Életrajz
- A szociális
szakma
képzésében
játszott fontos szerepet;
- a
„Családszociológia”
és a
„Deviancia” című tárgyakat
oktatta;
- részese volt az
Iskolaszövetség
megalakításának, mindig teljes
szívvel
és odaadással vett részt a
munkában,
vezetőként is
- aktív tagja volt
a Szociális Szakmai
Szövetségnek (3Sz).
Ha nem lenne olyan tragikus, akkor nevetnem kellene –
Mányai Judit, mint az arcképcsarnok
lakója. Ő, aki
fiatal kora óta betegségével dacolva
maga volt az
életigenlés, akitől mi sem állt
távolabb,
mint valami, ami statikus, ami végleges.
A háború után születettek
lendületével készült arra, hogy
meghódítsa a világot. Lelkes
közösségi ember volt, aki
körül mindig forrt
a világ. Tele volt tervekkel, mindent akart,
sugárzott,
hódításra, cselekvésre
született.
Érettségi előtt kezdte megnyomorítani
a
gerincét megtámadó
betegség.
Kórházak, műtétek itthon és
a
Szovjetunióban akkor. Amikor mások a
pálya
és párválasztás gondjaival
küszködtek, táncolni, bulizni
jártak, ő
gyógyfűzőket igazított magára.
Kórházi tartózkodásai alatt
kezdte vonzani
az egészségügy világa,
és minden, ami
a segítéssel kapcsolatos. Sokat szenvedett, de
sok
tapasztalatot, barátokat is szerzett. Akkor is mindent tudni
akart, semmi nem történhetett vele, ha nem
bizonyosodott
meg a miértekről. Ez az akkori
egészségügyben
sem volt megszokott, voltak orvosok, akik szívesen
vették, de a legtöbben
rácsodálkoztak, csak
tennie kell, amit mondanak, felesleges tudnia az okokat. Úgy
tűnt, lehetetlen a sok kezelés, műtét mellett a
továbbtanulás, de ebben sem hagyta
magát, levelező
tagozaton tanult tovább, de közben
tanulmányozta a
betegségét körülvevő
világot,
tágítani akarta a kórház
adta
lehetőségeket. Ahogy betegségében sem
engedett,
így magánéletében sem,
hamar
önállósodott,
nagyszülőknél, majd
egyedül élt, amennyire lehetett elkerülte,
hogy
bárkire rászoruljon. De, hogy nagyon zavarta a
betegségének ténye, azt mutatta az is,
hogy
mindenkinek, már az első találkozáson
elmondta,
„nyomorék vagyok”. Csodálatos
sugárzó szépsége ennek
ellentmondani
látszott, de ő tudatni akarta, ugyan beteg, de nem enged a
betegség adta puhaságnak. Aki jól
ismerte, csak az
tudta, hogy mindig elegáns, személyére
szabottnak
tűnő különleges ruháit filléres
boltokból válogatta, alakította
magára.
Ügyes keze nyomát viselte minden, ami
körülvette,
de saját készítésű
ajándékokkal lepte meg szeretteit, és
azt a sok
gyereket, akiket számon tartott
környezetében.
Minden munkahelye mély nyomokat hagyott benne, egyre jobban
értette, nem egyedi segítségre lenne
szükség, meg kellene tanulni, hogyan lehet
eredményesen, ahogy ma mondanánk,
hatékonyan
sokaknak segíteni. Azt is tapasztalta, hogy a
jóindulat
korántsem elég, tudás
nélkül
inkább árt, mint használ.
Látta, mik azok a társadalmi hiányok,
amik
lehetetlenné teszik az egyén
törekvéseit,
érezte, ezen az úton kellene haladnia.
Érdemes
végigkísérni, ha nem is pontos
kronológiai
sorrendben, életének
munka-állomásait.
Dolgozott hetes bölcsödében, ahova a
zaklatott
időbeosztású anyák vitték
gyermekeiket. Az
akkor fiatal lány végignézte,
hány esetben
kellene az elhelyezés mellett más
segítség
is a mindig sietős, kapkodós, sokszor a gyermekkel
türelmetlen anyáknak. Sokszor
végiggondolta, mi
lenne, ha lehetősége lenne a szülők
gondjával is
törődni.
Pályaválasztási
tanácsadó, ahol sok
tapasztalat mellett egy életre szóló
társra
is talált,
az ortopéd klinika pszichológusi
állása,
ahol próbált a betegeknek segíteni
abban is, hogy
alakuljon életük a kórház
után.
Szervezői állás a
mozgássérültek
egyesületénél, gyermekotthonban nevelői
feladat.
A gyerekotthon nagyon mély nyomokat hagyott benne, sokszor
idézte fel tapasztalatait. Az akkori neveltek
közül
többekkel egész életében
kapcsolatot tartott,
tudott róluk, igyekezett segíteni, ha
megtalálták egymást.
Aztán a nyolcvanas években egyre
kevésbé
jutott munkához, a rokkant nyugdíj anyagilag sem
volt
elég semmire, de még inkább
nyomasztotta az
egyedüllét, céltalannak tartott
élet.
Aktivitása az egyre nehezebben viselhető
álláskeresésekben merült ki,
amelyek
mindegyike mély sérüléseket
okozott, egyre
inkább megkeseredett. Apróbb
megbízási
feladatokkal pótolta a rokkant
nyugdíját, de
folyton kereste a kiutat. Sok
próbálkozás
után találta meg a nappali aspirantúra
lehetőségét. Amikor megkapta, az
aspirantúra
egészen új világot nyitott meg előtte,
a
vágyott nagy közösséget,
és a szakmai
magára találást. Választott
témája, a családi
kohézió
alakulása arról szólt, ami nagyon
izgatta,
és amelyiket fontosnak tartott a gyermekkori
veszélyeztetettség
kialakulásában, a
családok megtartó, vagy romboló
erejéről.
Sok, és érdekes tapasztalatra tett szert a
kutatás
alatt. Ugyanebben az időben kapta kutatási
feladatként a
VII. kerületi iskolákban a
veszélyeztetettség
felmérését. Mindkét
kutatás a
későbbi tanításában kapott
nagy szerepet.
Az aspirantúra ideje alatt a főiskola kutató
laboratóriumában dolgozott, ahol
közülünk,
akik akkor ott voltunk, ő vette legkomolyabban a munkát. A
laboratórium feje, és kettőnk aspiráns
vezetője
Illyés Sándor, a TBZ gyermekekkel
foglakozó
kutatásának vezetője volt. A kutató
laboratórium a főiskolán belül akkor
külön
sziget volt, ahol az egyébként csendes
nyári
hónapokban, délutáni, esti
órákban
is pezsgő munka folyt. A társadalomtudomány sok
kutatója keresett partneri kapcsolatot Illyés
Sándorral, sok izgalmas vita színhelye volt a
laboratórium. Illyés Sándor sokat
követelt,
és Judit még többet
teljesített. Minden
vizsgát maximális erőbedobással tett
le,
természetesen jól. Soha egyetlen percet sem
mulasztott az
előírt kurzusokról,
előadásokról.
Néha furcsállva néztük,
miért nem
lazít egy kicsit, miért választja a
nehezebb
megoldásokat. Sok idő telt el, amíg
megértettük, milyen örömet jelent
számára a viszonylagos biztonság, az
alkotó
közeg, hogy hasznosnak érezheti magát,
hogy tartozik
valahova sok év után. Haragudott, ha valaki
könnyedén vette a munkát, vagy ha
panaszkodott.
Úgy érezte, sokan nem tudják, milyen
nagyszerű
dolog, ha az ember azt teheti, amit szeret.
Az aspirantúra után előjöttek
álláskereső szorongásai, de akkor
vette
kezdetét a szociális
képzések
magalapozása. Judit először a gesztori
bizottságban
dolgozott, aztán a Sopronban az egy csapattá
alakuló szociális
képzéseket
összefogó társaságban volt
részese a
képzés hazai
kialakításának.
’90-ben megalakult a Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Főiskolán a
szociálismunkás-képző
tanszék, ahol első
perctől dolgozott. Ettől a pillanattól egyik
alapítója lett a szociálismunka
alakuló
világának. Ebben a világban zajlott
ettől fogva
minden, amit fontosnak tartott, itt élte a
közéleti
életét, és itt a személyes
életét is.
2003-ban a Kistáska, az ELTE lapja interjút
készített Mányai Judittal a
kezdetekről, a
gyökerekről. Judit nagyon visszafogottan, tőle szokatlan
szelídséggel írta le a
szakalapítás
első lépéseinek nagyszerű
érzéseit,
és az ezt követő
útkereséseket. Itt
beszélt arról is, hogy mennyire nem volt egyszerű
a
gyógypedagógia világában
elfogadtatni a
szociálismunkát. Különleges
élmény volt, hogy Illyés
Sándor, aki akkor
már a főiskola főigazgatója volt, lett az első
elnöke a szociális képzéseket
tömörítő
Iskolaszövetségnek.
Személye lehetett a híd a két, nem is
olyan
távoli világ között. A
szociálismunkásokat képző
tanszékek
mindenütt benn éltek az anya
intézményekben,
így mindegyiknek más lett a karaktere,
más az
erőssége.
Felejthetetlen volt az első hallgatók fogadása,
ők,
akiket annyira vártunk, ma a szakma erősségei,
vezetői.
Talán csak Judit őrizte meg ugyanazt a
kíváncsiságot, ugyanazt a
csodavárást évről évre,
ahogy ez
először történt.
A tanszéken a kezdettől övé volt a
legkevésbé hálás feladat, a
tananyagok
összerendezése, egyeztetés
órarend
ügyekben, vizsgarend kialakítása,
tantervek
összefésülése,
előadóktól az
írott anyagok összegyűjtése.
Miután ő mindig
pontos volt, nehezen viselte el mások
pontatlanságát, a leadási
határidők
csúszását.
A családszociológia, deviancia voltak az
állandó tárgyai. Egészen az
utolsó
megtartott órájáig nem volt olyan
előadás,
szeminárium, amire
felkészületlenül vagy a sok
éves rutinra építve ment volna be. Ki
tudja, hova
lettek féltve őrzött
óravázlatai, a beadott
családszociológiai dolgozatok
megjegyzéseivel,
feljegyzései a szakmai vitákról.
Félő, hogy
halálával elvesztek, pedig mindig
készült
összerendezésükre, tananyagként
való
kiadásukra.
Minden addigi munkája, élménye
beépült
az oktatásba, minden terve ettől kezdve a
szociális
munkáról, annak
taníthatóságáról
szólt. Azt,
hogy a rokkantnyugdíj mellett limitált időben
dolgozhatna, soha egyetlen percig sem tartotta fontosnak
megemlíteni sem. De persze, mi se vettük soha
komolyan,
pedig tudtuk, hogy fűzője börtönében
egész napi
éhezésre van ítélve, hogy
nagyon meg kell
gondolnia, milyen külső programban vehet részt. De
szép, mindenkinek szép, hasznos évek
voltak! Mint
természeténél fogva harcos ember, sok
barátot, és még több
értetlen embert,
gyakran haragost tudhatott maga körül. Semmiben nem
ismert
középutat, amit csinált, annak
tökéletesnek kellett lenni. Magasra tette a
mércét, ehhez a
„felhatalmazást” az
adta, hogy magával volt a
legkíméletlenebb.
Érték nagy, haláláig nem
csituló
fájdalmak, mellőzések, de ez soha nem volt ok
arra, hogy
lazítson, hogy ne vegyen mindent nagyon komolyan.
Az évközben tanított tárgyak
mellett egyre
fontosabb szerepet kapott az általa kitalált,
nagy
munkát igénylő, de nagyon szeretett
„szociotábor”. Már kora
tavasszal megkezdte a
szervezést, mindig más
kistérségbe,
konkrét kutatási céllal. A szponzorok
keresése, kapcsolatfelvétel az adott
község
vezetőivel, szálláskeresés, stb, mind
egyre
fontosabb szerepet kaptak életében. Anyagi
és
fizikai okokból egyre csökkent a
szabadságának ideje, megszűntek
nyaralásai,
mindezt felváltotta a nyári tábori egy
hét.
Fizikai állapota egyre kevésbé tette
lehetővé, hogy évközben
kijárjon a terepekre,
ezt is ez a tábor volt hivatva pótolni. Itt
ismerte meg
sokkal jobban a hallgatókat, mint ahogy ők ezt
gondolták.
Utolsó nyarán, nagyon betegen, de elment abba az
utolsó táborba. Még halála
előtti
utolsó találkozásunkon is
mesélt az
élményekről, és arról, hogy
mit kellene
ezzel, vagy azzal a hallgatóval megbeszélni,
hogyan
kellene segíteni, hogy ki ne maradjon. A
hallgatók csak a
szigorúan követelő tanárt
látták, csak
azok tudták, mennyi féltés,
odafigyelés van
benne, akikkel többet találkozott. Azt is lehetett
tudni,
nincs „gagyi” jegy, értéke
van a
gyengébb jegynek is, őket becsüli meg a magasra
tett
mércével.
Már betegsége előtt dolgozott a
tanszék az ELTE
Társadalomtudományi
Intézeténél.
Benne volt az előkészítés nem
könnyű
munkájában, izgatottan várta a
csatlakozást. Nagy örömére
sikeresnek
találta az egyetemi fogadtatást,
felvillanyozódva
várta a közös munkát.
Miközben a
főiskolán többször
visszautasították
főiskolai tanárrá
kinevezését, az egyetem
ebben is és sok másban is lépett.
Részese volt az Iskolaszövetség
megalakulásának, mindig aktívan vett
részt
a munkában. Betegsége előtt vezetője is volt.
Harcos
tagja volt a Szociális Szakmai Szövetség
(3Sz)-nek,
nem kevés esetben megizzasztva a vele
vitatkozókat.
Úgy érezte, nincsenek kicsit fontos dolgok, egy
alakuló szakmában minden nagyon fontos. Ez bizony
a vele
vitatkozók számára nem tette
könnyűvé
a megbeszéléseket.
Nemcsak, sőt elsősorban nem anyagi megfontolások miatt
vállalt óraadást az
Országos
Rabbiképző Zsidó Egyetem szociális
képzésén, hanem mert minden feladat
izgatta, ami
tanítást jelentett.
Természetéből
fakadóan itt is sok barátot, tisztelőt,
és sok
értetlen, céljait vitatót
talált.
Nagy örömmel vállalta a
Háló lektori
munkáját, úgy érezte,
még
közelebb került a szakma
lényegéhez,
fájlalta a munka végét.
Mégis, ami leginkább izgatta, az
oktatás,
tananyagszerkesztés, szakmai koncepció
kidolgozás.
Harcosa volt a szakma elismertetésének, annak,
hogy a
szociális képzettség bizonyos
állásoknál megkerülhetetlen
legyen.
Miután egész életét
megkeserítette
gerincbetegsége, sokáig ennek tudta be egyre
erősödő
fájdalmait, csak sokára vett tudomást
arról, hogy ez most más, ezzel nem lehet
együtt
élni, itt nagyobb a baj, újra az
egészségéért kell harcolni.
Meglepte,
mennyien álltak a hír hallatára
mellette, mennyi
barátja van. Azt hitte, és ezt sokszor elmondta,
karcosságával elriasztott maga mellől mindenkit.
Hitetlenkedve tapasztalta, hogy betegsége
hírére
eljöttek régi tanítványai,
ismerősei,
elveszettnek hitt barátai jelentkeztek, voltak, akik
telefonáltak, másokkal levélben
tartott
kapcsolatot, igyekezett, hogy ne csak kapjon, adni is tudjon. Kinek
jó szót, kinek tanácsot, kinek egy kis
fejmosást. Sokszor tűnt
kilátástalannak a
helyzete, de ő soha egyetlen percre sem engedett.
Naprakészen tudott mindenről, ami szakma. Halála
előtt
egy nappal találkoztunk, amikor már a
beszéd
(márpedig, ha valamit, pergő nyelvvel beszélni,
azt
tudott), azt kérte válaszoljak, ki fog
speciálkollégiumot tartani a
gyermekvédelmet
választóknak, gondoljam végig, az
új
szisztémában mit
változtatnék, kire
gondolok, mint oktatóra.
Kedvenc órájára
változatlanul
készült, kérte, még ne
gondolkozzunk a
helyettesítésen, csak szeretné
saját
elképzelése szerint beindítani.
Hiába, a
2006-os hallgatók már nem ismerhették
meg.
Bár nem túl sok a formális
publikációja, de aki ennyi évig
tanított,
akinek ennyi tanítványa idézi
csípős,
szellemes szavait, aki mint Kömives Kelemenné
testével építette a
szakmát, az nem veszhet
el, annak helye van a szociális szakma
emlékezetében.
Aczél
Anna
pszichológus
Vissza
az előző lapra