Életrajz
- A
felhívás a Szegények
Támogatása nyilatkozat
aláírója
- Magyar Tudományos
Akadémia
Szociológiai
Intézet munkatársa 1987-92
- 1992-ben az ELTE
szociálpolitikai
Tanszék
szervezésében vett részt
- Wesley János
lelkészképző
Főiskola
tanára 1996-98
- Országgyűlési
Biztosok
Hivatalának
főtanácsosa 1998-99
Budapesten született 1948. július 22-én.
A
családból hozta magával a
természettudományok és a
nevelés
iránti érdeklődést.
1971-ben biológia-kémia szakos tanári
végzettséget szerez az ELTE TTK-án A
szakmai
ismeretek elmélyítése
iránti
igényéből fakadóan egyetemi doktori
fokozatot
szerez ugyanitt 1974-ben. A több nyelven beszélő
szakembert
a Gyógyszerkutató Intézethez
hívják,
ahol 1971-és 74 között
tudományos
segédmunkatárs dolgozik. A
tanítás
iránti elkötelezettségből munkahelyet
vált,
és 1974-1979 között a
Testnevelési Főiskola
tudományos segédmunkatársa. Szakmai
előmenetele
töretlen, 1979-1981 között már az
ELTE TTK
Neveléstudományi
tanszékének
tudományos munkatársa. Itt
készül meg első
tudományos publikációja „Az
iskolaérettség társadalmi
meghatározottsága”.
Az angolul, németül, franciául
kiválóan olvasó, beszélő
szakember sikerei
ellenére kritikusan szemléli a
társadalmi
folyamatokat. Így kerül kapcsolatba a
Kemény
István vezette
szegénységkutatásban
résztvevőkkel, majd maga is bekapcsolódik a
cigányság helyzetének
tanulmányozásába.
Írásait azonban
ekkor már ritkán tudja központi lapokban
elhelyezni,
azok valóságleíró
és ebből
következően kritikus hangvétele miatt.
Írásai
így a „tűrt”
kategóriájú vagy
tiltott lapokban kaphatnak csak teret. Rövidesen a
demokratikus
ellenzék megfigyelt rendezvényein is feltűnik
alakja. A
szociológiai valóság és a
hivatalos
propaganda ellentéte őt is cselekvésre
kényszeríti. Bekapcsolódik a
szegényeket
támogató tevékenységbe,
amelyet a hatalom
ellenez, akadályoz. A megfigyelések,
zaklatások
ellenére a csoportosulás (később
SZETA-ként
kerül be a szociálpolitika hazai
történetébe) segítői
tevékenysége terebélyesedik.
1979-80 fordulóján Pik Katalin egyike a
„Felhívás Szegények
Támogatására”
című nyilatkozatot
aláíró nyolcaknak (Havas
Gábor,
Iványi Gábor, Lengyel Gabriella, Matolay
Magdolna, Nagy
Bálint, Pik Katalin, Solt Ottilia és Nagy
András).
A megtorlás sem várat magára.
Oktatói
státuszát fel kell adnia. 1981-1984
között a
XV. Kerületi nevelési
tanácsadóban dolgozik,
majd innen is távolabb kényszerül az
elesettektől.
Kémiai ismereteit hasznosítva az
Országos
Haematológiai Intézetben talál
munkát
tudományos munkatársként 1984-85
között.
A politikai enyhülés ellenére csak
nehezen
térhet vissza a segítői munkához. A
XI.
kerületi Nevelési
Tanácsadóban foglalkozhat
újra szegényekkel és főleg gyerekekkel
1985-87
között.
A munkája mellett szociológusi
diplomát szerez
1987-ben.
Szociológusként nyílik
lehetősége arra,
hogy visszatérhessen a tudomány és az
egyetemi
oktatás világába. Előbb a Magyar
Tudományos
Akadémia Szociológiai
Intézetében dolgozik
1987-1992 között. 1992-ben ELTE keretein
belül
újonnan alakult Szociálpolitikai
Tanszéken, a
hetvenes években elkezdett segítői
munkát
folytathatja egykori társaival.
A vállalás újabb
kihívást is jelent.
Egy hosszú évtizedek óta elfelejtett
szakma
oktatásához kell anyagokat gyűjteni, az
oktatást
megvalósítani, szakkönyveket
fordítani,
oktatáselméleti munkát
végezni. Pik Katalin
egyszerre oktat szociális asszisztenseket
„tündérhegyen”,
főiskolásokat és
egyetemistákat a Wesley János
Lelkészképző
Főiskola szociális munkás szakán,
szociálpolitikusokat az ELTE-n. És
közben kutat,
ír, a cigányság és a
cigánygyerekek
helyzetéről. Valós meggyőződése, hogy
a
cigányság társadalmi
felemelkedése az
oktatásban rejlik, ezért minden
lehetséges
fórumot felhasznál a
szegregáció
bemutatására, a tényeken
alapuló
beszámolók
közzétételére.
Megszámolhatatlan írás,
előadás,
felkérés jellemzi ezt az időszakot.
Számtalan vállalása kapcsán
1989-től egyre
többször került kapcsolatba a
hajléktalanellátással. Itt is a tőle
megszokott
alapossággal járt el. Személyes
részvétel a segítésben
(1989-95-ig a
Menhely Alapítvány, 1995-ben az ELTE
Szociálpolitikai Gyakorló Intézet az
„ESÉLY
Családsegítő” majd
1996-tól az Oltalom Alapítvány
szociális
munkásaként) hívatásos
szakemberként
foglalkozott a hajléktalanná vált
emberekkel, majd
elméleti szinten összegezte a mindennapok
tapasztalását.
Az elméleti munka eredményeként
kandidátusi
címet szerez 1996-ban.
A hajléktalanság kutatása vezeti oda,
hogy 1996-98
között a Wesley János Főiskola
docenseként
képezzen e területre szociális
munkásokat.
Szakmai, emberi tevékenységének
elismerése
az Országgyűlési Biztosok Hivatalának
főtanácsosi posztja 1998-1999-ben. A
cigánygyermekek
életkörülményeiről
szóló
jelentés külön kiemeli Pik Katalin
nélkülözhetetlen
munkáját.
Az 1999-es évtől kezdve ismét a
oktatás
minősége kerül a szakmai figyelme
központjába.
Az országban immáron több
szálon folyik a
képzés, de hiányoznak a
tankönyvek,
jegyzetek. Nyelvtudása birtokában
fordít,
szerkeszt ma már alapműnek
számító
könyveket. Önmaga is tisztában van e munka
úttörő jelentőségével.
„A szociális munka első hazai értelmező
kéziszótárát tartja
kezében az
olvasó. E szakszótár
alapanyagát az
amerikai Robert L. Barker által szerkesztett
„Social Work
Dictionary” (A szociális munka
szótára)
című könyv adta, amely az NASW (National
Association of
Social Workers - Szociális Munkások Amerikai
Egyesülete) kiadásában, 1987-ben jelent
meg
először. Mivel a magyar viszonyok - szerencsére
vagy sajnos
- sokban különböznek az
amerikaiaktól,
ezért úgy döntöttünk,
hogy nem a
könyv szakfordítását, hanem
annak a magyar
gyakorlatra alkalmazott változatát
rendezzük
sajtó alá.”
A kutatói, oktatói
tevékenység mellett
rendkívül fontosnak tartja a szociális
munkások segítését is. Az
elsők
között kezdi el a szupervíziók
tartását majd
tanítását.
Összesen nyolc team-nek tart
szupervíziót,
közben tapasztalatait itt is rendszerezi, és
folyamatosan
közreadja. Utolsó munkája a
„Ráhangoló –
szupervíziós
tapasztalatok” már halála
után 2002-ben
jelenik meg.
Spitzer
Tibor
tanítványa, munkatársa,
hivatásos
segítő
Pik Katalin emlékére (2003. szeptember 1.)
Amikor felkanyarodtam az Erzsébet híd budai
hídfőjére és kitárult
előttem a
város téli képe, arra gondoltam:
nagyon sokan
indulnak ebben az órában a
józsefvárosi
zsinagógába, hogy Pik Katalinra
emlékezzenek.
Eszembe jutott egy régi temetés, a
Vági
Gáboré. Hatalmas tömeg gyűlt
össze a temetőben.
Egy idős úr sokáig zavartan
nézelődött, majd
tisztelettel megkérdezte, kit temetnek itt –
Vági
Gábort, a szociológust –
feleltük. –
Fontos ember lehetett – bólintott a
férfi.
Tudtam, hogy most is, ezen a megemlékezésen is
sokan
leszünk. Ez a szakma nagyon tud temetni. Olyan, mint egy
széthullott család, amelynek tagjai
ünnepnapokon
és temetéseken mind
összejönnek, de a
hétköznapokon alig látják
egymást. Egy
ember jelenlétét akkor érzik
igazán, amikor
már a hiányával szembesülnek.
Mert
valójában senki sem fontos. Nincsenek műhelyek,
szakmai
közösségek,
tanítványaikra büszke
mesterek és mestereiket követő vagy
megtagadó
tanítványok. Nincsenek iskolák,
ahová
tartozni lehet. Nincs szakmai elismerés,
méltatás,
jutalom, díj. Ebből a szakmából nem
lehet erőt
meríteni. És ettől szenvedni kell. Ezt a
szakmát
néhány megszállott tartja
lendületben –
ilyen volt Pik Kati is -, aki az év legdermesztőbb
napján
csatlakozott a szakmai megszállottak égi
csapatához, Solt Ottíliához,
Bognár
Szabolcshoz, Nagy Andráshoz, Fekete
Évához, kedves
halottainkhoz.
Voltak jó barátok,
segítőkész
kollégák, akik látták,
milyen nagy baj van
Katival. Nem tudták megmenteni, mert nem lehetett
megmenteni.
Mégis jó, hogy ott voltak mellette, akkor is, ha
az
örvényből nem tudták kihúzni.
Nehéz
megérteni, hogy egy szép és
tehetséges
ember miért fuldoklik egész
életében,
és miért nem képes semmit sem
meglátni a
saját értékeiből. Mintha
örökké
görbe tükörben
szemlélné
önmagát, torzított optikán
keresztül.
Mások azzal az élettel, amelyet ő élt,
elégedettek lettek volna. Ő soha nem volt az.
Segíthetett
volna valaki helyretolni az elcsavarodott
látószöget? Nem tudom.
A nyolcvanas évek közepén
találkoztam
először Katival, vele készítettem első
beszélgetésemet az eufemisztikusan
kisebbségkutatásnak elkeresztelt
vizsgálatban,
amelyben a holokauszt második
generációs tagjaival
vettünk fel
életút–interjúkat.
„Csak félig vagyok zsidó, de
másfélnek látszom. És
így is
érzem magam” – mondta.
Szenvedélyesen, olykor indulatosan állt a
társadalmi kivetettek oldalán. Nem
kímélte
magát, közel ment a
szegénységhez. Úgy
járt–kelt hajléktalanjai,
romái
között, mint aki oda született. Ez a
legtöbb, amit
egy segítő tehet. Nem urizálva,
távolról
adott, hanem a segítés természetes,
jóleső
gesztusával, közvetlen
közelségből. A
legérzékenyebb írásokat
cigányokról, cigánygyerekekről tőle
kaptam. Amikor
megemlítettem, hogy az Esélyben megjelent cikkeit
tanítom az egyetemen, és más
tanároknak is
ajánlom, csak legyintett. Mint aki nem hiszi, hogy művei
bárkit is érdekelhetnek.
Írt, tanított, szociális
munkát
végzett, gyerekeket nevelt, feleség volt. A női
emancipáció kérdései
csöppet sem
érdekelték.
Középosztálybeli
hóbortnak tartotta az egészet. Ezen
aztán
elvitatkoztunk.
Szabadság–értelmezéseink
végül találkoztak.
Örökös
ellenzéki, szabad ember volt. Citoyen. A tudást
és
a tehetséget lenyűgözve tisztelte. Kedves
emlékként őrzött egy
elmosódott szövegű
papírlapot, amelyre Nádas Péter
kezéből
egyszer véletlenül
ráömlött egy kis
víz.
Emlékszem egy téli
üdülésre a
Mátrában. Nagy hó volt,
ragyogó téli
nap. Kati szinte eksztatikus örömmel
szánkózott
a fiával. Kipirult arccal, nagy nevetéssel
robbantak be
az ebédlőbe. Csodáltam, mennyi energia van benne,
és hogy ennyire magával ragadja a tél
szépsége, hava.
Utolsó munkájaként könyvet
írt a
szociális munka történetéről.
Szemelvények, gyűjtemények jelentek
már meg ebben
a témában, de ez az első
összefoglaló
történeti munka. Minden bizonnyal alapmű.
Arról,
hogyan közelítette meg a szociális
munkát,
álljon itt egy idézet a könyvből:
„Sine ira et
studio, azaz harag és elfogultság
nélkül kell
tárgyalni egy történeti
munkában az
eseményeket. Harag nincs bennem, de elfogultság
igen.
Vannak olyan gyakorlati tevékenységek, melyeket
jobbnak
tartok, mint másokat, mert felfogásomhoz
közelebb
állnak, és ezeknek emiatt talán
nagyobb teret
szentelek, mint másoknak. Színt kell
tehát
vallanom: mikor tartom jónak, azaz hasznosnak a
szociális
munkát? Az elsődleges szempontom mindig az, hogy vajon a
felhasználók
életminőségét
javítja–e az adott
tevékenység.
Felfogásomban az a szociális munkás
képes
valóban hasznos, segítő munkát
végezni, aki
a társadalmi környezet
megismerését
össze tudja kapcsolni az ember
személyiségének, pszichés
folyamatainak
megismerésével, és mindehhez
megtanulja, hogy
olyan kommunikációt folytasson, melynek dinamikai
elemeire figyelve az összes résztvevővel
megérteti
magát.”
Tőle szokatlan buzgalommal dolgozott a könyv piaci
bevezetésén. Figyelt arra, hogy eljusson a fontos
könyvesboltokba, kint legyen a polcokon, hirdetések
jelenjenek meg róla szaklapokban. Nem akart nyom
nélkül távozni. Megtartotta az
utolsó
óráit, tanítványai
figyelemmel és
szeretettel hallgatták. Valószínűleg
nem
érzékelte már. Csak
hidegséget
érezhetett, míg végül a
legnagyobb hideget
választotta, szándékkal és
önként. A hajléktalanok
sorstársa lett.
És mi itt állunk dideregve.
Lévai
Katalin
Európai Parlamenti képviselő,
szociálpolitikus
Vissza
az előző lapra