Életrajz
- Elindította az
országos
„Támasz”
gondozóhálózatot. Az
alkohológiai orvosi
munkának presztizst teremtett (szakvizsga rendszer,
Addiktológiai Társaság
létrehozása
stb.).
- Alapítványok
egész
sorát
segítette életre.
- A régi
szemléletű
terápiás
foglalkoztatás – amely nem adott valódi
segítséget a kórház
utáni
elhelyezkedéshez – helyett értelmes,
piacgazdaságban is
értékesíthető
tevékenységre biztatott.
- Gondolkodása
és tettei egyszerre
voltak
mélységesen emberségesek,
innovatívak
és modernek.
„Én is orvos leszek – mesélt
kisgyerekkori
fogadkozásáról a halála
előtti évben
készült portréfilmben –, de
én a
szegények orvosa.” A
szegényeké, a
hajléktalanoké, az
alkoholistáké, a
legsérültebbeké – vagyis
mindenkié.
És amikor a film végén a
rendező-riporter azt
kérdezte: ki Levendel László? Hogyan
lehet ezt
megfogalmazni?, pici megdöbbenés és
tűnődés
után a találékonyság
örömével felelte, hogy egy
csóró
srác, akit az élet
rászorított, hogy mindig
többet teljesítsen… S
valóban:
megszállottan készült az orvosi
pályára.
Amint túlélte a munkaszolgálatot, a
bori
koncentrációs tábort, az
„erőltetett
menet”-et és 1944 végén
Baján
megszökött, a már felszabadult Szegedre
gyalogolt,
és mindenekelőtt beiratkozott az egyetemre. 1948-ban, a
forradalom centenáriumán az ország
legkiválóbb
egyetemistájaként
jutalmazták, sub laurae almae matris doktorrá
fogadta az
egyetem; 1951-ben a koncepciós perek idején
mégis
büntetésképpen kezdte orvosi
pályáját: a jobbára
gyógyíthatatlan tüdőbetegeket
ápoló
Hódmezővásárhely melletti
Kútvölgyre
helyezték. Naponta látott fiatal embereket
meghalni,
méghozzá a rettegett
sugárvérzés
kíséretében, és
érezte az orvos
iszonyatos tehetetlenségét – ugyanakkor
ez volt a
tuberkulózis
gyógyításának
„nagy korszaka”, és a
tüdőgyógyászat lett az orvosi szakma
„sikerágazata”. Az élet
végletességeit tapasztalva és
megértve
– diagnosztizálva! – mindig a
legnehezebb utat
választotta: a szembefordulást. Ha a
tuberkulózis
súlyosan fertőző betegség, miért lesz
bár
fertőzött, mégsem beteg az egyik ember,
és
miért betegszik meg a másik? Ha a nagy
hatású gyógyszerek annyi esetben
segítenek,
miért nem gyógyítható meg
mindenki? Logikus
és egyszerű kérdések, amelyeket
mégis csak
egy nyughatatlan,
önelégültségtől mentes,
lázadó szellem tesz fel, aki nem szenvedheti az
önző
és kényelmetlenséget
hárító
magatartást. Ezek és az ehhez hasonló
kérdések vezették a pszichoszomatikus
személethez, amikor az a legszigorúbban tiltott
volt,
és vezették ahhoz az orvosi gyakorlathoz
és
szociálpolitikai meggyőződéshez, amit
„többdimenziós”-nak nevezett.
Népi kollégiumot
alapító-vezető
orvostanhallgatóként és az egyetem
kommunista
párttitkáraként is
maximális szakmai
tudást követelt –
magától és
társaitól, de az ismeretek és a
tapasztalat
megszerzése nem volt nála
öncél. A
„szakma” nem bezárta, hanem –
úgy
érezte: tágítja
tevékenységi
területeit. Nem a betegséget, hanem a beteg
embereket
gyógyította. A mindenkor
„többdimenziós”,
sokszínű, sohasem
egészen kiszámítható,
kisebb-nagyobb
közösségekhez tartozó,
testükkel-lelkükkel bajlódó
egyéneket.
Az eredményes gyógyításhoz
tehát
ismerni és „kezelni” kell a
többszörös, és nemcsak
összeadódó, hanem egymást
generáló „bajokat”: az egyes
ember beteg
viszonyait – rossz kapcsolatát a többi
emberrel, a
családdal, a munkahelyi
közösségekkel, a
környezettel. Szakszerűen, korszerű gyógyszerekkel,
ha
kell, sebészi beavatkozással kell
gyógyítani, de mindenkor úgy, hogy a
beteg
aktív közreműködője legyen
saját
gyógyulásának. Hogy
felépülve
érettebb és felelősségteljesebb
személyiséggé váljon. Erős
indulattal
utasította el a mégoly jó
szándékú karitatív
szociálpolitikai
intézkedéseket, minden
egyenlőtlenséget
tartósító állami
és
magánemberi gesztust. A bajok
enyhítését
gyökeres változtatásnak
képzelte, olyan
radikális tettnek, amely alapos diagnózist
és
hosszú
rehabilitációt-reszocializációt
feltételez.
Az ’56-os Petőfi köri üléseken
éppúgy az egész ország
gyógyításának
lehetőségeit kereső
orvosként vett részt, mint utolsó
évtizedének ellenzéki
megmozdulásain: a
monori, a lakiteleki, a Belgrád rakparti
konferenciákon
például, s persze az általa
kezdeményezett-szervezett, éveken át a
saját lakásán tartott,
különböző
irányú, de még
integrálható
politikai megbeszéléseken. Húsz
év
távlatából még
élesebben
látszik, hogy éppen az ő orvosi
szemlélete-eltökéltsége tudta
összetartani a később vadul-rombolón
egymásnak feszülő politikai táborokat.
Személyisége legjellemzőbb
tulajdonságának
a makacsságot tartotta, és valóban:
rendkívül egyenes vonalú
egész
életútja: ahogy egyik akadályt a
másik
után vette, ahogy egyik kérdés
és feladat a
másikat szülte. A kooperációs
gondok miatt
nem gyógyuló tüdőbetegek
kapcsán foglalkozott
alkoholistákkal, az alkoholizmus meg eleve
kapcsolódott a
hajléktalan-kérdéssel, a
magyarországi
cigányság helyzetével –
és így
tovább. Aki szellemi
örökségének
bármilyen módon részese,
nehéz, mert
véghetetlen – és talán
reménytelen
– küzdelemhez szegődik, amelyet nem
könnyít meg
a személyiségvonásként
hurcolt
makacsság.
●●●
Néhány kiegészítő
megjegyzés az
orvos portréjához
munkatársától, Dr.
Gayer Anikótól:
Levendel László orvosi
hivatástudatának
mély és széles
vonulatából, s persze
személyisége
gazdagságából,
nyitottságából következett
szociális
munkája újdonsága is. Egyik
súlyos orvosi
dilemmája volt, hogy a gyógyult és
gyógyulni akaró betegeknek mi lesz a sorsa, ha
elhagyják a kórházat. Mi lesz a mindig
csak
relatíve gyógyuló
alkoholistákkal?
Visszakerülnek megbetegítő korábbi
környezetükbe? Hiszen látta
helyzetük
reménytelenségét:
többségüket nem
várja család, munkahely, nincs
lakásuk,
pénzük – gyakran személyi
irataik sincsenek.
Néhány jellegzetes válasza
közül azokat
említem, amelyeknek személyes tanúja,
részese voltam.
Tárgyalt, érvelt a
hatóságokkal az
Igazságügyi Minisztériumig
bezárólag,
hogy gyorsított úton jussanak személyi
irataikhoz
azok, akik ennek hiányában szinte
„nincsenek
is”.
A nehéz életű emberek teljes, nem
csupán orvosi
gyógyulása igen törékeny.
Levendel
László tudni akarta, hová
kerülnek majd,
milyen környezet vár betegeire a
kórház
után. Ezért szociális
munkássá
„képezte” a
körülötte dolgozó
nővéreket is, akik utánajártak a
családi
körülményeknek, s hogy a volt
munkáltatók visszafogadnák-e a
rehabilitálásra,
reszocializálásra
szorulókat.
S mert megtapasztalta, hogy kevés a befogadó
család és munkahely, gondolnia kellett a
többségre, akiknél egyik
gyógyulási
feltétel sem adott.
Ezért „kilincselt”, kérlelt
és
győzött meg helyi és országos vezetőket
a
gyógyult betegek számára
szükséges
átmeneti megoldások
támogatásáról.
Arról, hogy
védett szállások és
védett,
újfajta munkahelyek kellenek.
Ezért támogatta az akkoriban csak
pislákoló
klub-mozgalmakat, mindent, ami a társadalmi kapcsolatok
hálóját ígérte.
Elindította az országos
„Támasz”
gondozóhálózatot. Az
alkohológiai orvosi
munkának presztizst teremtett (szakvizsga rendszer,
Addiktológiai Társaság
létrehozása
stb.). Alapítványok egész
sorát
segítette életre.
A régi szemléletű terápiás
foglalkoztatás – amely nem adott valódi
segítséget a kórház
utáni
elhelyezkedéshez – helyett értelmes,
piacgazdaságban is
értékesíthető
tevékenységre biztatott.
Gondolkodása és tettei egyszerre voltak
mélységesen emberségesek,
innovatívak
és modernek.
Levendel
Júlia,
író szerkesztő
Vissza
az előző lapra