Életrajz
- A
családgondozói munkakör
átgondolása és
leírása tőle
származik.
Hoffmann Gertrud, /nekünk, barátainak Gerti/, 1928.
március 28-án született
Újpesten. 16
éves koráig szeretetteljes családi
környezetben élt szüleivel és a
nála 4
évvel idősebb, Ágnes
nővérével. A Kanizsai
Dorottya leánygimnázium tanulója volt.
Élete további
alakulásáról
így ír: „Magyarország
német
megszállása idején 16 éves
voltam. 1944.
március 2o-án, német
katonák
költöztek a lakásunkba, két
hétig
még mi is a lakásban maradhattunk az egyik
szobában. Ezután a ház egy
másik
lakásába kellett
átköltöznünk,
két másik családdal együtt.
Májusban
gettóba tereltek bennünket. Én akkor az
újpesti Müller Bútorgyárban
dolgoztam
segédmunkásként. Július
első napjaiban
rendelet érkezett, hogy be kell
költöznöm a
gyárba. Beköltöztem, ki nem
járhattam,
családomat néhány nap múlva
deportálták. Rövidesen, mint
munkaszolgálatost, kb. 100 gyári
munkás
zsidó lánnyal együtt átvittek
az
Egyesült Izzólámpa Gyárba.
Munkaszolgálatos századot
képeztünk, katonai
keretben: katonai kísérettel jártunk
dolgozni
Újpest különböző
üzemeibe. A Szálasi
puccs napján megszöktem az üzemből
és
Újpest felszabadulásáig
bujkáltam. December
3-ig egy Dunán horgonyzó hajó
fenékrészében tartózkodtam,
egy
keresztény barátunk
segítségével.
Ettől kezdve a felfedeztetés veszélye miatt
többször kellett új helyet keresnem.
Idegeneknél,
intézményeknél,
magánszemélyeknél,
néhányszor
napokig pincében vagy szekrényben kaptam
menedéket. A felszabaduláskor se
családom, se
lakásom nem volt.”
Egyetemi tanulmányait a budapesti Eötvös
Loránd
Tudományegyetemen kezdte. Mivel az egyszakos
pszichológus
képzés l948-ban,az egyetemi reform
részeként megszűnt, felvette a
biológia
tanári szakot. Ekkor ismerkedett meg Mérei
Ferenccel, aki
1945-1948-ig igazgatója volt a
Székesfővárosi
Lélektani Intézetnek. Több egyetemi
társával együtt – pl. Nemes
Lívia,
Förszter Vera, Kéri Hedvig –
bejárt az
intézetbe, részt vett Mérei Ferenc
kísérleteiben, bejárt a szombat
délelőtti
szemináriumokra. „Az egyetemen
vizsgáztunk, a
Mária Terézia téren pedig tanultunk,
ez volt a mi
iskolánk” írja erről a
korszakról.
1951-ben végzett biológia-lélektan
tanári
szakon. Első munkahelye a Fazekas Gimnázium volt, ahol
1951-1957-ig biológiát tanított
és
osztályfőnök volt.
Az 1956-os forradalom nagy hatással volt rá.
Novembertől
részt vett illegális kiadványok
sokszorosításában, az
illegális
nyomdát a lakásában
állították fel.
1957 szeptemberétől a II. ker. Hámán
Kató
gimnáziumban tanított. 1958
októberében az
iskolában tartóztatták le.
Zsámboki
Zoltán és társai perében
harmadrendű
vádlottként 4 és fél
év
börtönbüntetésre
ítélték a
népi demokratikus államrend
megdöntésére
irányuló
szervezkedés büntette miatt. Vádlott
társai
között volt Göncz
Árpád, Mérei
Ferenc, Fekete Sándor és Litván
György is.
1961 augusztusában szabadult. Továbbra is,
még
évekig rendőri felügyelet alatt állt,
mint
büntetett előéletű. Lakását
elvették,
képzettségének megfelelő
munkát nem
kaphatott. Útlevelét bevonták, nem
utazhatott,
priuszát nem törölték el.
Lelkiállapotát az alábbi sorai
mutatják:
„mióta kijöttem, teljesen ad hoc
élek. A
mindennapi adott külső feladatok adják az
életem
tartalmát, szellemi örömöm nincs.
Nem tudok
olvasni, nem szoktam gondolkozni.”
Először nevelőotthonban, majd általános
iskolában dolgozott napközis nevelőként.
Végül 1963 szeptemberében
áthelyezték
a Könyves Kálmán gimnáziumba.
Itt
tanított 1969 október 31-ig. Az iskolai
munkát,
tanítványait és
kollégáit nagyon
megszerette. Tanítványaiban életre
szólóan mély nyomot hagyott. Sokat
lehetett
tanulni tőle és nagyon lehetett őt szeretni.
1969. november 1-től, 1989 augusztus 30-ig, a II. kerületi
Nevelési Tanácsadó vezető
pszichológusa
volt. Nyugdíjazása után
továbbdolgozott.
Részt vett a Fővárosi Pedagógiai
Intézet
Pszichológiai Központja
munkájában,
szupervízora volt a IV. ker. Nevelési
Tanácsadónak, oktatta az ELTE-n a
„Nevelési
tanácsadás” tantárgyat.
1990-ben rehabilitálták. Megkapta az 56-os
kitüntetést, de egyre romló
egészségét ez már nem tudta
visszaadni.
Utolsó munkája, mely igazi nagy
örömet okozott
neki az 1956-os Intézet Oral History
Archívumában
folyó „gyermekkutatásban”
való
részvétel. Interjúkat
készített az
56-os szülők gyerekeiről.
1999. július 31-én önkezével
vetett
véget életének.
···
Példaképei: egyetemi oktatói
közül
Kardos Lajos, az egyetemen kívüli
tanítói
közül elsősorban Mérei Ferenc, akihez nem
csak
szakmai, de emberi kapcsolatok is fűzték. Soha nem
felejtkezett
meg börtön társairól:
Litván
Györgyről, Göncz
Árpádról.
Rengeteg tanítványa volt. Ők, és sok
tanártársa nem csak tisztelte, de
végtelen nagy
szeretettel emlegette életében és
halála
után is. Miután korán
elvált és
új házasságot nem
kötött,
tanítványaiból lett barátai
vették
körül. Minden ügyes-bajos dolgaikban
segítségükre volt, ha kellett szakmai
támaszt, ha igényelték lelki vigaszt
nyújtott számukra. A vezetése alatt
álló nevelési
tanácsadó
munkatársaival is baráti kapcsolatban volt, de
ugyanúgy tisztelték és
szerették a
többi budapesti nevelési
tanácsadó
munkatársai is. Mindez annak tudható be, hogy
különös képessége volt
a
kapcsolatteremtésre. Akit megismert, ritkán
engedett el.
„Nagyon kíváncsi vagyok az emberekre,
talán
ezt érzik meg rajtam és ezért
nyílnak meg
előttem”, mondta egyszer.
Élettörténete, sorsa alapján
természetes volt szociális
érdeklődése.
Erre csak egy példával utalnék: A
börtönben cigány asszonyokat
tanított
írni, olvasni. Többen szabadulásuk
után is
megkeresték és tartották vele a
kapcsolatot.
A fővárosi nevelési
tanácsadók
alakulásának, szakmai profiljuk
kialakulásának nem csak tanúja, hanem
részese is volt. A tanácsadói
pszichológus
munkakör és kompetencia, valamint a
családgondozói munkakör
átgondolása
és leírása tőle származik.
/A
nevelési tanácsadókban 1972-től- egy
fővárosi átszervezés
következtében-
létesültek családgondozó
állások. E munkakör
beillesztése a
nevelési tanácsadó team
munkájában
példa nélküli volt. A meglévő
tapasztalatok,
a külföldi minták megismerése,
továbbképzések, rendszeres szakmai
megbeszélések alapján alakult ki ez a
munkakör, mely később
mintájául
szolgált a Családsegítő
Központok,
Gyermekjóléti Intézmények
családgondozói munkájának./
Publikációi jegyzéke, a
róla 2001-ben
megjelent, a Socio-typo által kiadott és a Soros
Alapítvány által támogatott
könyvben
megjelent. Írásainak egy része a
középiskolai biológia
tanítással, a
pályaválasztás
kérdéseivel, valamint
a pedagógus gyerekekkel kapcsolatos
munkájával
függ össze. Ide kapcsolható az iskolai
szociometria
felmérései eredményét
publikáló írása is.
Másik
részük a nevelési
tanácsadók
gyermekpszichológiai munkájával, a
pszichológus és a gyakorló
pedagógus
együttműködésével, a
családgondozó szerepével, a
szociális
beavatkozás és
állásfoglalás
lehetőségéről a serdülők
terápiájában, az
iskolaérettségi
vizsgálatok módszertanáról
szól.
Rendkívül fontosnak tartja a
pszichológiai
felvilágosító ismeretterjesztő
munkát. E
témában több írása
jelent meg, a
2oo7-ben másodízben megjelenő
„Gyerekeinkért” /gyakorlati
pszichológia
szülőknek, nagyszülőknek, nevelőknek,
gyermekorvosoknak /c.
kötetben. /Fővárosi Pedagógiai
Intézet 1998/.
Horányi Annabellával társszerzője a
Pszichológiai és pedagógiai
szolgálat a
Nevelési Tanácsadóban című
könyvnek.
/Okker 1999./
Utóélete: G E R T I Hoffmann Gertrud 1928-1999
Budapest:
Socio-typo, 2001. szerk.: Kravjánszki Róbert.
Horányi
Annabella,
pszichológus
Vissza
az előző lapra