Életrajz
- Pszichológusként,
a
Magyarországi
Szociális Szakembereket Képző Iskolák
és
Oktatók Egyesületének
(Iskolaszövetség)
első elnöke;
- „Illyés
Sándor filozofikus
mélységű gondolkodó volt, s emellett
briliáns empirikus tudós is”
„A társadalom mássághoz
való viszonya
összetett tényezők függvénye. A
nyitott,
demokratikus társadalmakban a valamilyen
szempontból
más ember nem kap negatív
megkülönböztető
bélyeget, a másság nem
befolyásolja az
eltérő tulajdonságokat mutatók emberi
minőségét. A pozitív
másságszemlélet
értékként
kezeli a másságban kifejeződő
egyediséget.”
Azon kevesek közé tartozott, aki még
rohanó
korunkban is „ráérősen”,
alaposan
meghallgatta kollégái gondolatait, és
felvállalta, hogy ha kell, élesen kritikai
megjegyzéseket is tegyen. Átfogó
tudása,
bölcsessége egy pillanatig sem
nyomasztóan, hanem
mindig inspirálóan hatott
környezetére. A
puszta tény, hogy figyelmével kitüntette
a
másikat, bátorítólag hatott
mindazokra,
akik élvezhették ezt a ma már egyre
ritkábban tapasztalható
elmélyültséget. (A
Tanszékalapító
szemléletének
és szellemiségének
megőrzésére az
ELTE PPK Kísérleti
Általános
Pszichológiai Tanszéke és a
Pszichológiai
Doktori Iskola Magatartáspszichológiai programja
2005.
március 16-18. között
„ILLYÉS
SÁNDOR EMLÉKNAPOKAT” rendezett a
Pszichológiai Intézet
épületében.)
Illyés Sándor 1934. május
16-án
született. A Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Tanárképző
Főiskola
gyógypedagógiai tanár
szakán, majd az
Eötvös Lóránd
Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kar,
pszichológia
szakán szerzett diplomát. 1957-től
haláláig
dolgozott a Gyógypedagógiai
Tanárképző
Főiskolán. Közben 1984 és 1988
között az
ELTE BTK Pszichológiai Intézetének
vezetőjeként is tevékenykedett. 1990
és 1993
között a Bécsi Egyetem alkalmazott
pszichológiai tanszékén
meghívott
professzorként oktatott. A pszichológia
tudomány
doktora, 1988-tól egyetemi tanár.
Oktatói
tevékenységének
meghatározó
témakörei: általános
lélektan,
személyiség lélektan,
pedagógiai
pszichológia, gyógypedagógiai
pszichológia,
szociálpszichológia. Az ő nevéhez
fűződik a
gyógypedagógiai lélektan, a
gyógypedagógiai pedagógiai
pszichológia
és a gyógypedagógiai alapismeretek a
pedagógusképzésben tárgyak
kidolgozása. Számos kutatási projektet
irányított. 1963 és 1984
között
elsősorban a mozgásszabályozás
területén folytak vizsgálatai, a 80-as
évek
elejétől a Társadalmi Beilleszkedési
Zavarok
kutatási főirány
szocializációs
kérdésekkel foglalkozó
munkacsoportjának
vezetője. Ugyanebben az időben folytak a Nevelhetőség
és
általános iskola kutatás-sorozat
munkálatai
is. Számos külföldi programot
koordinált
és vezetett a Tempus programok és a FEFA
keretében, speciális neveléssel
foglalkozó
nemzetközi projekteket irányított.
1963-tól
kezdve tevékenyen részt vett a
gyógypedagógiai képzési
reformokban,
1989-től kezdve kiemelt szerepet játszott a
gyógypedagógus-képzés
korszerűsítésében és a
szociális
munkásképzés
megindításában.
1996-tól haláláig az OECD
sajátos
nevelési szükséglet (SEN)
projektében
Magyarország képviselője volt. Aktív
szereplője
volt a szakmai közéletnek is. 1978 – 1995
között TMB Pszichológiai
Szakbizottság
titkára majd elnöke, 1994-től MTA
Pszichológiai
Bizottság társelnöke, majd
elnöke, 1988 –
1992 között a Főigazgatói Konferencia
választott elnöke, 1989 – 1993
között a
Magyar Pszichológus Kamara választott
elnöke,
1993-tól Országos Köznevelési
Tanács
választott elnöke, 1994 – 1998
között az
Országos Akkreditációs
Bizottság tagja
és a Pedagógiai-pszichológiai
Szakbizottság
elnöke. Tevékenységét
értékelve
számos kitüntetésben
részesült (1986
Oktatásügy Kiváló
dolgozója, 1989
Kiváló munkáért, 1992
Felsőoktatási
érdemérem, 1994 Ranschburg Pál
emlékérem, 1995 Pro Pszichológia
emlékérem, 1996 Európai Parlamenti
szakértői oklevél, 1997 Dr. Schnell
János
emlékérem, 1998 Szent Györgyi Albert
díj,
2000 Trefort Ágoston díj).
A
„Labor”
Illyés Sándor 1981-ben a
Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola
Gyógypedagógiai
Pszichológiai Intézetének
önálló szervezeti
egységeként
működő Kutató Laboratórium vezetője
lett. A
Laboratóriumnak igen komoly tradíciói
voltak.
1899-ben a Budapesti Királyi Magyar
Tudományegyetem
orvosi karán dr. Ranschburg Pál
vezetésével
kezdte meg működését a Psychophysikai
Laboratórium. E laboratórium 1902-1926
között
gyógypedagógiai
irányultsággal működik
tovább Gyógypedagógiai
Psychológiai
Laboratórium néven. 1926-ban, Ranschburg
lemondása
után az intézmény
kettévált. Egyik
részéből alakult meg az Állami
Gyógypedagógiai Intézet Schnell
János
vezetésével. (Ebből az
intézményből alakult
ki később a Gyermeklélektani Intézet,
amelynek
jogutódjaként jött létre
1955-ben az MTA
Pszichológiai Intézete.) Másik
részlegéből dr. Szondi Lipót
alapította meg
a Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola
Kórtani és Gyógytani
Laboratóriumát,
amely 1926-1940 között működött. A
háború alatt dr. Bárczi
Gusztáv, majd
1946-tól 1980-ig Illyés
Gyuláné dr Kozmutza
Flóra vette át a laboratórium
vezetését, melynek neve
Gyógypedagógiai
Lélektani Laboratóriumra változott.
Illyés
Sándor 1981-től haláláig vezette a
„labort”, amely ma az ő nevét viseli.
„A laboratórium hangulata
természetessé
tette, hogy a nyári üres főiskolán ott
pezsgő
élet legyen, hogy mindenki, aki ott dolgozott, bedolgozott,
felelősséggel hallgathassa meg a másik
készülő munkáját. Csapat
voltunk akkor is, ha
Illyés Sándor
érdeklődésének
megfelelően egyszerre futottak a Társadalmi
Beilleszkedési Zavar kutatási főirány
témái, az ő pszichológiai, valamint
előítélet kutatásai, ha nagyon
különböző előélettel,
érdeklődéssel
dolgozó fiatal kezdő szakemberek és idősebbek
voltunk
együtt. Az akkor még létező
patinás Bethlen
téri főiskola földszinti szobáiban
természetes volt, hogy közülünk
bárki,
bármely témában ment előadni, azt
mindig mindenki
végighallgatta, megbírálta. Ezek a
viták
nem voltak bársonyosak, nem mindig volt könnyen
elfogadható, hogy amikor úgy tűnt, ez
már a
kész előadás, akkor még mindig van
javítani
való, hogy előfordulhat, hogy a hibát az a fiatal
asszisztens fedezi fel, aki épp csak elkezdett dolgozni. De
az
is igaz, hogy amikor a Tanár úr
áldását adta egy
írásra,
előadásra, akkor vállalta is, hogy az ő
műhelyéből
került ki a dolgozat. Szívesen keresett meg egy-egy
pályakezdőt, akikben látta felcsillanni a
tudományos érdeklődést. De sokan
jártak be
a főiskolán kívülről is, voltak, akik
csak
azért, hogy legyen hol elmondani, merre
kutatnának
tovább, legyen hol megfuttatni egy új
gondolatot.”
(B.Aczél Anna: Szubjektíven egy
szubjektív
emberről. (In memoriam Illyés Sándor)
Háló,
2002)
Az Illyés Sándor vezette Kutató
Laboratórium munkatársai voltak B.
Aczél Anna,
Bass László, Darvas Ágnes
és Mányai
Judit is, akik a későbbiekben a budapesti
szociálismunkás képzésben
jelentős szerepet
vállaltak.
Szociális
képzések
„A Társadalmi Beilleszkedési Zavarok
szinte
mindegyik kutatása a szakemberhiányt, a
szakemberképzés
szükségességét
emelte ki, mint ami elengedhetetlenül fontos a
kutatás
által feltárt hibák
korrigálására. Illyés
Sándor az
elsők között volt, aki meglátta ebben a
főiskola
nyújtotta lehetőséget. Azt képviselte,
hogy a
főiskola különösen alkalmas a
szociális
szakemberek magyarországi
képzésére. Az a
szellemiség, ami a főiskola sajátja,
különösen alkalmassá teszi a
segítők
képzésére.”
(B.Aczél Anna:
Szubjektíven egy szubjektív emberről. (In
memoriam
Illyés Sándor) Háló, 2002)
Illyés Sándornak
meghatározó szerepe volt a
szociálismunkás-képzés
1989-es
indulásában. A
rendszerváltást megelőző
időszakban egyedül a Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskolán
működött
szociális szakemberképzés a
szociális
szervező szakon. 1989 után sokan, sokféle szakmai
előzménnyel indítottak ilyen
képzéseket,
ami nem volt feszültségektől mentes.
„Különleges pillanat volt, amikor mindazok,
akik 89-ben
Magyarországon vállalkoztak szociális
szakképzésre, Sopronban
összejöttek, és
két hétig
készítették elő a
képzés beindulását. A
szinte mozgalom
jellegű indulást követően az első képző
helyek
nagyon hamar megtapasztalták az
újítók
minden nehézségét. Hogy nincsen
egyetlen
független képző hely sem, hogy még
nagyon kicsi a
szakma ismertsége, nem is beszélve az
elismertségről. Nagyon fontos volt, hogy Ferge Zsuzsa
mellett
Illyés Sándor is nevét, szakmai
súlyát adta az induláshoz. Neve
fémjelezte
az Iskolaszövetség indulását,
melynek első
elnöke volt. Jellemzően nagy szakmai
nyitottságára,
ezzel együtt támogatója,
elindítója
volt a főiskolai Tempus programoknak, rendszeresen eljárt a
szakmai fórumokra, figyelemmel kísérte
a szakma
alakulását. A még
kialakulófélben
lévő képzéseknek, szakmának
komoly
szüksége volt elismert szakemberekre.”
(B.Aczél Anna: Szubjektíven egy
szubjektív
emberről. (In memoriam Illyés Sándor)
Háló,
2002)
„A Bárczin belül furcsa volt a helyzet
és nem
is igazából egyértelmű. Egyfelől sokan
fontosnak
tartották, és felismerték, hogy erre
szükség van, mások
kevésbé voltak
boldogok, hogy itt vagyunk. Igazából sosem tudtuk
-
bár mindkét oldalról voltak, akik
szerették
volna - a közös lét
lehetőségeit kamatoztatni.
Érdekes helyzet volt, amikor az
Iskolaszövetség (a
szociális képzőhelyek és
képzők
szövetsége) elnöke, Illyés
Sándor, a
főiskola főigazgatója volt. De ez már a
múlt.” (KisTáska 2003. december 15.
Gyökereink. A
Szociálismunkás-képző
Tanszék. Beszélgetés dr.
Mányai Judit
főiskolai docenssel.)
Már 1989-ben arra hívta fel a figyelmet, hogy a
szociális munka, a bajba jutott ember
segítése nem
egysíkú, egydimenziós szakma. Ezen a
területen meg kell férjen egymás mellett
többféle koncepció,
többféle szakember
– és többféle
képzési forma is.
„Az emberközeli szociális munka
nézőpontjából ezért
úgy
látjuk, hogy a szociálpolitika új
rendszerének kialakításában
akkor tudunk
előre lépni, ha a szociális feladatokat
ellátó állami
intézményekben ki
tudjuk bontakoztatni a segítők, a szociális
munkások tevékenysége
révén az
életközeli személyes
szférát, ha az
állam szociálpolitikai
intézkedési rendje a
rászoruló embert a maga teljes emberi
mivoltában
képes lesz figyelembe venni, illetve ha az állami
intézményeken és
intézkedéseken
kívül az öntevékeny
magánszféra
sokarcúvá válik, és maga is
létrehozza a saját
indíttatású
intézményeit.” (Illyés
Sándor: A
szociális munka emberközelsége =
Szociális
Munka 1989. I. évf. 1. szám p. 2-4.)
Darvas
Ágnes,
szociológus
Vissza
az előző lapra