Életrajz
- 1980-as években a
Szegénységellenes
Hétvégék szervezője
- A
Léthatáron című
Létminimum
kiállítás szervezője
- Az Újpesti
Családsegítő
Központ
vezetője: az alternatív létminimum
számítás fűződik nevéhez
Mezei Gyuri alakja elválaszthatatlan a
szegénységtől, a szegényektől. Pedig a
70-es
években, amikor pályáját
kezdte - a
hivatalos álláspont szerint -
Magyarországon
már és még nem voltak
szegények,
ennél fogva komolyan vehető szociálpolitika
és
szociális gondoskodás sem létezett.
Ugyanilyen
okból nem képeztek sem
szociálpolitikusokat, sem
szociális munkásokat. Gyuri
népművelés-történelem szakra
járt,
népművelőnek készült. Ilyen
minőségben lett
1977-ben a pesterzsébeti Vasas Művelődési
Központ, a
legendás Csili, a magyar munkásmozgalom egykori
fellegvárának munkatársa. Gyuri egy
ambiciózus erzsébeti cigány
fiatalember, Farkas
Pál hathatós
közreműködésével
tüstént cigány klubot szervezett, ahol
felnőttek
és gyerekek egyaránt találhattak
kedvükre
való programot. A klub sokféle,
szerteágazó
tevékenységnek adott keretet, többek
között a fotózásnak is.
Még 2005-ben a
Szuhay Péter rendezte Millenáris Parkbeli,
nagyszabású
fotókiállítás
kapcsán, is fájdalmas
problémaként
fogalmazódott meg, hogy a magyarországi
cigányság képi
ábrázolása
mennyire egyoldalú, hogy az egyes képekből
összeálló tablót a
szélsőséges
nyomor, a lepusztultság, a tárgyi és
emberi
sivárság témái
uralják, hogy ezeknek
a képeknek az elsöprő
többségét nem
cigányok készítették, s
alig-alig lelhetők
fel olyan ábrázolások, amelyekből
megtudhatnánk, hogy miként
látják a
cigányok önmagukat. Nos Mezei Gyuri az
erzsébeti
cigány klubban már a 70-es években
arra
törekedett, hogy ez az
önábrázolás,
önmegjelenítés
megvalósulhasson.
A klubban szociális gondozás,
szociális
ügyintézés is folyt. Mint
említettük,
Mezei Gyuri 1977-ben került Erzsébetre. Ugyanebben
az
évben kényszerült
külföldi
emigrációba a szociológus
Kemény
István, akinek a nevéhez az 1969-es
szegény-
és az 1971-es első országos
reprezentatív
cigánykutatás fűződött.
Kemény
vesszőfutása 1970-ben kezdődött, amikor szűk
szakmai
közönségnek előadást tartott a
Tudományos Akadémián. Az
egyébként
rendkívül visszafogott, tárgyszerű
előadásban
megsértett egy tabut: a hivatalos ideológia
ellenében kimondta, hogy Magyarországon vannak
szegények. A dologból botrány lett, a
pártközpont haragra gerjedt. Előbb
állásától, majd a
további
kutatási lehetőségektől is
megfosztották,
szakmailag és egzisztenciálisan
ellehetetlenítették. Ennek a folyamatnak lett a
végállomása, amikor 1977-ben az
ország
elhagyására kényszerült.
De a kutatásait megalapozó
szellemiséget nem
sikerült száműzni, mert
tanítványai
folytatták, amit ő elkezdett. Mindenekelőtt Solt
Ottília,
aki 1974-ben a Fővárosi Pedagógiai
Intézet
égisze alatt egy kísérleti programot
indított el. A program célja az volt, hogy
néhány olyan budapesti iskolában,
ahová sok
cigány gyerek jár, s ahol legalább egy
részüket elkülönítve
tanítják, kísérletet tegyen
a status quo
megváltoztatására. E program
keretében
került Pesterzsébetre Csongor Anna, akinek az
ottani
Nevelési Tanácsadó
munkatársaként az
érintett családok gondozása, a
gyerekek iskolai
pályafutásának egyengetése
volt a feladata.
Csongor elsősorban azokra a hányatott sorsú,
Szikszóról elszármazott
cigány
családokra koncentrált, amelyeknek
hosszú
évek keserves küzdelmei árán
sikerült
megkapaszkodniuk Pesterzsébeten, de
gyökértelenül és
elképesztő
kitaszítottságban,
nyomorúságban tengődtek.
Szükségszerű volt, hogy Csongor és Mezei
hamarosan
kapcsolatba kerüljenek egymással és
összehangolják munkájukat.
Többek
között ennek az
együttműködésnek
köszönhetően szervezte meg Mezei Gyuri azokat a
nyári
táborokat – ez akkor megint csak jelentős
újdonságnak számított
– , ahova a
legnehezebb sorsú erzsébeti cigány
gyerekeket
vitte el. Mint ahogy szükségszerű volt az is, hogy
amikor
Solt Ottília kezdeményezése
nyomán 1979
végén megalakult a Szeta, Csongor és
Mezei az
erzsébeti szegények
szószólójaként az elsők
között
vállaljon aktív szerepet a puszta
létével is kihívást jelentő
szervezet
működtetésében.
Gyuri 1981 decemberében a paneles erzsébeti
lakótelep kellős közepén
létesített,
magas vaskerítéssel körülvett,
bitumenes
focipályán karácsonyi
ünnepséget
rendezett a legszegényebb erzsébeti
cigány
gyerekeknek. Lelkes segítő csapat gondoskodott
arról,
hogy a pályát
körülhatároló
kerítésre hatalmas
luftballon-fürtök, az egyik
sarokba feldíszített karácsonyfa, s
mellé
névre szóló
ajándékcsomagok
kerüljenek. Épp hogy megérkezett a
rá
váró látványtól
kissé
elfogódott gyereksereg, Bucz Hunor amatőr
színjátszó rendező
hegedű-kíséretével épp hogy
felcsendült a Mennyből az angyal, amikor a
kerítés
túloldalán népes rendőrcsapat
sorakozott fel.
Vezetőjük nem sokat
teketóriázott, behatolt a
pályára, közölte, hogy ad
tíz percet, az
alatt zavarják le az ünnepséget,
és
minél gyorsabban, a feltűnést kerülve
tűnjenek el.
Talán ez volt az első azoknak a demonstratív
akcióknak a sorában, amelyekkel Mezei Gyuri
későbbi pályája során oly
gyakran
provokálta a konszolidált
többséget, csak
hogy az orruk alá dörgölhesse:
vegyék
már észre, élnek ebben az
országban,
és nem is kevesen olyanok, akiknek
esélyük sincs a
konszolidált létezésre, akik
nélkülöznek, akik
számkivetettek, s akiket
ráadásul naponta megfosztanak az emberi
méltóságuktól.
Többek között
így próbálta
kikényszeríteni a
társadalmi szolidaritást. Ebben az
értelemben az
erzsébeti karácsony
folytatását
jelentették a híres újpesti
Szegénységellenes
Hétvégék,
-vásárok, a hajléktalanok elemi jogait
védő
pályaudvari demonstrációk, a
„Léthatáron” című
létminimum-kiállítás a
Várban,
és sok más nagyon elszánt, ugyanakkor
alaposan
végiggondolt akció.
Mindjárt az első alkalommal megtapasztalhatta, hogy mit
szól ehhez a hatalom. A segítő csapat
több tagja
ellen indult pénzbírság
kiszabásával, útlevél
megvonásával végződő
rendőrségi
eljárás, Gyurinak pedig menthetetlenül
távoznia kellett munkahelyéről, a Csiliből.
Rövid és érdektelen
köjálos
kitérő után az első hazai
cséeská, a
TECSAKÖ munkatársa lett, majd a 80-as
évek
második felében lehetőséget kapott
arra, hogy
létrehozza a később legendás
hírnévre szert tett Újpesti
Családsegítő Központot, s ott
önállóan valósítsa
meg a
szakmáról alkotott
elképzeléseit.
Példátlanul termékeny időszak
következett.
Kiapadhatatlan fantáziával ontotta
magából
az újabb és újabb
elgondolásokat, terveket,
amelyeket aztán elképesztő
szívóssággal, irtózatos
energiákat
mozgósítva, sem magát, sem
munkatársait nem
kímélve rendre meg is
valósított.
Ezúttal a körülmények is a
kezére
játszottak: a régi rend gyors
leépülése, majd a
rendszerváltás
társadalmi hevülete kedvező hátszelet
biztosított elképzelései
megvalósításához.
A magának és környezetének
diktált
gyilkos tempó közepette sem tévesztette
azonban egy
pillanatra sem szem elől, hogy a terveknek intellektuálisan
megalapozott, átgondolt koncepcióra kell
épülniük, s ennek
kidolgozásához a
befolyásolni kívánt
valóság alapos
megismerésére, sokoldalú
tényfeltárásra van
szükség. Amikor
Újpestre került, természetesen tudta,
hogy ott
működött a két
háború között a
Hilscher Rezső-féle szociális intézet.
Úgy
gondolta, erre a hagyományra építeni
lehet
és kell. Szorgosan összegyűjtötte az
intézet
és Hilscher munkásságának
levéltárakban elfekvő, feledésbe
merült
dokumentumait, és megkeresett minden élő
szereplőt, aki
annak idején részese volt az ott folyó
munkának. Az így összegyűlt anyag fontos
új
adalékokkal szolgált a magyarországi
szegénység
történetéhez is. Az
alternatív létminimum
számításhoz
kapcsolódóan munkatársaival
feldolgozta a
magyarországi létminimum
számítások
történetét. Később Solt
Ottília
bevonásával addig példa
nélkül
álló interjús kutatást
kezdeményezett a hajléktalanok
körében. A
több mint száz interjút
hajléktalan
ellátásban dolgozó
szociális
munkások készítették.
Kutatás
közben egy különböző szakemberekből
álló team
közreműködésével
és az interjúkészítők
részvételével heti
rendszerességgel
elemezték a már elkészült
interjúkban
megjelenő életutak politika-, társadalom-
és
családtörténeti,
szociológiai,
szociálpszichológiai és
pszichológiai
összefüggéseit. Amikor elterjedt az a
hiedelem, hogy a
Budapesten városszerte látható
koldusok
koldusmaffiáknak dolgoznak, haladéktalanul
kolduskutatásba fogott, hogy aztán a
kutatás
eredményeire támaszkodva nyugodt
szívvel
írhassa le: „Nem találkoztunk a
bérkoldultatás vagy koldusmaffia hazai
legendáriumokban megjelenő
intézményeivel. Erre
utaló jeleket Romániából
importált
csonkolt lábú és gyerek koldusok
esetében
találunk, de a hazai hajléktalanok
körében
nem.” Ő kezdeményezte az első un.
február 3-i
hajléktalan számlálást is,
amelyet
azóta rendszeresen megismételnek. Ezeknek a
kutatásoknak köszönhetően nála
többet
senki sem tudott a hajléktalanok
világáról,
amit többek között a
„Vendégségben a
polgári világban” című
kitűnő
tanulmánya is bizonyít.
Mivel jól ismerte a szegénység, az
elesettség, a szociális
kiszolgáltatottság
világát, és árnyalt
képe volt ezek
sokszor nagyon különböző
változatairól,
képes volt adekvát megoldásokat
találni a
különböző típusú
problémák
kezelésére, és képes volt
folyamatosan
megújítani a szociális munka
eszköztárát. Amikor az
újpesti
városatyák a
nyárspolgárság
nevében fegyelmivel elbocsátották az
ÚJCSAKÖ-től, mert nem tudtak mit kezdeni nonkomform
és kikezdhetetlenül szuverén
személyiségével, már
rég
létrehozta azokat az ugyancsak újpesti
intézményeket, amelyekben, mintha mi sem
történt volna, folytatni tudta, amit elkezdett. De
a
személyesen érintetteken
kívül tudja-e
valaki, hogy mit csinál azóta az
ÚJCSAKÖ?
Új formákat, új
intézménytípusokat talált
ki, amelyeknek
itt és most még a puszta
felsorolására
sincs mód. De minél gyorsabban fel kellene
dolgozni
munkásságának eredményeit,
mert
kimeríthetetlen kincsestárat jelenthetne a jelen
és a jövő szociális munkásai
számára.
Mezei Gyuri a kutatási eredmények
közzétételével, a nagy
ívű
akciókkal és szociális projektekkel, a
nyilvánosság figyelmének
örökös
kikényszerítésével
valósággal
kirángatta a szociális munka és a
kliensek
világát a társadalmi
elszigeteltségből.
Közüggyé tudta tenni azt, amit
általában
nem sikerül közügyként
elfogadtatni.
Mindez nem jelenti azt, hogy ne vette volna halálosan
komolyan a
szociális munka alapfunkcióját, az
egyéni
esetkezelést, a személyre
szóló
szociális gondoskodást. 1988-ban éppen
egy
újabb nagyszabású projekthez keresett
épületet, amikor egy elhanyagoltnak
látszó
villa pincéjében ott
ágybérleteskedő
kvázi-hajléktalanokra bukkant.
Közöttük
volt Kovács Pista bácsi, egy súlyos
érszűkületben szenvedő, fogatlan, minden
szempontból
meglehetősen leromlott állapotú 60 év
körüli férfi. Gyuri azonnal
gondozásba vette. A
tanácsból kipréselt egy lerobban
szoba-konyhát. Együtt
újították fel,
együtt komfortosították, együtt
rendezték be. Közben Gyuri, ahogy a maga
önironikus
módján megfogalmazta, begondozta az
egészségügybe, protézist
csináltatott
neki. Egyáltalán mindent megtett, hogy
testileg-lelkileg
talpraállítsa. És Pista
bácsi fokozatosan
talpra is állt. Minden reggel besétált
az
ÚJCSAKŐ-be, ahol mindig ugyanaz a cinkos,
játékos,
groteszkbe hajló, már-már
rituális
párbeszéd zajlott le
közöttük. Pista
bácsi tudta, hogy ez kizárólag neki
szól,
ezt az ő kedvéért találta ki Gyuri.
Talán
még egy évet élt, de arra az egy
évre
visszanyerte emberi
méltóságát.
Mezei munkásságát az tette
egészen
kivételessé, ahogy a
különböző
tevékenységeket szervesen egymáshoz
tudta
kapcsolni, össze tudta építeni. A
szegénységellenes
hétvégék
bevételéből iskoláztatást
elősegítő
foglalkozásokat szervezett a gondozott családok
gyerekeinek, nyelvtanulással, kreativitást
fejlesztő
művészeti tevékenységekkel,
nyári
táborokkal. Az interjús
hajléktalan-kutatás
egyúttal szakmai képzés is volt a
résztvevő
szociális munkásoknak. A kutatásoknak
óriási szerepük volt abban is, hogy
hihetetlenül gyorsan tudott szót érteni,
hangot
találni a legkülönbözőbb
életkorú,
előéletű, kultúrájú
és
állapotú kliensekkel.
Tanulmánykötetét
az általa szervezett szitanyomó és
könyvkötő tanfolyamot elvégző
hajléktalanok
nyomtatták. Az általa vezetett
intézmények
karbantartásába,
működtetésébe bevonta
és ezzel munkatárssá tette a
hajléktalan
klienseket. A szitanyomó és
könyvkötő
tanfolyamhoz egyéni esetkezelés
kapcsolódott.
Máról holnapra élő
hajléktalanokból
fegyelmezett munkára képes
színjátszó társulatot
tudott szervezni,
amely betanulta és bemutatta Gogol Revizorját.
Aki
végignézi a próbafolyamatot
rögzítő
videofelvételeket, az láthatja, hogy a
felemás
végeredmény ellenére milyen
torokszorítóan erős, milyen mély
emberi
drámákat hordozó pillanatok
születtek a
próbák során; az nyomon
követheti, ahogy a
tekintetek fokozatosan fölfénylenek, ahogy az
arcokról lefoszlik a fásultság, a
reményvesztettség kérge, és
mögüle előbukkannak a
személyiség
örökre elveszettnek hitt
mélyrétegei.
Ezentúl, ha arról
elmélkedünk, hogy mit tesz
meg a szociális szakma, és mit nem tesz meg
abból,
amit megtehetne, óhatatlanul az ő
mércéjéhez kell igazodnunk. Magasra
állította azt a mércét,
nagyon magasra.
Havas
Gábor
szociológus
Vissza
az előző lapra