Életrajz
- A
közművelődés, a
mentálhigiéné
és a szociális munka
integrálója.
Személyes életelve: „Akinek van
miért
élnie, bármit képes elviseli a hogyant
illetően.”
- A Magyar
Mentálhigiénés
Szövetség alapítója
és
haláláig vezetőségi tagja.
Szociális
érdeklődése a társadalmi
kisközösségekkel, a családokkal
való
foglalkozásából bontakozott ki.
- A Bárczy
Gusztáv Szociális
Munkásképző Tanszék
oktatójaként
csoportokat vezetett a hallgatóknak, később a
szociális menedzser-képzésben a
terület
intézményvezetőinek százait
tanította.
Családi háttere
Fodor Kata gyökerei Erdélybe és a
Felvidékre
nyúlnak. A főállatorvos édesapa
csíkrákosi parasztcsalád tizenkettedik
gyermekeként látta meg a napvilágot,
művészi tehetséggel megáldott
édesanyja
pedig Eperjesről származott. A magyar
történelem
már korán befolyásolta az 1936-ban
született
leány életének
alakulását A II.
világháború alatt menekült a
családja
Budapestre úgy, hogy mindenük
Kolozsváron maradt.
Kiváló diákként is
hiába
jelentkezett később hétszer is az orvosi
egyetemre, az
akkori időszak szokásos hátrányos
politikai
megkülönböztetése miatt nem
vették fel.
Tanulmányai
Főiskolai szintű egészségügyi
tanulmányok
után az ELTE-n tanult és három szakon
kapott
diplomát 1970-ben: magyar nyelv és
irodalomból,
közművelődésből, valamint klinikai
pszichológiából. Doktori
disszertációját 1981-ben
védte meg
„Családok egymás
közt” címmel.
Ezen kívül még több
területen szerzett
elismert szakmai tudást: Tagja volt Mérei Ferenc
első
pszichodráma csoportjának, elvégezte
Carl Rogers
személyközpontú
iskoláját, tanult
gestalt csoportvezetést,
kölcsönös
konzultációt (coco), valamint
emberközpontú
szervezetfejlesztést.
Saját bevallása szerint a nagyon
tehetséges
és szilárd jellemű székely
édesapja volt
legnagyobb hatással személyisége
kialakulására. A szakmai
fejlődésében
Mérei Ferenc játszotta a legnagyobb szerepet.
Munkássága
Kezdetben a Nemzeti Egészségvédelmi
Intézetben, majd több mint
másfél
évtizeden keresztül a Magyar Művelődési
Intézetben – annak felnőttnevelési
osztályán – dolgozott. Szakmai
érdeklődésének
homlokterében a
következő témák álltak: a
természetes
társadalmi csoportok működése, a
család
kultúraközvetítő szerepe, a
mentálhigiénés
kultúráltság.
Később a Stádium
Humánerőforrás Fejlesztő
Kft-ben működött, illetve
irányította is azt.
Több intézményben tanított: a
Bárczy
Gusztáv Gyógypedagógiai
Tanárképző
Főiskolán, az Általános
Vállalkozási
Főiskolán, az ELTE Társadalomtudományi
Karán, a Károli Gáspár
Református
Egyetemen, a Katolikus Társadalomtudományi
Akadémián és a
Népjóléti
Képzési Központban. Az általa
oktatott
tantárgyaknak is széles a
skálája:
vezetési és szervezési ismeretek,
szervezet-fejlesztés és -elemzés,
vállalkozási pszichológia, emberi
erőforrás
gazdálkodás,
közösségi
mentálhigiéné,
készségfejlesztő
tréningek.
Pszichológusként,
tanácsadóként,
trénerként határozta meg
önmagát, de
élete utolsó másfél
évtizedében elsősorban
mentálhigiénés
szakemberként
ismerték országszerte. Az általa
alkotott
kifejezés, a
„közösségi
lélekvédelem”
tükrözte
felismerését – mellyel talán
mindenkit
megelőzött hazánkban -, hogy a
mentálhigiéné nem csupán
egészségvédelem, hanem
értékőrzés, műveltség,
közösségi
összetartozás és
identitás. Ma már történelmi
jelentőségűnek tekinthetjük a 80-as
években a
közművelődés területén
tevékenykedők
számára indított
mentálhigiénés
képzéseit, s ezekre a
személyekre gyakorolt páratlan
személyi
hatását. Így lett a 90-es
évek
közepén alapítója
és
haláláig vezetőségi tagja a Magyar
Mentálhigiénés
Szövetségnek, amely
azóta róla elnevezett
Emlékérmet
alapított. Méltán tarthatjuk őt a
mentálhigiéné
nagyasszonyának, aminek
lényege a tartás, mind valódi, mind
pedig
átvitt értelemben, - úgy
magánemberi, mint
szakmai vonatkozásban. Személyes
méltóságát
átsugározta a
mentálhigiénés hivatásra is.
Kapcsolata
a
szociális
szakmával
Mentálhigiénés és
szociális
érdeklődése a társadalmi
kisközösségekkel, a családokkal
való
foglalkozásából bontakozott ki. A
közművelődés területén a 80-as
években
végbement mozgások mindkét
irányban
megnyitották a szakmát. S a két
szárba
szökkenni készülő szakma
egymással is
mindjárt kezdetben szorosan
összekapcsolódott.
A mentálhigiéné a szociális
területen
elsősorban a családgondozásban kapott nagy
jelentőséget, később pedig a szociális
intézmények életében is
mellőzhetetlenné vált a
mentálhigiénés munka. Ezeken az
ösvényeken jutott el Fodor Kata a
szociális
szakmához, s ezt betetőzte az, hogy a Bárczy
Szociális Munkásképző
Tanszékén
tanított, csoportokat vezetett a hallgatóknak,
később pedig ennek a tanszéknek az NKK-val
közösen indított szociális
menedzser
képzésén a terület
intézményvezetőinek százait
tanította.
Így szinte eldönthetetlen, hogy melyik szakmai
területen hagyott mélyebb nyomokat maga
után: a
közművelődésben, a
mentálhigiénében
vagy a szociális szakmában. Saját
személyében azonban ezek nem váltak
így
szét, hiszen éppen az volt egyik legjobb
képessége, hogy integrálni tudta a
különböző tudományok
eredményeit, s
össze tudta hozni a különböző
szakmai csoportok
képviselőit.
Halála
Alig több mint egy évvel ezelőtt
távozott el
közülünk. Az a bizonyos tartás
végig
jellemző volt rá. Hosszú évekig
hordozta
súlyos betegsége terhét
úgy, hogy mi, a
legközvetlenebb munkatársai sem vettük ezt
észre. S amikor már
nyilvánvalóvá
vált a közelgő vég, akkor mindent
gondosan
elrendezett: a szociális
menedzserképzésben
összehívta a menedzsment tengelyben vele
együttműködő oktatókat, átadta
a
vezetést egy fiatal kolléganőnek, s
még
utoljára áttekintette a
képzéssel
kapcsolatos teendőket. A családban ugyanígy
mindent
pontosan megbeszélt egyetlen lányával,
s
megbékélve, tudatosan, Isten-hívő
módon
felkészülve lépte át az
örökkévalóság
küszöbét.
Emlékeink
Fodor
Katáról
Személye elválaszthatatlan a sporttól.
Bajnok
és csúcstartó volt
úszásban is
és atlétikában is. Még
élete
utolsó éveiben is rendszeresen és
sokat
úszott.
Öltözködését
szintén
a sportos elegancia jellemezte. Energikus lénye mindenben
megmutatkozott. Bátor volt, önérzetes,
igazságszerető, elvhű és
szókimondó.
Rendkívül fontosnak tartotta az emberi
és szakmai
minőséget, ezért
tanítványai a
vizsgáztatásban szigorúnak
ismerték, s
nehezen tolerálta az emberi vagy
közéleti
hitványságot.
Családja, rokonai élvezték legjobban
vendégszeretetét, de
barátaiként és
kollégáiként is sokszor
megtapasztalhattuk ezt.
Annál is inkább, mert szeretett és
tudott is
főzni, s a kínálásban
utolérhetetlennek
bizonyult. Unokái nagymamának is nagyszerűnek
érezték.
Magyarságát annak ellentmondásaival
együtt
vállalta. Büszke hazafiként
élt, akkor is,
amikor ez kockázattal járt.
Személyes életelvét
általánosítható
mentálhigiénés elvnek is tarthatjuk:
„Akinek van miért élnie,
bármit képes
elviselni a hogyant illetően.”
Török
Iván,
pszichológus
Vissza
az előző lapra