Életrajz
- A SZETA
alapítója, a
szegénység
elleni küzdelem kiemelkedő alakja.
- Ellenzéki
politikusként
kezdeményező,
mérték- és programadó
szerepet
játszott a demokratikus ellenzékben
- 1990-től a szabadon
választott parlamenti
képviselőként szilárd és
világos
értékrend formálta
mondanivalóját.
- A Wesley János
Főiskola szociális
munkás
szak indítója
1944-ben született Budapesten. Felmenői erdélyi
szászok, bánáti németek
és
polgári egzisztenciák (malomtulajdonos, patikus,
tanár) voltak. Apja klinikai
bőrgyógyász
szakorvos, közben egy ideig minisztériumi
tisztviselő,
anyja biológia-kémia szakos tanár.
1967-ben szerzett diplomát az ELTE BTK filozófia
szakán, de már akkor is a
kézzelfogható,
megtapasztalható valóság
érdekelte.
„A szociológus –
különösen az un.
empirikus, aki mondanivalóját az anyagias
tényekből meríti – alighanem eredendően
durvább lény, mint a szubtilis betűkkel
töltekező
filozófus” – fogalmazta meg
évtizedekkel
később a Beszélőben.
Már az egyetemen belekóstolt a
falukutatásba, majd
a diploma megszerzése után a Központi
Statisztikai
Hivatal mellett működő Gazdaságkutató
Intézetbe került, ahol hamarosan módja
nyílt
empirikus kutatásokra. Az egyetemen akkor még nem
tanítottak szociológiát,
így kutatás
közben, a gyakorlatban kellett megtanulnia a
szakmát.
Tanítómesterét maga
választotta. Még
nem ismerte személyesen Kemény
Istvánt, amikor
kigondolta és munkahelyén elfogadtatta a
gazdasági
vezetők vizsgálatára vonatkozó
kutatás
tervét, és megkereste őt, hogy vegyen
részt a
kutatás
irányításában. A
közösen lebonyolított kutatás
tartós
és intenzív
együttműködés
kezdetét jelentette, amely alapvetően
meghatározta Solt
Ottilia szociológusi
pályáját. A 60-as
évek végére és a 70-es
évek
elejére esett Kemény
életének az a
rövid időszaka, amikor a politika már és
még
nem tette lehetetlenné, hogy empirikus
kutatásokat
folytasson. Jelentős vizsgálataiknak
túlnyomó
része – gazdasági vezetők,
munkások,
szegények, cigányok – erre az időszakra
esett. Solt
majdnem mindegyikben részt vett, s nem nehéz
fölfedezni az innen eredeztethető és
egész
életútját
végigkísérő
tematikai, szemléleti folytonosságot. Egyik
szervezője
és állandó
közreműködője volt azoknak a
magánlakásokban – többek
között az
övében – megtartott házi
szemináriumoknak is, amelyeken Kemény,
részben az
éppen folyó kutatásokhoz
kapcsolódva,
részben azoktól elszakadva
társadalomtörténeti,
szociológiai,
közgazdaságtani kurzusokat tartott, és
kritikailag
elemezte az említett tudományágak
számos
– akkor nehezen vagy egyáltalán nem
hozzáférhető – jelentős
képviselőjét,
alkotását. A
„szeminaristák”
többsége részt vett a
kutatásokban is,
így a korabeli magyar valóság
feltérképezése, az empíria
feldolgozása, illetve az elméleti
problémák
elemzése, a módszeres
képzés szerves
egységet alkotott. Különösen
fontos volt a
nyílt beszéd, a kritikai
megközelítés.
Sem a kutatások feldolgozásában, sem a
szemináriumi előadásokon nem
érvényesültek azok a tabuk és
taktikai
megfontolások, amelyek akkoriban
korlátozták
és eltorzították az egyetemi
oktatás
tartalmát, a tudományos és
szélesebb
nyilvánosságban zajló hivatalos
diskurzust,
és jelentékenyen
befolyásolták a
kutatások alanyainak a kutatókkal szemben
tanúsított magatartását is.
Viszont
állandó téma volt a
mellébeszélést és hamis
látszatok
keletkezését eredményező
öncenzúra-mechanizmusok elemzése,
valamint az is,
hogy miként szűrhető ki ennek torzító
hatása például a kutatás
során
született interjúk feldolgozásakor.
Így a
kutatásoknak tulajdonképpen
témája lett a
rendszer természetéből következő
politikai
elfojtás is. A politika, a rendszer természete
persze
ennél közvetlenebbül is
éreztette
hatását. A tanítványoknak,
köztük
Soltnak is, meghatározó
élmény volt mindaz,
ami Keménnyel és a kutatásaival
történt.
A bajok akkor kezdődtek, amikor 1970-ben szűk szakmai
közönségnek előadást tartott a
Magyar
Tudományos Akadémián. Az
egyébként
rendkívül visszafogott, tárgyszerű
előadásban
megsértett egy tabut: a hivatalos ideológia
ellenében kimondta, hogy Magyarországon vannak
szegények. A dologból botrány lett,
és a
pártközpont
utasítására azonnal el
akarták távolítani a
Szociológiai
Intézetből. Ezt akkor még, arra hivatkozva, hogy
folyamatban vannak jelentős kutatások, el lehetett
odázni, de fokozatos kiszorítása a
pályáról megkezdődött. A
gazdasági
vezetőkről írott tanulmányt sehol nem
közölték, a
szegényvizsgálat
zárótanulmányát a KSH-ban
páncélszekrénybe
zárták,
megalázó
„elbeszélgetések”
keretében kérték rajta
számon
intézményvezetők és
pártfunkcionáriusok, hogy nem tartja be a
játékszabályokat
(például, hogy
összekeveri a kutatás
szabadságát a
publikálás szabadságával),
majd a
Szociológiai Intézetből is
elbocsátották.
Ettől kezdve kutatásokat nem végezhetett, persona
non
gratává minősítették. A
helyzet megfordult.
Tanítványai tették
lehetővé, hogy titokban,
álnéven továbbra is részese
lehessen
empirikus vizsgálatoknak.
Ebben a szellemi és politikai erőtérben indult
Solt
Ottilia szociológusi pályája,
és a
későbbi fejlemények csak ezeknek az
élményeknek a fényében
érthetők meg.
A gazdasági vezetők vizsgálata kapcsán
Solt
már 1970-ben felfedezi a
bérszabályozásnak,
a foglalkoztatáspolitikának, kicsit
általánosabban a kádárista
gazdasági
rendszernek azokat a buktatóit, amelyek a
képzetlen,
alacsony presztízsű, erősen fluktuáló
„felesleges munkások”
(későbbi
kifejezéssel: a vattaemberek)
rétegének
strukturális elemként történő
újratermelődéséhez vezetnek. Egy olyan
időszakban,
amikor az elemzők jelentős része a betanított
munkások iránti kereslet
növekedését
prognosztizálta, és jelentős
mértékben
ehhez igazodott a képzési rendszer, Solt
világosan
megfogalmazta: „A fluktuáció
csökkentésének nem a leggyorsabb, de a
leghatékonyabb módja, ha
csökkentjük e
réteg újratermelődését,
és
növeljük az
iskolázottságot.” Tudjuk, nem
így történt. Ezért
aztán Solt egyik
legfontosabb feladatának tekintette, hogy nyomon
kövesse a
„felesleges munkások”
szívósan
újratermelődő társadalmának
további
sorsát, hogy szót emeljen, sőt, amennyire
lehetőségei engedték, tegyen is
értük. A
80-as évek végén, amikor
jóformán
egyik napról a másikra
nyilvánvalóvá
váltak ennek a hosszú időn át
fenntartott
gazdaság- és
társadalompolitikának a
tragikus következményei, és a
„felesleges
munkások” néhány
év alatt
„leselejteződtek”, elérkezett az
igazság
pillanata. Solt Ottilia parlamenti képviselőként
tett
erőfeszítései már csak arra
szorítkozhattak, hogy kétségbeejtő
helyzetükre való tekintettel
méltányos
„szociális”
bánásmódban
részesüljenek.
1971 végén fölmondott a
Gazdaságkutató
Intézetben, majd néhány
hónappal
később, 1972 tavaszán a Fővárosi
Pedagógiai
Intézet akkor szerveződő szociológiai
csoportjához
került. Itt a munkások
életformájának
egy másik – az új munkahely
profiljához
jobban illeszkedő – aspektusát, a
gyereknevelési
szokásokat kezdte vizsgálni. Hogyan nevelik
gyerekeiket a
munkásság különböző
csoportjaihoz
tartozó családok, milyen az iskolához
fűződő
viszonyuk, hogyan befolyásolja a családi
szocializáció és az iskola erre adott
válasza a munkásgyerekek iskolai
teljesítményét, milyen
szociológiai
tényezők rejlenek a sikerek és kudarcok
hátterében?
Először a csepeli Királyerdő családi
házas
övezetét választotta kutatási
terepül,
ahol zömmel szakmunkások laktak. Tovább
szűkítette a kört, hogy a kutatás
kiinduló
pontjául a helyi általános iskola
matematika
tagozatos osztálya szolgált. A tagozatos
osztályok
abban az időben meglehetősen hatékony szelekciót
eredményeztek az általános
iskolákban.
Ezekbe többnyire az adott évfolyam magasabb
társadalmi státusú
családjaihoz
tartozó gyerek jártak. A kiválasztott
csepeli
osztályban is a helyi társadalom
elitjét
képviselő, magasan kvalifikált
szakmunkás
apák voltak többségben.
Közülük
néhányan a fokozatos munkahelyi előmenetel
révén művezetők, technikusok lettek.
Éles ellentétben állt ezzel a
következő
szakasz választott helyszíne, az
angyalföldi Tomori
utcai iskola környéke és annak erősen
proletár színezetű társadalmi
közege. A
kontrasztot erősítette, hogy itt az évfolyam,
tagozatos
osztályokból kihulló
maradékát
egybegyűjtő 7. c osztályra esett a
választás. Az
ebbe az osztályba járó gyerekek
többsége alacsony
iskolázottságú,
szakképzetlen családokból
jött, s a
környék klasszikus, zárt
szegénytelepén, a Tripoliszban lakott,
zsúfolt,
szoba-konyhás, komfort nélküli
lakásokban.
Solt itt kellően tömény „anyagias
tényeket” talált annak a
tanulmányozásához, amiről hivatalosan
azt
állították, hogy nincs is. Teljes
mélységében, minden
részletében meg
akarta ismerni helyzetüket, a vele folytatott
küzdelmet
és az erre épülő
életformát. A
kipróbált
kérdőívezés,
interjúzás és részt vevő
megfigyelés
mellett például aprólékos
tárgyleltárak is készültek,
hogy pontosan
mérni lehessen a
nélkülözés fokozatait.
1974-től a Fővárosi Pedagógiai
Intézetnél
folytatott kutatások egy kísérleti
program
elindításával
egészültek ki. A
Kemény-féle 1971-es országos
cigányvizsgálat – Solt ennek is
aktív
résztvevője volt –
egyértelművé tette, amit
addigi is sejteni lehetett: hogy a cigány gyerekek iskolai
lemaradása katasztrofális
mértékű. A
kutatásból kiderült az is, hogy az
elkülönített cigány
iskolákban,
osztályokban a tárgyi feltételek
és az
oktatás színvonala még az
átlagosnál
is rosszabb képet mutat. A cigány
családok
és az iskola kapcsolata feszült, konfliktusokkal
terhelt,
mert az iskolák többnyire ellenségesen
vagy
elhárításokkal reagálnak
azokra a
speciális problémákra, amelyek a
cigány
gyerekek oktatása kapcsán felmerülnek.
Mindez
együtt erős iskolai diszkriminációt
eredményezett. Ezért Kemény
és
munkatársai az iskoláztatási helyzet
javítását célzó
javaslatokat is
megfogalmaztak. Megvalósításukra
azonban mindaddig
nem került sor. Solt úgy gondolta, hogy
élve a
munkahelye kínálta lehetőséggel (az
FPI a
fővárosi közoktatás
módszertani
háttérintézménye volt)
néhány
olyan budapesti iskolában, ahova sok cigány
gyerek
jár, és ahol legalább egy
részüket
elkülönítve
tanítják,
kísérletet tesz a status quo
megváltoztatására.
A kísérlet
beindítását
felmérés előzte meg. A kiválasztott
iskolák
(Békásmegyer, Óbuda,
Rákospalota,
Újpest, Pesterzsébet)
körzetében Solt
és munkatársai megkeresték az ott
élő
cigány családokat, adatokat gyűjtöttek a
lakásviszonyaikról, megismerkedtek
életkörülményeikkel. A program
elindításakor a cigány
családok és
az iskola közötti kapcsolat
javítása, a
kölcsönös idegenkedés
felodása
érdekében valamennyi helyszínen
családgondozókat alkalmaztak. A
munkába fiatal
cigány értelmiségiek (Vajda Imre,
Choli
Daróczi József) is bekapcsolódtak.
Solt nyitott, kommunikatív lénye mindig
megtalálta
vagy megszervezte maga körül a termékeny
vitára
ingerlő együttműködések
változatos
hálóját. Ebben az esetben is ez
történt. A program munkatársai
rendszeresen
találkoztak, megbeszélték a
tapasztalatokat,
próbálták feltárni
és
korrigálni azokat a mechanizmusokat, amelyeknek a legnagyobb
szerepük volt a cigány gyerekek iskolai
kudarcaiban. A
kísérlet nem csodaszereket
kínált,
inkább a fellazítás volt a
célja.
Lépjünk túl a rossz
beidegződéseken,
próbáljuk egy kicsit
másképp
csinálni. Egy kicsit több
odafigyeléssel, egy kicsit
több empátiával, egy kicsit
több
önreflexióval. Hátha úgy
jobban megy,
hátha ez felébreszti a
változtatás
vágyát más pedagógusokban
is.
Solt 1976-ban fejezte be a korábbi
Kemény-féle
vizsgálatok, az angyalföldi kutatás
és a
kísérleti program eredményeit,
tapasztalatait
egyaránt hasznosító,
összefoglaló
igényű tanulmányát, A hetvenes
évek
budapesti szegényeit. Az akkor provokatívnak
számító
címválasztás
Kemény akadémiai előadására
rímelt.
A Fővárosi Pedagógiai Intézet
égisze alatt
megjelenő folyóirat, a Budapesti Nevelő korábban
rendszeresen közölte Solt
írásait. Így a
budapesti szegényekről szóló
tanulmányát is nekik ajánlotta fel
közlésre, de ezt csak erősen meghúzott
formában és a címet
megváltoztatva
(Szakképzetlen munkások) voltak
hajlandóak
közzé tenni.
Itthoni helyzetét reménytelennek
ítélve
Kemény István 1977
januárjában
Párizsba emigrált. Solt 1977 nyarán
Párizsba utazott, ahova magával vitte az
éppen
akkor készülő, a győri Vagon- és
Gépgyár
Szerszámgyáráról
szóló esettanulmányát, hogy
megmutassa
Keménynek. Hazatérésekor a
vámosok
megtalálták nála ,és
elkobozták
néhány Nyugatról hozott, itthon
tiltottnak
számító könyvvel,
köztük
Szolzsenyicin műveivel együtt. Az ügyből
eljárás lett, és
rendőrhatósági
figyelmeztetésben
részesítették. Ugyanezen
a címen munkahelyi fönöke is fegyelmit
kezdeményezett, ami szigorú
megrovással
végződött.
Soltot mindez kísértetiesen
emlékeztette arra, ami
Keménnyel történt a 70-es
évek elején,
és mérhetetlenül
felbőszítette. Esze
ágában sem volt a
meghunyászkodást
választani. Amikor Kenedi János Profil
címen
szamizdatkiadványt állított
össze a
szerkesztőségek által visszautasított
vagy
megcenzúrázott
írásokból,
habozás nélkül odaadta neki a budapesti
szegényekről szóló
tanulmány teljes
változatát, majd 1979-ben ugyancsak teljes
magától értetődőséggel
írta
alá a cseh chartásokkal szolidaritást
vállaló nyilatkozatot. Ezzel betelt a
pohár:
elbocsátották a Fővárosi
Pedagógiai
Intézettől. Igaz, nem került
rögtön az
utcára: tanárként egy
békásmegyeri
általános iskolához
helyezték át.
Később családsegítőként az
ottani
fejlesztési program felelőse lett. A programot egykori
kollégája, Várhegyi György
még a FPI
munkatársaként szervezte, de közben
döntés született arról, hogy az
egy főre olvadt
szociológiai csoport kerüljön
át az akkor
szerveződő Oktatáskutató Intézetbe.
Várhegyi próbálta elérni,
hogy Solt is az
új intézmény munkatársa
lehessen, de a
megbízott igazgató hallani sem akart erről, sőt a
fejlesztési programra szóló
megbízást is visszavonta. Soltot az iskola egy
időre a
könyvtárosi teendők
ellátásával
bízta meg, gondolván, hogy renitens
nézeteivel
és magatartásával így
árthat a
legkevesebbet, ám nem sokkal később,
nyilván
felsőbb nyomásra, felmondtak neki. Ekkortájt
bocsátották el szociológiai
intézeti
állásából
élettársát,
Nagy Andrást is. A továbbiakban főként
butikosoknak végzett ruhafestésből
tartották el
magukat és a családot, de időnként
szükség volt a barátok által
összegyűjtött támogatásra is.
Solt tehát nem maga választotta a
„főállású”
ellenzékiséget, erre
rákényszerítették,
ám
különösebb megrendülés
vagy
kétségbeesés
nélkül fogadta el a
kényszerűen előállt új helyzetet.
Tennivalója akadt bőven.
A 80-as években, miután politikai
okokból
elvesztette állását,
ellenzéki
politikusként játszott kezdeményező,
mérték- és programadó
szerepet a
demokratikus ellenzéknek nevezett laza és
korántsem egységes arculatú
csoportosulás
tevékenységében. Olyan
kezdeményezéseket indított el, amelyek
nélküle sosem jöttek volna
létre, és
olyan szereplőket kapcsolt be, akik nélküle
valószínűleg sosem találtak volna utat
ehhez a
körhöz. Miközben
kiszorították a hivatalos
Magyarország összes
intézményéből,
egyszemélyes intézménnyé
vált.
Útjára indította, majd
barátai és
„üzletfelei”
segítségével egy
évtizeden át, egészen a rendszer
bukásáig, életben tartotta a
Kádár-korszak első valóban
alulról
jövő spontán
kezdeményezéseként a
Szeta (Szegényeket Támogató Alap)
mozgalmát, bizonyítva, hogy ezt is lehet, csak
egy kis
civil kurázsi kell hozzá. Csaknem a kezdetektől
tagja
volt a szamizdat Beszélő
szerkesztőségének.
Cikkeiben elsősorban a Szeta aktivistájaként
szerzett
tapasztalatait dolgozta fel. Ezekben az években
Komjádi
utcai lakása a maga koszlott díszleteivel
afféle
plebejus szalonként funkcionált, ahol
egyaránt
megfordult a hazai ellenzék után
érdeklődő nyugati
újságíró, a
konzervatív katolikus
’56-os, a nonkonform avantgárd
képzőművész,
a szakmai tanácsért kopogtató
szociológus,
a meg nem értett Shakespeare-szakértő, az
egyetemista
szamizdat szerkesztő, a radikális
környezetvédő, a
Tripoliszból Újpalotára
telepített
proletárasszony, a roma költő és a
Boldváról vagy
Szatmárcsekéről Budapestre
ingázó roma segédmunkás.
A Szetát 1979 végén szervezte meg,
bár az
alapító nyilatkozat
kibocsátására
csak 1980 tavaszán került sor. A
Szegényeket
Támogató Alap logikus folytatása volt
a 70-es
években folytatott kutatásoknak, sőt
létrejöttében személyesen is
meghatározó szerepet játszott egy
korábbi
interjúalany, egy tripoliszi proletárasszony. Egy
ismerőse érdekében kereste meg Solt
Ottiliát, aki
hosszú ideje küszködött
súlyos
betegségével, táppénzre
már, rokkant
nyugdíjra pedig - az eljárás
lassúsága miatt - még nem volt
jogosult.
Így gyakorlatilag jövedelem
nélkül
tengődött, a szomszédok, ismerősök
kegyelemkenyerén. Ennek az esetnek a
tűrhetetlensége
indította Soltot arra, hogy kiagyalja a Szeta
ötletét. Némi
inspirációt adott
Iványi Gábor is, akivel akkoriban ismerkedett
meg,
és aki elmesélte neki, hogy a saját
kis
egyházán belül folytat némi
szociális
redisztribúciót: összegyűjti a
pénzt,
ruhát azoktól, akik tudnak adni, és
odaadja a
rászorulóknak. Ugyanakkor a Szeta nemcsak
következménye volt a korábbi
kutatásoknak,
hanem lehetőséget is teremtett az empirikus
szociológia
folytatására más
eszközökkel. Solt
elsősorban a Szetának köszönhette, hogy
megőrizte
eleven kapcsolatát az empirikus
valósággal, hiszen
az ügyfelek bőséggel
szállították az
„anyagias tényeket”. Ő maga pedig az
ügyfelek
nyomvonalát követve elment a
józsefvárosi
slumokba, a külvárosi
munkásszállókra,
a szabolcsi, borsodi kibocsájtó
településekre, hogy a szerény
lehetőségek
határain belül adatokat,
információkat
gyűjtsön, érzékletes tapasztalatokat
szerezzen.
Később, a kezdődő
munkanélküliség első
fuvallatára elutazott Ózdra,
végigjárta a
lerobbant munkáskolóniákat, a
szoba-konyhás
bérkaszárnyákat, a
városszéli
barakktelepeket, felkutatta a
munkanélküliség
pionírjait. Ezekből az érzékletes
valóságdarabkákból szerzett
muníciót a szamizdat Beszélőben
megjelent
cikkeihez és a politizáláshoz is.
Ennek a
lankadatlan kíváncsiságnak
és a
körülményekre fittyet
hányó anyaggyűjtő
szenvedélynek köszönhette, hogy a
rendszerváltás idején, tíz
évvel a
hivatalos szociológiából
való
kiebrudalása után is pontosan tudta, hogy mi
történik az országban.
Pályájának következő szakasza
1988-cal, a
Szabad Kezdeményezések
Hálózatának,
majd a Szabad Demokraták
Szövetségének a
megalakulásával kezdődött.
Hivatásos
politikus lett, pártjának egyik
meghatározó
embere, a rendszerváltás folyamatának
fontos
szereplője. 1990-től szabadon választott parlamenti
képviselőként és a hetilap
Beszélő
főmunkatársaként folytatta a hivatásos
politikusi
pályát. Főként a
társadalom- és
szociálpolitika, illetve az emberi jogok és a
demokratikus játékszabályok
körül
zajló vitákban hallatta hangját.
Szilárd
és világos értékrend
formálta
mondanivalóját, bármilyen
kérdésben
szólalt is meg. A taktikai megfontolásokkal nem
sokat
törődve szóvá tett minden olyan
jelenséget,
amit ezzel az értékrenddel
összeegyeztethetetlennek,
a formálódó demokratikus
közélet
általa elképzelt
szellemiségétől,
írott és íratlan
játékszabályaitól idegennek
tartott. Nem
fogta be pörös száját, ha
szükségét érezte,
élesen, sőt
vitriolosan fogalmazott, de mindig érvelni
próbált, mindig párbeszédre
törekedett, és mindenkor kész volt a
méltányos kompromisszumra is. Vitapartnerei
övétől eltérő
álláspontját
mindaddig tiszteletben tartotta, amíg az általa
megkérdőjelezhetetlennek tekintett alapelvek szabta
határokon belül maradtak, amíg az
érvek
helyét nem vette át a hatalmi szó.
Egy idő után azonban úgy érezte, hogy
feloldhatatlan az ellentmondás a hivatásos
politikusi
szerep, a politikai versengés és az ő
személyes
motívumai között. Már 1993
elején,
hónapokkal tragikus autóbalesete előtt
eldöntötte: a következő
választáson nem
indul. Viszont továbbra is fenntartotta a jogot, hogy a
hetilap
Beszélő hasábjain, egészen annak
megszűnéséig (1995
júliusáig)
nyilvános véleményt
formáljon a politika
történéseiről.
Az a két és fél év, ami a
részvételével zajló
„rendszerváltó” parlamenti
ciklus
lezárulása után még
megadatott,
tetézve a baleset és a megromlott
egészségi
állapot következményeivel, a
felületes
szemlélő számára kurtára
szabott
elégikus epilógusnak tűnhet, noha
tevékeny időszak
volt ez is, amelyben újra felbukkantak az
életpálya három
periódusának
vezérmotívumai: egy hajléktalanok
helyzetével foglalkozó kutatás
erejéig
visszatért az empirikus
szociológiához, a Wesley
János Főiskola szociális munkás
szakának
beindításával és szellemi
arculatának megformálásával
új
intézményes keretet teremtett a Szeta
hagyományainak folytatásához,
publicisztikájával pedig továbbra is
elmondta
véleményét a
közügyek
állásáról.
1997 januárjában halt meg.
Havas
Gábor,
szociológus
Vissza
az előző lapra