Életrajz
- Pőcze Gábor
részt vett a
szociális
asszisztens képzés
középiskolai
modelljének kidolgozásában.
- A
szociálisasszisztens-képzés
gyakorlat-orientáltsága és a szakmai
személyiség fejlesztését
célzó programja saját
életpályája tapasztalatait
tükrözte
Az ilyen életrajzokban sokszor szerepel a mondat:
„későbbi
életpályáját
meghatározták középiskolai
évei
és tanárai”. Hát,
Gábor
esetében ez aligha volt elmondható. A
nem-tudom-melyik
autószerelői szakközépiskola nem hagyott
nagy
nyomokat rajta: saját bevallása szerint is
enyhén
szólva hidegen hagyta az autós szakma,
inkább
családi nyomásra
érettségizett ott.
Az egyetemi évek mások voltak. Az
akkortájt az
ELTE bölcsészkarán induló
népművelő
képzés kis állandó
oktatói karral
és sok külsőssel dolgozott. Igazi universitas
jellege volt:
sokféle dolgot lehetett tanulni, rövid kurzusokban.
Szinte
tobzódtunk a szellemi kihívásokban: a
külsősök közül
pszichológiát Vekerdy
Tamás, szociológiát Kozma
Tamás,
vallástörténetet Gecse
Gusztáv,
technikatörténetet Gazda István
oktatott. Az
állandó stábban Heleszta
Sándor
szociológiát, F. Vankó
Ildikó
közoktatási tárgyakat,
Bújdosó Dezső
kulturális antropológiát (ez volt a
lukácsista filozófia álneve),
Talyigás
Katalin már nem is tudom mit (tán
szociálpedagógiát), de
érdekeset
tanított. Az analitikus gondolkodás, a
liberális
szellem, az egyén és a szabadság
tisztelete
született meg a csoportban, amelybe jártunk 1975
és
80 között.
A gondolat tartalma és formája (akkor
még)
egyaránt fontos volt. A népművelés (de
furcsán hangzik ez már…) mellett
Gábor
másik szakja a magyar tanári volt. Ha maguk a
túlzottan akadémikus és
tradicionálisan
autoriter nyelvészeti és irodalom
tanszékek
közvetlenül nem is tanítottak neki sokat,
de
közvetve sokat: a megalázás, a
hatalommal
való (vissza)élés
kontrahatással
erősítette benne a szabadság és a
méltóság tiszteletét.
Megtanultunk
ugyanakkor még egy dolgot: a tekintély kettős
jelentésű szó. A hatalom
értelmében
ifjúi lázadásunk és
kegyetlenségünk állandó
célpontja
volt. Magyarul: kiröhögtük a
pöffeszkedő,
látszólagos hatalmukkal élő
professzorokat.
Megismertük ugyanakkor a tudás
tekintélyét.
Két tanárunk volt, aki
beszélgetéseinkben
állandóan visszatért, mert
stílusuk
és megvesztegethetetlen maximalizmusuk
megtanította
nekünk, hogy félkész
termékkel, „meg
nem érlelt gondolattal” nem lehet elsunnyogni. Nem
azért, mert más esetleg észreveszi,
hanem mert mi
látjuk. Kovács Sándor Iván,
a
Kortárs akkori főszerkesztője és a még
fiatal,
kezdő oktató, Szigeti Gábor hihetetlen
könyörtelenséggel tépett
cafatokra minden
elnagyolt mondatot, homályos vagy közhelyes
gondolatot.
Gábor akkortól fogva nem engedett ki a
kezéből
rossz mondatot, megbicsaklott gondolatsort - de nem csak a
sajátját, hanem
interjúszöveget, szerkesztett
kötetet, bármit, amit
rábíztak. (Persze,
mindig előfordul, hogy az ember előveszi pár
évvel
ezelőtti írását és szinte
nem ismer
rá – ha ez fordult elő vele, illő
öniróniával viszonyult régi
gondolataihoz.
Van ilyen.)
És gyakorolni is lehetett a
felpróbálható
szerepeket: az egyetem, a tanszék lehetőséget
adott a
külső munkákra, sőt néha meg is
követelte azt.
Így került sor a
„népművelési
gyakorlatokra”, amely Gábor szakmai
életfájának egyik fő
ágát nevelte.
Sokfelé lehetett elmenni gyakorolni nyáron is,
jó
helyekre is. Gábor viszont a III. kerületi
Kunigunda utcai
munkásszállást választotta
(ma a
Márton Áron Kollégium van az
épületben). A ’70-es évek
végén
Budapesten munkásszállásokon a
vidéki,
jórészt a „fekete vonattal”
hét
végére ingázó szabolcsi
építőipari segédmunkások
laktak. Ilyen volt
a Kunigunda lakóközössége is.
Sokat
beszéltünk ottani élményeiről
és a
sokszor ijesztő, néha ittas, néha
lopkodós, de
még a portásnak is végletesen
kiszolgáltatott emberekkel való
beszélgetések, a nekik nyújtott
segítség fontossága,
meggyőződésem,
meghatározó élmény volt
Gábor
későbbi, a szociális asszisztens –
képzésben végzett
munkájában. Volt
egy esemény, amelyet sokszor emlegettünk, mint az
értelmiségi alázat
szükségességének
példáját: egy
segédmunkás azt
kérte, hogy Gábor segítsen neki, mert
valami
filmet szeretett volna megnézni. Gábor erre azt
mondta
neki, hogy telefonáljon a moziba, és
kérdezze meg,
megy-e a film. A férfi téblábolt egy
darabig, de
nem indult a telefonfülkéhez. Némi
noszogatás
után derült ki, hogy életében
még soha
nem telefonált, így tehát fogalma
sincs
róla, hogyan kell. Ez már akkor is felfoghatatlan
élmény volt egy budapesti
értelmiséginek,
és hatalmas lecke is.
De nagy élményeket jelentettek az egyetemi
külsős
megbízások is. Itt F. Vankó
Ildikó
irányításával dolgoztunk,
hol csoportban,
hol egyénenként. A munka a kulturális
alapellátás tervezésére
vonatkozott
és jelentősége abban volt, hogy
megtanította
rendszerben, hálóban látni a
települések szocio-kulturális
szövetét.
Az ellátástervezésben Gábor
az egyik első
speciális szakemberré nőtt,
különösen az
integrált intézmények (ma
már
Általános Művelődési
Központként
ismertek) tervezésében. Első munkái
közé tartozott a kunszentmiklósi
nevelési
központ tervezésében való
részvétel – ezekben a feladatokban
leginkább
a „tolmácsolást” lehetett
megtanulni.
Közvetíteni kellett a pedagógusok, helyi
vezetők,
építészek között,
akik mind magyarul
beszéltek, de mégsem értettek egy
kukkot sem
abból, amit a másik akart. A szakmai
ágak-bogak
másik fontos kiágazása itt
született: az
empátia, a másik
gondolkodásának
megértése, a megegyezés
keresése, mint
szakmai feladat. A mai szavainkkal szólva
mediátori
képességeket kellett kifejleszteni,
miközben az
ország sok részét is
megismerhettük. Egy
ilyen munka során egy hét alatt a tolnai
járás minden
településének minden
közoktatási és kulturális
intézményét
felmértük – ez a
hét többet jelentett szakmai
fejlődésünk
szempontjából, mint megannyi
posztgraduális
képzés.
Gábor nem nagyon hitt a formális
képzésekben, ahogy emlékszem, nem sok
tanfolyamon
vett részt önként. Volt azonban egy,
amely
szellemiségében beleillett a mások
iránti
(szociális és személyes)
érzékenység
(ön)fejlesztésének
sorába. 1984-ben Szegeden egy konferencia műhelyen
találkozott Carl Rogers-szel, aki a
személyközpontú, humanisztikus
pszichológia
atyjaként elméleti keretet tudott adni annak,
amit
Gábor már addig is tudott, sejtett: az ember
szabad
akarattal rendelkező, nyitott, szüntelenül fejlődő
lény, ahol a „segítőnek”
(terapeutának, mediátornak, szociális
munkásnak, tanácsadónak) nem a
„jót” kell megmutatni, a
„helyes” utat,
hanem a neki valót (für sich, marxiasan), arra
vezetheti
rá, hogy meglássa, kliense mit akar és
segítsen neki megtalálnia saját
útját és eszközeit. Innentől
kezdve
Gábor tudatosan készült a
csoportvezetésre,
majd a második Rogers szeminárium után
Török Ivánnal évekig vezettek
személyközpontú tréningeket
pedagógus
csoportoknak.
Felejthető pályakezdés után
(népművelőként a Belvárosi
Ifjúsági
Házban, a Molnár utcában), az addig is
fő
tevékenységi és
érdeklődési
körbe tartozó pedagógia
irányába
fordult. A ’80-as évek elején
virágzó
Magyar Tudományos Akadémia, Pedagógiai
Kutató Csoport néhány évvel
idősebb
kutatógárdájával (Inkei
Péter,
Halász Gábor, Sáska Géza)
sokat dolgozott,
vitatkozott, kutatási gyakorlatban, módszertanban
alighanem ezek a közös munkák jelentettek
fejlődést. Majd az Országos Pedagógiai
Intézet Iskolafejlesztési
Központjában
lódult meg igazán szakmai karrierje, a
„Mester” (aki ismeri, tudja, miért az
idézőjel, de azt is mi a nagy kezdőbetű oka),
Mihály
Ottó hatására. Mihály
Ottóban meg
lehetett találni mindazt, amit eddigi
tanárainkban: a
kérlelhetetlen pontos gondolkodást, a
kerítéskorlátokat feszegető
radikalizmust
és a minden hatalmat irritáló szellemi
könnyedséget. Sokat tanult tőle, de harcokban.
Rengeteg
vita, szellemi adok-kapok jellemezte Ottóval való
viszonyát és szemérmes
barátságát, amelyben csak
erősödött. Az
akkori OPI IFK-ban az volt a jó, hogy bármit meg
lehetett
csinálni, ha volt értelme a projektnek.
Hihetetlenül
színes volt a tevékenységi paletta,
mivel a
Központ a csodabogarak és (szakma)politikai
üldözöttek menhelye volt. Így
aztán
nehéz is meghatározni, hogy ki kire volt
hatással.
Gábornak is volt választása: ekkor
kezdte el
kidolgozni a szociális asszisztens
képzés
középiskolai modelljét. Lehetne itt
talán azt
mondani, hogy a szakma iránti
elkötelezettség
hajtotta ebbe az irányba, de ezzel bizonytalan vagyok, s
talán a motiváció nem is annyira
fontos, mint az
eredmény. Mindenesetre most visszatekintve, úgy
tűnik,
hogy Gábor a rendszert akarta
„bepróbálni” és
ehhez volt eszköz
az addig nem is létező középiskolai
szociális
képzés kifejlesztése. A tartalmon
és a
végzők szakmai
felkészültségén
kívül az igazán érdekes
feladat az volt, hogy
miként lehet a tradicionális
középiskola
akadémikus közegébe egy pragmatikus, nem
tankönyvszagú,
személyiségformáló
tantárgyat
bevinni. A szociálisasszisztens-képzés
gyakorlatorientáltsága és a szakmai
személyiség fejlesztését
célzó programja saját
életpályája tapasztalatait
tükrözte.
A rendszerváltás nem jelentett
változást
Gábor gondolkodásában: ő addig is,
azután
is liberális, szabad gondolkodó volt, nem volt
egyetlen
mondat sem, amelyet meg kellett volna bánnia. Azt hiszem,
soha
nem írt a szocialista, pláne kommunista eszme
nagyságáról, de nem
játszotta el a
„már akkor is” ellenzéki
szerepet, s nem is
köpött maga mögé. Nem volt
rá
szükség: a szakma, az szakma. Ez persze azt is
jelentette,
hogy a lehetőségek ugyan egy kicsit bővültek, de a
hatalom,
az meg hatalom mindig.
Az OPI átalakult OKI-vá és az
Intézet
jelentős szerepet kapott a nemzeti alaptanterv kidolgozása
utáni rendszerbevezetésben, az
implementációban. Mihály
Ottó lett az OKI
főigazgatója, Pőcze Gábor az egyik
főigazgató
helyettes, és az implementáció
tervezője. Ebben a
témában írt
írásai máig
hatnak - még a NAT 2004-es
felülvizsgálatakor, az
Országos Köznevelési Tanács
ülésének
jegyzőkönyvében is rá
elismerően hivatkozó
hozzászólásokat
olvashatunk. A NAT implementációt folyamatnak
és
nem eseménynek fogta fel, tovább víve
azt a
gondolatot, hogy a központi (Központ) akarat
érvényesítése a
közoktatásban
nem jogi aktus, hanem szakmai feladat, ahol a
körülmények
tervezésével kell
kialakítani azt, hogy helyi szinten, az
intézmények, a pedagógusok is
akarják a
preferált változásokat. A NAT
bevezetésének Gábor
filozófiájában a helyi alkuk
és
erőfeszítések eredményeként
valósul
meg - fontos gondolat ez az ismét és
ismét
fellángoló reformdüh korában.
A NAT
bevezetés lényege a szakmai
segítség, a
jogi környezet és a
finanszírozás
egységének megteremtése volt. A
szakmai
hátteret az OKI adta: tanterv
alternatívák,
szakirodalom – NAT TAN sorozat,
továbbképzések. Hősi idők voltak ezek,
amikor
lehetett bízni abban, hogy vannak helyi
érdekegyeztetések és alkuk, alkuk
és
szerződések egyenrangú felek
között. Úgy
tűnt, hogy a nyilvánosság kontrollja
elég lesz az
egyensúlyi helyzet
létrehozásához.
Azóta tudjuk: itt semminek nincs semmilyen
következménye.
A kezdetet a hírhedt „Oktat”
ügy jelentette. Ma
már alig emlékszik rá valaki, hogy
1996-ban a
koncepciós perek mintájára
kreált
ügyben Mihály Ottót
vádolták egy nagy
összegre való csalásban való
részvétellel és helyére az
OKI
főigazgatójaként Gábort
bízták meg.
Ő úgy vállalta, ha ketten vezetjük az
Intézetet – úgy
döntöttünk,
megcsináljuk. Tán egy évig
bírtuk.
Gábort is belerántották az
ügybe, nem is
„működött együtt”, ahogy
kellett volna
– megorrontott rá a Hatalom (a sors fintora: a
liberális hatalom). Ekkor döntött
úgy:
csináljátok egyedül (finoman
szólva).
A Gallup Intézet oktatási programját
vezette, a
piacon keresett új lehetőségeket. A QPSA, a
Gallup
minőségirányítási programja
vezetőjeként a céget a
szolgáltatói piac
meghatározó szereplőjévé
tette. Ezalatt
építette fel saját
vállalkozását is, a Qualy-Co Kft-t,
amely egyre
jobb és sikeresebb lett a piacon. Végül
csak a
cégének élt –
vetélytársakká,
konkurensekké
váltunk, de ő is tudta, hogy a modern piac a
megegyezések
és kooperáció jegyében
és nem az
„ember embernek farkasa” jelszava mentén
működik. Talán a mi cégeink voltak az
elsők, akik
stratégiai szövetséget
kötöttek -
szép este volt, finom cseh sörrel
megpecsételve a
Prágai sörözőben (az sincs már
meg).
Életművének,
személyiségének
legszebb összefoglalását az
Új
Pedagógiai Szemle nekrológjában
Schüttler
Tamás idézi tőle:
„Az irodalomban sokféle megfogalmazása
van a
végítéletnek. Fertelmes
csontvázruházatba
öltözött kaszás
tombol őrült módjára a
középkori
városok főterén; hatalmas haltestű,
emberértelmű
szörny nyeli el az újkor hajnalának
felfedező
tengerészét és kalandorát;
tömeggyűlések tébolytól
tajtékzó diktátora
fanatizálja
ölésre a modern kor
nyájemberét,
lángoló olajtengerben fuldokló
sirály
tépdesi sötétre színeződő
tollazatát
az elkövetkező korok apokaliptikus
látomásában. A valódi
apokalipszis azonban
nem más, mint az emberek közötti
kapcsolatok
érdektelensége. Az apokalipszis az a pillanat,
amikor a
társas lénynek teremtett ember nem
látja
tovább értelmét a társaival
való
együttműködésnek, így elveszti
az előtte
tornyosuló akadályok
megoldásának
reményét.”
Pőcze Gábor soha, semmilyen állami
elismerést,
kitüntetést nem kapott. Talán
örül is neki.
Horváth
Attila,
munkatársa, barátja, tanár
Vissza
az előző lapra