
években volt kari igazgatóhelyettes, a
’90-es
években részállásban
vezette a
Családgondozási és
Módszertani
Tanszéket, rövid ideig a budapesti
Egészségtudományi Kar
főigazgatója is
volt.). Az egészségügyi főiskolai
képzés
korszerűsítésében
elévülhetetlen érdemeket szerzett,
számos
képzésfejlesztési
koncepciót
készített munkatársaival,
új tantervi
programok, új tananyagtartalmak, tankönyvek,
és
jegyzetek bizonyítják e területen
végzett
munkáját.
A korábban budapesti központú
képzőhely 1989.
július 1-től visszakerült szervezetileg is a
Szegedi
Orvostudományi Egyetemre, majd a felsőoktatási
intézmények
integrációjával a
Szegedi Tudományegyetemre, s megérettek a
képzés
diverzifikálására
irányuló korábbi
törekvések is A
védőnő szak mellett 1990-től szociális
munkások,
gyógytornászok, 1991-től diplomás
ápolók képzése indult
Szegeden, s a
’90-es évek közepétől is
tovább
bővült a kínálat
szakirányú
továbbképző szakokkal és
két
akkreditált felsőfokú
szakképzéssel.
Az oktatást – vezetői munkája mellett
is –
mindvégig fontos feladatának tekintette. Az
egyetem
több karán tanított nagyon
különböző
pályára készülő
hallgatókat, leendő
pedagógusokat, védőnőket,
gyógytornászokat,
ápolókat,
társadalombiztosítási
szakembereket. Kiváló oktató volt, s
valami
egészen különleges viszony fűzte
mindenkori
hallgatóihoz.
Mindenkinél igazabban jellemezhetik e kapcsolatot Cocteau
szavai: „Szeretek fiatalok közt lenni.
Többre
tanítanak, mint az éveim. Pimaszságuk
és
szigorúságuk hideg zuhany. Ez a
higiéniám…. Minden szellemi
alkotásunk arra
való, hogy ezen növesszék a
körmüket
és élesítsék a fogukat. A
kockázatot
vállalni kell, mert egyedül az
ifjúságtól várhatjuk, hogy
…
tovább viszi a tüzet és a
titkot….”
Tudományos munkássága –
legutóbbi
szakmai életrajza szerint – adatokban: 40
közlemény, 24 előadás, 7 könyv,
5 jegyzet.
Gyakorlat közeli témák
érdekelték
mindig. A koraszülöttség, a csecsemők
és a
gyermekek veszélyeztetettségének okai,
a
gyermek-egészségügyi
ellátás
hatékonysága. A 70-es évektől
kutatói
érdeklődése a védőnői
hivatásra és
tevékenységre irányult.
Szisztematikusan
felmérte a védőnők
munkakörülményeit,
egészségnevelési munkájuk
iránti
szakmai és társadalmi igényeket, nagy
volumenű
időméréses vizsgálattal
tárta fel a
védőnői munka tényleges
tevékenységi
elemeit. A ’80-as évektől kereste e
hivatás
további kiterjesztésének
lehetőségeit, a
professzionális és a laikus segítők
együttműködésének
feltételeit.
Számos írásában
foglalkozott a szakemberek
képzésének, a
képzés
korszerűsítésének
kérdéseivel.
1997-99 között témavezetője volt az
Egészségügyi Tudományos
Tanács
által támogatott, a kórházi
szociális munka hazai helyzetének
felmérését, és a
fejlesztés
lehetőségeinek feltárását
célzó kutatási programnak.
Munkatársai közül sokan
irigyeltük
kezdeményezőkészségét,
szívósságát,
legendás
munkabírását, a világ
javíthatóságába vetett
töretlen
hitét, az ügyek iránti
elkötelezettségét. Szemében
nem volt
„veszett fejsze”, képes volt
újra és
újra neki kezdeni a tornyosuló
akadályok
legyőzésének. Tudott lelkesíteni, a
feladatok
megoldásához maga mellé tudta
állítani munkatársait,
képes volt új
csapatokat verbuválni az új feladatokhoz.
Jól
érezte magát a munkahelyi
közösségben
is. Még többen emlékezünk
mesélő,
anekdotázó kedvére,
önironikus
megjegyzéseire.
1997. június 30-ig volt főigazgatója a szegedi
Egészségügyi Főiskolai Karnak, de
főiskolai
tanárként főállásban 2001.
április
30-ig, részállásban pedig
halála
napjáig részt vett a hallgatók
oktatásában.
A felsőfokú szociális szakemberek
képzésének
előkészítésébe a
Minisztérium
mellett létrejött bizottság (SZKB)
megalakulásakor kapcsolódott be
közvetlenül a
’80-as évek közepén.
Szél Éva
szakmáját értő és szerető
orvos volt, aki
tudta, hogy az egészség nem csak az
egyén
felelőssége, hanem a közösség
ügye is.
Orvos, aki mindig kész volt a gyengék, az
elesettek, a
segítségre szorulók
támogatására, aki őszintén
hitt a
megelőzés elsődlegességében. Ismerte
az
egészségi állapot és a
szociális
helyzet összefüggéseit, s a
gyakorlatból tudta,
hogy egy jó szociálpolitika
önmagában
prevenciós tényező. Nem volt
számára
kérdéses az sem, hogy a társadalom
növekvő
szociális problémáinak
megoldásához
egyrészt új
szolgáltatásokra,
intézményekre, másrészt az
azokat
hatékonyan működtetni képes
új
tudásokkal és készségekkel
rendelkező
szakemberekre is szükség van. Két
kérdésben azonban a bizottságban
általánostól eltérő
véleményt
képviselt.
A ’80-as évek első felében
általa vezetett
kutatás, az un. családgondozási
kísérlet eredményei, tapasztalatai
alapján
úgy vélte, hogy a hátrányos
helyzetű,
veszélyeztetett családok
intézményes
szociális segítését a
már
működő szolgáltatásokra
építve (pl.
védőnői hálózat) meg lehet szervezni.
Ezt a
véleményét egyrészt a
magyar
hagyományokra (a Zöldkeresztes védőnői
hálózat végzett először
professzionális segítőként
egészségügyi és
szociális
gondozást), másrészt a
védőnőknek a terhes
és kisgyermekes családoknál
való
jelenlétére, valamint a munkájuk
részét képező
családgondozási
elemekre alapozta. Akkori írásaiban
hangsúlyozta
azonban azt is, hogy a védőnők
képzésébe be
kell építeni e kiterjesztett feladatkör
eredményes ellátásához
szükséges új tudásokat
és
készségeket. A szociális szakemberek
felsőfokú képzésének hazai
elindítását
előkészítő
munkálatok során véleménye
fokozatosan
változott, s így lehetett 1989-ben a szegedi az
országban elsőként megalapított
általános szociális munkás
szak (a
szekszárdi képzés 1989-ben
kísérleti
jelleggel, szakalapítás
nélkül indult).
A második vitapontot az
előkészítés
során az jelentette, hogy milyen felsőoktatási
intézményekben indítsák el
az új
szakma szakembereinek képzését. A
munkában
résztvevők közül ugyanis sokan
féltették
az új szakmát az orvosok túlzott
befolyásától. A magyar
egészségügyben uralkodó
szemlélet
és gyakorlat ismeretében talán nem is
véletlenül. Ugyanakkor az orvosegyetemekhez
tartozó
egészségügyi főiskolák
mindegyike
(kivéve a Haynal Imre
Egészségtudományi
Főiskolát) vállalkozott az új
képzések
indítására. A
bizottsági viták utóhatása
jól
érzékelhető volt az un. Soproni Konferencia
vitáiban is, és abban az
ellenkezésben, amely a
szociális munkások
képzésének
orvostudományi egyetemek főiskolai karain tervezett
indítása körül
megnyilvánult.
Később e képzések – a szakma
sajátosságainak és
értékeinek
megőrzésével – tudtak
integrálódni az
orvostudományi egyetemek szervezetébe, s a
felsőoktatási intézmények
integrációjával e
kérdés mára
egyébként is időszerűtlenné
vált.
Szegeden e beilleszkedés persze nem volt probléma
és vitamentes. Szél Éva
támogatását azonban folyamatosan
érezhettük. Nagy szakmai
önállósággal dolgozhattunk,
igényelte
kezdeményezéseinket, elviselte
kritikáinkat, űzte
és hajtotta előre munkatársait –
egyetem,
nyelvvizsga, szakvizsga, PhD, szakmai gyakorlat stb. – hogy
mihamarabb megfeleljenek az egyetemi oktatói
követelményeknek.
Szél Éva igazi életeleme a
közösség volt. Egész
életpályája során
aktív szerepet
vállalt közösségek
formálásában,
létrehozásában.
Kezdeményezője, hosszú ideig elnöke
és
haláláig tagja volt a Szociális
Munkások
Egyesülete Csongrád Megyei és Szeged
Városi
Tagozatának. Alapítványt tett a
hallgatók
támogatására.
Életútja során számos
kitüntetéssel ismerték el
érdemes és
eredményes munkáját. Birtokosa
többek
között az Érdemes Orvos címnek,
a Magyar
Köztársaság Csillagrendje
kitüntetésnek
és a Pedagógus Szolgálati
Emlékéremnek. Az integrált egyetem
Magister
Emeritus címmel ismerte el több mint harminc
éves
oktatatói és vezetői
munkásságát.
45 évet élt férjével
kiegyensúlyozott, boldog házasságban,
egymást kölcsönösen
segítve.
Kedves és vidám
személyiségére,
humorérzékére mindazok
emlékeznek, akik
vele, körülötte dolgozhattak.
Híres volt
állatszeretetéről, kedvelte a zenét
és
szorgalmas hangversenyre járó volt, rengeteget
olvasott,
és utazott. Utazási emlékeit
(fényképek, étlapok, buszjegyek
és
más apróságok) gondosan albumokba
ragasztva
őrizte.
Dr. Szél Éva személyének
és
munkásságának
emlékére, annak
érdekében, hogy fenntartsuk és
erősítsük a mindig többre és
jobbra
törekvés
kultúráját, amely
vezetése alatt jellemezte ezt a
közösséget a
Szegedi Egyetem Egészségtudományi
és
Szociális Karának vezetése:
- vezetői
munkássága
megkezdésének 35.
évfordulójára a Kar
Temesvári
körúti épületének
falán
emléktáblát helyezett el,
- 2005-ben a Kari
Tanács a kiemelkedő
oktatói
és tudományos teljesítmény
elismerésére Szél Éva
díjat
alapított,
- 2006.
decemberében a Bal fasori
épület
földszinti 1. számú tantermét
Szél
Éva teremnek nevezte el.
Halálát követő első
ülésén
emléke előtt tisztelgett a Szociális Szakmai
Szövetség Elnöksége.
Török
Judit
Szociális Munka és Szociálpolitikai
Tanszék
docense
Vissza
az előző lapra