Életrajz
- Gyógypedagógus,
a
fogyatékossággal
élők rehabilitációjának
kidolgozása,
- a
szociális szervező szak
magalapítója.
Nyolc év telt el halála óta.
Bármennyire is
tompítja az idő az érzelmeket,
tanítványként,
munkatársként,
barátként, még nyolc év
után is
nehéz az emlékezés.
Az emlékezés nem lehet mentes a
szubjektivitástól,
élményekre, a
személyiségre fókuszál. Nem
vállalkozhat az életmű
bemutatására, annak
objektív feldolgozása a
szakmatörténet, - a
gyógypedagógia történet, a
szociális
munka történet művelőire vár.
A két hivatás életművében
nem
választható el egymástól.
Gyógypedagógus volt, majd szakmai
példaképe, Bárczi Gusztáv
tanácsára orvosi diplomát is szerzett.
Bár
sohasem praktizált, orvosi témakörű
előadásaiban is élményszerűen mutatta
be az orvosi
és gyógypedagógiai
szemlélet
értékeit. Tankönyvei, a
Fejlődéstan, az
Iskolaegészségtan, ma is
használatosak. Igazi
munkaterülete azonban a fogyatékosügy
volt,
rehabilitációjuk,
integrációjuk,
élethelyzetük jobbítása.
Az ötvenes években Bárczi
munkatársaival,
köztük Viktorral a
„rehabilitáció a
gyógypedagógiában”
koncepciót
kezdték kidolgozni. Ekkor sikerült
létrehozni,
hosszas érvelés, és
munkaképességük
bizonyítása
után az első szociális foglalkoztató
intézetet felnőtt értelmi fogyatékosok
számára. Az örök
példakép,
Bárczi halála után szinte minden
szakmai
tevékenységét a
rehabilitációs
szemlélet terjesztése, a tudományos
alapok,
kidolgozása határozta meg. Ez a munka
számtalan
tanulmány, jegyzet mellett a nevezetes
Gyógypedagógiai
rehabilitáció
tankönyvben teljesedett ki. Főiskolai oktató,
kutató
munkája mellett a Szociális Intézetek
Központja munkatársaként alapvető
szerepe volt a
felnőtt fogyatékosok
intézményrendszerének,
a védőmunkahelyek koncepciójának
kialakításában. Mindezek a
gyógypedagógiai
rehabilitáció
elméleti alapjainak lerakása mellett, a
gyakorlati
megvalósulást is jelentették.
Ugyanakkor a 70-es
évek elején, az
intézményekben
dolgozó kevés
gyógypedagógus mellett, a
gondozási, rehabilitációs feladatokat
megfelelően
képzett szakemberek hiányában
szakképzetlenek látták el,
számos vezető
még diplomával sem rendelkezett. Jellemző volt ez
az
időseket gondozó általános
szociális
otthonokra is.
Nem véletlen, hogy 1968-ban, amikor egy, az
Egyesült
Államokban tett
tanulmányútján
megismerkedett a
szociálismunkás-képzéssel,
és a szociális munkások feladataival,
azonnal
hozzákezdett egy, a hazai
körülmények
között
megvalósítható szociális
szakember-képzés
szervezéséhez. Bár
a szakemberek hiánya nyomasztó volt,
hosszú
évek szakmai konzultációi, hivatali
egyeztetések után 1973-ban szociális
szervező
néven megkezdődhetett az első szociális
szakember-képzés a
Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskolán.
Érdekességként meg lehet
említeni, hogy a
szakember elnevezéseként a szociális
munkás
elnevezés is szerepelt, ezt azonban az illetékes
pártszerv nem fogadta el, mondván, hogy
diplomás
szakembert nem lehet munkásnak hívni. A
szociális
szervező a neves pszichiáter, Kun Miklós
ötlete volt.
A képzést a Gyógypedagógiai
Kórtani
Tanszék vezetőjeként Göllesz Viktor
irányította 1981-ig, ekkor a
képzés
önálló tanszéket kapott.
Az eddigiek munkásságának
két
meghatározó irányát
vázolták.
Az életmű feldolgozása még
várat
magára. Gordosné Dr. Szabó Anna
„A magyar
gyógypedagógus-képzés
története” c.
könyvében már a
szakmai munkásság jelentősebb mozzanatai nyomon
követhetők.
Viktor 1990-ben a korhatár elérésekor
váratlanul nyugdíjba ment. Soha nem
beszélt
róla nyilvánosan, így
inkább csak sejteni
lehetett, hogy a főiskola új
vezetésével
való együttműködés nem volt
számára vállalható.
És ekkor, már nyugdíjasként
kezdődött
el az életmű betetőzése, egy hihetetlen szakmai
műhelymunka haláláig történő
működtetése.
Közel harminc évig minden szabad percét
Ábrahámhegyen a Balaton parti kis faluban
töltötte. Ez idő alatt nyaralója, amit
csak
tanyának hívott, szinte szakmai
zarándokhellyé vált. Alig volt nap
nyaranta, hogy
ne vetődött volna arra valaki szakmai
kérdésekkel az
ország bármely részéről.
Az ábrahámhegyi „tanya”
ugyanúgy
„műhely” volt, mint Király utcai
lakása, vagy
tanszéki dolgozószobája a
főiskolán.
„Kihelyezett tanszék” volt,
„oktatóbázis” és
„szerkesztőség”, ahol
tankönyvek,
szakkönyvek, folyóiratszámok
születtek, ahol
tíz év alatt ki tudja hányan vettek
részt a
Szolnok megyei üdülőben szervezett tanfolyamokon,
ahol
tíz éven keresztül folytak az
Ábrahámhegyi Napok
„rendhagyó” szakmai
rendezvényei.
Az Ábrahámhegyi tanyán
töltött idő
élmény volt mindenki
számára, akár
baráti látogatással, akár a
Napok szakmai
rendezvényén töltötte
idejét.
A Napoknak hamar híre ment, a Napokról mindenki
beszélt, a Napokra mindenki jönni akart, mert a
Napok
egyhamar a gyógypedagógia, és a
fogyatékosokkal kapcsolatos szociális munka egyik
elméleti műhelye lett.
Öt évvel ezelőtt az iregszemcsei
Gyógypedagógiai Intézet felvette
Göllesz
Viktor nevét. A névadó
ünnepség
alkalmával beszéltem Viktor
ábrahámhegyi
hétköznapjairól, a
tanfolyamokról, a
Szociális Munka folyóirat
szerkesztéséről,
A Szociális Munka Alapítvány
működtetéséről, az Együtt
Egymásért Egyesület
megszervezéséről,
és persze a Napokról.
Most ebből idéznék néhány
gondolatot,
melyek remélem, jól
illusztrálják az
életút ezen szakaszát, és
segítik
megismerni ezt a kivételes
személyiséget.
”Az Ábrahámhegyi Napok
valóban
rendhagyó rendezvények voltak, itt nyoma sem volt
a
formális konferenciákba belefáradt
résztvevők fásultságának, a
feszült
vitáknak nemegyszer csak a tehénkolomp
ebédre,
vacsorára hívó szava vetett
véget. Itt
formalitások nélkül –sőt
fürdőruhába öltözve –
meg lehetett
beszélni az igazi szakmai ügyeket,
házigazdánk, Viktor
jóvoltából
közvetlen, baráti hangulatban, akkor is, ha
miniszter,
államtitkár, vagy képviselő, vagy
épp a
Köztársasági Elnök
felesége volt a
vendégünk, vitapartnerünk.
Utólag visszatekintve a Napok talán
váratlan
sikerét Viktor
személyiségének
vonzása mellett az is okozhatta, hogy a nyolcvanas
évek
végi társadalmi
változásokkal egyidejűleg a
fogyatékosságügyet is terjesztő,
érlelő
folyamatok indultak el, melyek nagy várakozást,
de
kétségeket is gerjesztettek, s alig volt olyan
hiteles
szakmai fórum, ahol ezeket érdemben és
a maguk
komplexitásában lehetett volna megvitatni.
Emlékeztetőül néhány
téma, melyek
már kezdetektől – 1988 – a Napok
vitáinak
középpontjában szerepeltek:
az esélyegyenlőség
értelmezése, az
életminőség kérdései a
fogyatékosság ügyben, a
rehabilitáció
„ talpra állítása”
, a
szociális foglalkoztatás jövője a
kialakuló
önkormányzati rendszerben, a
tömegkommunikáció
szerepvállalása a
fogyatékos-ügyben, a szociális-
fogyatékosságügyi
ellátórendszer
átalakulása, félutas házak
kialakítása, stb.…
A felsoroltakból is követhető, hogy a
témakörök mindegyike
néhány év
után meghatározó eleme lett a
szociálpolitikai –
fogyatékosságügyi
változásoknak, a
törvénykezésnek.
Érthető, hogy a
fogyatékosságügy
szemléleti alapjait érintő
kérdések
felvetése mágnesként vonzotta a
résztvevőket. A nézetek
különbözősége, a
bizonytalanság a
„kibeszélés
„igénye, a
kapaszkodók keresése szinte tapintható
volt a
szakmai közéletben.
Viktor tisztán látta mindezt, és azt
is, hogy
néhány kiváló szakember
egymásra
találása, együttgondolkodása,
a gondolatok
továbbadása elősegítheti az
egészséges változásokat, s
egyben az
értékek
megőrzését.”
Milyen szakmát képviselnek a
résztvevők?
Pedagógus / általános,
középiskolai
valamint főiskolai és egyetemi oktatók /
gyógypedagógus, szociális szervező,
orvos /
belgyógyász, pszichiáter, genetikus /,
jogász, pszichológus, szociológus,
közgazdász,
újságíró,
filmrendező, utógondozó,
szobrászművész,
kertészmérnök. És vannak
közöttük, akik fogyatékos gyermek
szülei,
vannak akik érdekvédelmi szervezetet
képviselnek.
„Ez a kaleidoszkopikus kép nem
véletlen. Jól
érzékelteti a „Napok”
szándékát, azaz választ ad
arra a
kérdésre is, hogy mit akartok?” Azt
–
többek között – hogy a
fogyatékosságüggyel kapcsolatban
lévő
szakmák, intézmények és
szervezetek, a
lehető legszélesebb skálán legyenek
érdekelve s a „Napok, résztvevői is a
lehető
legszélesebb skáláról
tájékozódhassanak. Ez
feltétele annak, hogy
megközelíthessük az egy
hullámhosszon
remélt gondolkodást, az egységes
cselekvést, a hatékony
kisugárzást,
egyszóval mindazt, amiért Bárczi
Gusztáv is
egész életében munkálkodott
– a
magyar fogyatékosságügy, benne a
fogyatékos
személyek életének
jobbítását.
Igen, az Ábrahámhegyi Napok valóban
erről
szóltak. És ennyi szakember együtt
gondolkodása önmagában is
meghatározó
szakmai élmény. És mi tette
még a
„Napokat” felejthetetlenné?
Talán a
szubjektív, de közös
élmények. A
csodálatos, ugyanakkor szinte puritán
környezet. Az
egymás iránti figyelem, mely a tűző napon rozzant
széken, hokedlin ücsörgés
ellenére is
kitartott. – Csak az előre látóknak
jutott hely az
árnyékot adó szaletliben.
Végső
megoldásként persze ott volt a
bejáró
végén a stég, és a
hűsítő Balaton.
A „Napok” hangulatához
szükségszerűen
hozzájárultak az esti
beszélgetések,
melyekről senki sem akart lemaradni. És a munka
folytatódott a nap
kiértékelésével,
az adódó két rendezvény
közötti
feladatok számbavételével. Feladatok
mindig
adódtak: a résztvevők javaslatainak
megfogalmazása
a népszámlálással
kapcsolatban,
tárgyalások az EXPO
előkészítő
bizottságával, melyek a
fogyatékosság
ügy megjelenítésére adtak
biztatást,
külföldi szakirodalmak beszerzése a
résztvevőknek, a résztvevők
segítése a
nemzetközi kapcsolatokban, de eredményes
tárgyalások voltak a honvédelmi
minisztériummal is arról, hogy súlyos
fogyatékosoknak ne kelljen megjelenni a sorozó
bizottság előtt, és sorolhatnám
tovább.
Mindezek Göllesz Tanár Úr
szervezésében évközben is
segítették a kapcsolattartást, egy
kialakuló műhelymunka folytonosságát.
Ábrahámhegy kapcsán egy
másik, egy
lokálpatrióta életműről is kell
beszélnünk, amely ha lehet ezt mondani, helyi
méretekben a szakmai életműhöz
hasonlítható.
Dr. Matskási István mondta
búcsúbeszédében:
„Nevéhez fűződik a község
nemzetközi
hírű tudósának, Csörgey
Titusz
emlékének és művének
felélesztése és
ébrentartása. Az
általa szervezett és
összeállított
Csörgey Titusz
vándorkiállítás az
ország számos helyén hirdeti nemcsak a
tudós emlékét, hanem a madarak
ismertetését és a természet
szeretetét is.”
A Fürdőegyesület élén
állva, kitűnő
képzőművészeti
kiállításokat, rangos
közművelődési, ismeretterjesztési, zenei
eseményeket hozott az ábrahámhegyi
kultúrházba. Kezdeményezte egy
korszerű
postahivatal felépítését,
egy
országos mozgalmat madárkertek
létesítésére, a Madarak
és
Fák Napjának megrendezését,
egy
állandó vasúti
kiállítás
elkészítését,
Csörgey –
emlékpark
létesítését.
Fáradhatatlanul szervezett, levelezett, tartotta a
kapcsolatot a
sajtóval és a hatóságokkal.
És miközben a falu
közösségéért
dolgozott, apró
csodák születtek keze nyomán,
mélységes humanizmussal, bölcs derűvel,
humorral
telített karcolatok, melyeket,
„Ábrahámhegyi
Jegyzetek” címmel összegyűjtve lepte meg
tisztelőit.
Bernáth Aurél leánya,
Bernáth Mária
írja a könyv előszavában:
Göllesz Viktorban
„…túlcsordult az
élmény, a táj
és az emberek szeretete… melyből ember
szavú
megkapó vallomások születtek.”
Az „Újabb Ábrahámhegyi
Jegyzetek”
már halála után került
–
hiányosan –
összeállításra
és kiadásra. Hiányosan, mert tudtuk
ugyan, hogy
készülnek az újabb kötet
írásai,
de többségük csak terv,
feljegyzés maradt.
Az előkerült írások egy mindent
megfigyelő,
lényeglátó, töprengő ember
gondolatai, aki
sajátos
látásmódjával
élmény szintre képes emelni egy kutya
történetét aki,
„Valaki”, egy
lerágatlan csontot, egy utcai táblát,
a
zsákoló szenteket, Sándort,
Józsefet
és Benedeket, melyek közül
Sándor mint
megtudjuk „ afféle csendes társ volt
ebben a
hármasban”.
Halálával nagy űrt hagyott maga után a
szakmai
közéletben, és a kis
faluközösségben egyaránt.
Kemény
Ferenc,
pszichológus
Vissza
az előző lapra