Életrajz
- Gyógypedagógus,
a
gyermekvédelemben
ért el innovatív
kezdeményezéseivel
kiváló eredményeket.
- Megfellebezhetetlenül
fűződik nevéhez a
javítóintézet
megnyitásának kezdete.
Talán a legkevésbé ismert alakja lesz
a
képzeletbeli szociális
társaságnak. A maga
csendes módján mégis nagyot,
jelentőset alkotott.
Magához híven,
munkásságának nem sok
írott nyoma maradt, a szavak helyett ő valóban a
tettek
embere maradt egész rövidre szabott
életében.
Ebben a világban is gyakran azoké az
érdem, akik
hosszú elmélkedésekben gondolkoznak,
sokat
szerepelnek, és alig tudunk azokról, akik
csendben teszik
a dolgukat, nem kímélve magukat.
Amikor 1981-ben hallgatókkal látogatni
mentünk az
Esztergomi javítóintézetbe, nem nagyon
értettem, mi bűvölte el hallgatóimat
azon a kedves
kövérkés fiatalemberen, az
intézet
logopédusán, aki hosszan beszélgetett
velük.
Ezekben az években egy lányintézetben
csak
elvétve fordult elő férfi tanár,
nevelő pedig
végképp nem. A hallgatók
óriási
lendülettel jöttek vissza a
látogatásról, hangoztatva, oda
szeretnének
dolgozni menni. Akkor még nem tudhatták,
közel az
idő, amikor az igazgatónő új munkahelyre
kerülésével
megtörténik a csoda,
férfi igazgató lesz egy
lányintézet
élén, olyan, aki várja a fiatal
szakembereket, a
gyógypedagógusokat,
pszichopedagógusokat. A
képzeletbeli presztízs rangsorban igencsak
hátul
helyezkedtek el azokban az években a
nevelőtanárok, nagy
részben voltak képesítés
nélküliek, vagy máshonnan kikopottak.
Többen,
mint Ferenczi György, munka mellett szereztek
diplomát,
csak kevesen maradtak meg diplomával is a
pályán.
A nagy óraszám, rossz időbeosztást
csak kicsit
ellensúlyozta az olcsó bentlakás
lehetősége. Ma már gyakorlatilag nincs
képesítés nélküli
kollega a
pályán, alacsonyabb az
óraszám, de a
beosztás változatlanul nehéz,
és a
társadalmi megbecsülés sem emeli a nagy
presztízsű munkahelyek közé ezt a
szakmát,
bár itt is van változás.
Már másodszor, harmadszor
találkoztunk, amikor
Gyuri elárulta, mi ismerjük egymást, ő a
fiú
gimnázium testvérosztályába
járt. Be
kellett vallanom, hogy én nem emlékszem, de ettől
a
naptól számítom
barátságunk
kezdetét. Hosszan beszélgettünk
híres
osztálytársairól, az irodalmi
estekről, a
közös
múzeumlátogatásokról. Azt
is akkor tudtam meg, hogy egy korai, gyors, és nem sikeres
házasság után meg sem állt
Zaláig,
ahol egy kis faluban vállalt állást
először
képesítés nélküli
nevelőként.
Ott végezte el a gyógypedagógiai
főiskolát
levelezőn. Azokban az években (sem) volt túl
gyakori,
hogy egy újlipótvárosi fiatalember itt
hagyja a
fővárost, a szülői házat, és
önként vidékre menjen.
Különösen
azért, mert aki elhagyta a várost, annak
nehéz
volt a visszajutás. De Gyuri nem is
rövidtávúra szánta
távozását, úgy gondolta,
jó
célt talált a kis falu
intézetében
élő fogyatékosok
nevelésében. Ott ismerte
meg leendő feleségét, aki szintén a
fővárosból érkezett. Már
családos
emberként pályázta meg az esztergomi
intézet logopédusi
állását. Fontos
szempont volt a választásban az is, hogy az
állással (akkoriban még ez
általános
volt), szolgálati lakás is járt. Akkor
még
nem sejthette, hogy élete végéig nem
lesz
saját otthona, mindig szolgálati
férőhelyen,
lakásban fog élni, legyen ez
bármennyire
szép, mint a palotai, de mégis bizonytalan.
Amikor,
sokkal később barátai arra biztatták,
legyen a
munkahelyén kívül is egy otthona,
gondoljon arra, mi
lesz, ha már nem dolgozik intézetben, mindig azt
válaszolta, majd, most nincs erre időm. Mint ahogy soha nem
jutott ideje nyaralásra, egy-két
óránál hosszabb
kikapcsolódásra.
Logopédus volt ugyan, de sokat tanult az esztergomi
intézetben dolgozóktól, sok terve volt
arra, mit
lehetne az otthonban másképp csinálni.
Ehhez az is
kellett, hogy az akkor ott élő vezető támogatta,
meglátta benne a folytatás
fantáziáját. Esztergom is
javítóintézeti feladatot
látott el azokban
az években, jelenleg a minisztérium
speciális
szükségletű lányokat helyez el ott.
Lissák
Györgyné igazgató Pestre
költözése
után támogatta Ferenczi György
igazgatói
kinevezését. Addigra már
barátok voltunk,
úgyhogy természetes volt, barátaival
együtt
legyünk jelen az intézet fontosabb
eseményein. Ilyen
volt az első kézműves nap, ami felbolygatta az
intézet
életét. Granasztói
Szilviával, aki
bábkészítő, kézműves csoda
asszony volt,
egy múzeumi kézműves napon ismerkedett meg, ahova
saját gyermekeit vitte, ott kötöttek egy,
szintén életre szóló
barátságot. Szilvia kis csapatával
„megszállta” az intézetet.
Minden
szobában más kézműves
mesterséggel lehetett
megismerkedni. Itt bábok készültek, ott
agyagforma
alakult, másutt gyöngyöt fűztek. A
választék megismeréséhez
arra volt
szükség, hogy a lányok szabadon
járkálhassanak a termek között.
A rendhez
szokott felnőttek, nevelők, eleinte páni
rémülettel
nézték, hogy jönnek-mennek a
lányok, szinte
forrt a folyosó, a választás
örömét élvező
lányoktól.
Jöttünk mi is barátok, akik
szintén
ámulattal néztük, így is
lehet, így
sem borul fel a rend. Ettől kezdve Gyuri mellett mindig ott volt
Szilvia, egyedül, vagy csapatával, úgy
Esztergomban,
mint Palotán. Nem szívesen, de meg kell
említenem
egy másik, szintén Gyuri sorsát
végig
kísérő eseményt, az
életét
megkeserítő névtelen leveleket. Az első
Esztergomból érkezett, de mindig volt
aktuális,
bárhol, bármibe is fogott Ferenczi
György. A
kisszerűség, a „csak
változás ne
legyen” kis csokorra való emléket
hagyott a
levelekben. Minden vizsgálat azzal zárult, hogy
nem
igazak a vádak, de a folyamatos
magyarázkodás,
igazoló jelentések
készítése, ki
tudja hány évet vett el rövidre szabott
életéből, hány tervének
megvalósulását
hátráltatta.
Esztergomi munkájának első hónapjaira
esett, hogy
megkeresték egymást azokkal a
hallgatókkal, akik
egyszer jártak nála. Most már
végzős
hallgatókként keresték
helyüket. Egyszerre
6-an kezdték pályafutásukat a kezdő
igazgató mellett, majd a következő évben
is
érkezett pszichopedagógus hallgató.
Vannak, akik
azóta, vagyis 1981 óta is ott dolgoznak. Kanizsai
Miklós ma az intézet vezetője, Buckó
Róza a
Ferenczi Alapítvány
kuratóriumának
titkára. De azok is, akik ma már más
intézményben, más területen
dolgoznak, mint
életük nagyszerű időszakára
emlékeznek a
kezdésre. Napokat töltöttek el az
intézeti
életet átalakító tervek
készítésével. Itt
készült el az
első kritikus anyag a pszichológus szerepéről az
intézetek zárt világában,
itt
alapozódott meg a ma is élő nevelési
rendszer. Sok
vita, sok izgalmas megbeszélés, és
nagyformátumú munka folyt akkor, amikor az
intézetek száz éves
hagyományaiban
még éppen csak elindultak a
változások. A
nagyon zárt kapuk kezdtek kinyílni,
barátok,
támogatók érkeztek, és
egyre
többször a fiatalok is elindultak kifelé.
Gyuri haladt
az élen, de a többi intézet is
követte,
egymást támogatva keresték a korszerű
nevelés, szocializáció
útját. Hittek
a nevelésben, háttérbe helyezve a
büntetést. Meglátták a
vétőben az
áldozatot is, a kiszolgáltatottat, aki
segítség nélkül
óhatatlanul
tovább megy a deviancia útján.
Szász Pálné, Rákospalotai
igazgatónő
tragikus halála után Ferenczi György az
üresen
maradt fővárosi intézet igazgatói
állását pályázta
meg. Esztergom
sínen volt, stabil nevelői gárdával,
úgy
tűnt, Palota a nagyobb falat, ott is meg kell
próbálnia
magát, elképzeléseit. Ide a
Pál
házaspár követte, de mint mindig,
hamarosan
jöttek az újítani akarók, a
dolgozók,
és a drukkerek. És persze ide is követte
a
rosszindulat, a kicsinyes gáncsoskodás.
Csodálatos
segítők, és alattomban
támadók. Egy biztos,
senki nem maradt közömbös, aki kapcsolatba
került
vele, terveivel. Betegsége is ebben az időben robbant ki,
vált tudottá számára.
Észrevétlenül, a duci fiatalember, aki
csak
szuszogva tudott feljönni a főiskolai szobámba,
egyszer
csak vékony, szakállas,
betegségével
viaskodó felnőtté változott. Ebben
része
volt annak is, hogy a Szőlő utcai intézet ideiglenesen
rendelkezésére bocsátott
szolgálati
lakásában fia súlyosan megbetegedett.
Gyuri egy
percet sem habozott, édesanyja egyszobás
lakásába költöztek mind a 4-en.
Elképzelhetetlen, hogyan tudott helyt állni,
újítani, milyen erő mozgatta, amikor reggelente
gyermekei
elindítása után megérkezett
az
intézetbe, ahol estig helytállt. Ebben az időben
indult
el az intézet felújítása. A
napi gondok
mellett, amikor egy fürdőn osztozott az akkor még
népes gyereksereg, meg kellett küzdenie a
fenntartói
értetlenséggel. Nem a szakmai
főosztállyal, hiszen
Cseres Judit is a barátja, terveinek
támogatója
volt, de a műszaki osztály
értetlenségével,
minek kell „azoknak a lányoknak” annyi
fürdőszoba, foglalkoztató helyiség. El
is
nevezték WC centrikus igazgatónak, holott csak
azt
gondolta, emberi körülmények
ébresztik fel az
emberi élet utáni vágyakat. A
felújítás végére
elkészült a szolgálati lakása
is, ahol
már emberi, szép
körülmények
között lakhatott, és ahonnan percek alatt
érte
el munkahelyét. Az előírt stressz mentes
élet
idegen volt tőle, ha kellett, éjjel is beszaladt
körülnézni, megbeszélni valamit
az
éjszakással, arra pedig csak legyintett, ha
kollegái figyelmeztették a diéta
fontosságára.
Ebben az időben alapozódott meg több, a mai napig
meghatározó kezdeményezése.
Ilyen volt az
akkor igencsak szokatlan lépése, a
kerítés
megszabadítása az üvegcserepektől, a
zárt
részleg lassú felszámolása.
Kísérletképpen engedélyt
kapott arra, hogy
a gyermekes javítóintézeti fiatal
anyák
maguk mellett tarthassák gyermekeiket. Addig a
csecsemőotthonba
kerültek a babák, akik a szoptatás
idejéig
lehettek anyjukkal, aki hamar „leszokott” messze
élő, üvegfal mögött
látható
gyermekéről. Össze sem lehet számolni,
hány
ma fiatal szülő köszönheti Ferenczi
Györgynek, hogy
anya mellett, és nem csecsemőotthonban kezdhette el
életét, hogy van szülői
mintája.
Szintén ő adott lehetőséget azoknak a
fiataloknak,
akiknek nem volt hova menniük a
javítóintézeti nevelkedés
után, hogy
szabad életüket viszonylagos
biztonságban
kezdhessék. Jól ismerte azt a közeget,
ahonnan
érkeztek a fiatalok, és azt a nem
barátságos világot, ahova
kerülhettek
kikerülésük után.
Ezért vezette be az
anyagi érdekeltségen alapuló
nevelési
rendszert. Sajnálatos, hogy a mai
túlszabályozott
világban már nem kapott
intézetünk
lehetőséget a folytatásra. Ennek alapja, nagyon
leegyszerűsítve, a „való
világ”
szimulálása volt. A fiatal egy
virtuális
összeget kapott minden hónapban, amiből
„befizette” a
szállását,
étkezését, jutalmat kapott, ha
jól
teljesített, levonást, ha kárt
okozott. Az
összeg, amit a fiatalok kézhez kaptak, megfelelt
annak,
amit a törvény előírt, de
mégis
átélték, hogy mit jelent a
szállás,
mit jelent egy hónapi étkezés. Az
általa,
és munkatársai által
kialakított fokozati
rendszer is azt erősítette, a fiatal nem csak elszenvedője
intézeti életének, hanem
alakítója
is. Maga tehet az egyre táguló
szabadságért, az egyre nagyobb
lehetőségekért. Nem szavakkal győzte meg a
lányokat, maguk láthatták a
világos keretek
között, az okokat, és az azt
követő
eseményeket. Lényeges eleme volt a
nevelési
rendszernek az iskola mellett, a munka világával
való ismerkedés. A nagy kertészet,
park,
szövés, stb., mind a kikerülés
utáni
élethez próbált
segítséget adni.
Fontosnak tartotta a külső kapcsolatokat,
megpróbált
minél több támogatót
találni. Nem
olyan támogatókat, akik anyagilag
segítették volna az intézetet, hanem
olyanokat,
akik más színt vittek az intézeti,
óhatatlanul sivár életbe, akik
tágították a lehetőségeket.
Ezért is
tartotta hasznosnak és engedte, hogy az intézet a
TBZ,
és más kutatások egyik terepe legyen.
Fontosnak
tartotta, hogy évente sok látogatót
fogadjon,
legyen az hallgatói csoport, külföldi
érdeklődő, vagy éppen a
köztársasági
elnök. Kapcsolatban állt az akkor még
működő
gyermekvédelmi feladatot ellátó
rendőrökkel,
bíróságokkal, a képző
intézményekkel, de a kerület
vezetése is
jól ismerte. Kevés embert ismertem, aki ennyire
szélsőséges érzelmeket
váltott volna ki,
akinek ilyen sokrétű ismeretsége lett volna.
Fontos személyisége volt a
minisztérium
közvetlen intézményei
igazgatói
munkaközösségének, okos
hozzászólásai, diplomatikus
megjegyzései
mindig találóak voltak. Részese volt
annak a
kezdeményezésnek, amelyet halála
óta neve
fémjelez, a nevelőintézeti tudományos
napoknak.
Látta, tudta, hogy az ebben a világban
dolgozók
igencsak magányosak, kevesen vannak, speciális a
helyzetük, nincs olyan fórum, amelyik
meghallgatná
sajátos problémáikat.
Nagyon nehéz, de szép évek voltak,
kialakult az
intézetben egy stabil munkatársi
gárda, sokan
jöttek magukat kipróbálni.
Újra
bebizonyosodott, hogy ahol komoly munka, komoly
elvárás
van, oda szívesen mennek dolgozni fiatal emberek. Voltak,
sokan,
akik csak egy időre érkeztek. Magas volt a mérce,
de
érdemes volt nekiveselkedni. Ami sokukban, akik
máshol
folytatták, közös, hogy a mai napig,
bárhol
vannak, büszkék a „palotai”
gyökerekre.
A felújítási munkák
végén,
már nagyon fogyó erővel még
lehetősége volt
látnia, hogy hogyan bontakozik ki a kilencvenes
évekig
raktárnak használt kápolna
régi
szépsége.
Átadott egy szolgáltató
házat, amelyet az
adószabályok változása
záratott be
néhány év múlva, meg persze
a fogyó
növendéklétszám, amit nem
magyarázhatott a fiatalkorúak által
elkövetett bűncselekmények
csökkenése.
Képviselői interpelláció mentette meg
a
kilencvenes évek elején a házat, az
akkori
fenntartó más funkciót
szánt az
épületnek. Ferenczi György már
nagyon beteg
volt, de újra nem magáért, hanem a
házért mozgósította
ismerőseit, és
Palota megmenekült. Az akkori szociális
problémákból is
megpróbált
felvállalni, egy időre hajléktalanok is helyet
kaptak a
házban, az utógondozó pedig befogadott
minden
olyan hajlék nélküli fiatalt, aki
elvesztette
intézeti kapaszkodását. Még
nem volt az
utógondozás általános, de
Bognár
Szabolcs nyomán egyre többen tudták,
hogy a
hajléktalanok közül sok olyan
intézetet
elhagyott fiatal található, akik minden
ellátásból kiestek. Ők és
az
intézetet akár több éve
elhagyók, az
utcán kóborló fiatalok komoly
szociális
segítséget kaptak Palotán. A szorosabb
segítségtől, az egyre
önállóbb
életig tartott a segítés
íve. Ma, amikor
mindez része a szociális palettának,
nehezen
érthető, hogy miért kellett olyan sokat harcolni
a
segítés
lehetőségéért.
Az utolsó évek a betegséggel
és
körülményekkel folytatott szakadatlan
küzdelmével teltek. Már
jártányi ereje
sem volt, de kollegái
segítségével minden
reggel a helyén találta, és az
éjszakások bátran
felnézhettek, az
igazgatói irodában még
égett a villany.
Maradék ereje arra kellett, hogy tovább
építse az intézetnek fontos
kapcsolatait,
küzdjön azért, aminek
megvalósulását már nem
érhette meg,
hogy legyen a fiatalkorúak számára
lehetőség javítóintézetben
tölteni az
előzetes letartóztatás idejét.
Végképp nem fért már
életébe,
erejébe semmiféle „csak”
társas
érintkezés, felesleges
beszélgetés, de
mindig maradt energiája kollegáira, a gyerekekre,
azokra,
akik kértek tőle.
Emlékét az évente
megrendezésre kerülő
Ferenczi György Nevelőintézeti
Tudományos Napok,
és a róla elnevezett
alapítvány mellett a
kollegák barátok, sokat mesélt
történetei őrzik. A Ferenczi György
Nevelőintézeti Tudományos Napokon
évente kap
három, a deviáns fiatalokat segítő
személy,
és egy szervezet egy jelképes
kitüntetést,
egy plakettet, és egy szép oklevelet. Minden
évben
egyszer az intézet minden lakója kimegy a parkban
álló, temetése napján
ültetett
fához, ahol elhangzanak a róla
szóló
történetek, virágot helyezünk
el, és
levetítünk egy olyan filmet, amiben szerepelt,
így
az új dolgozók, új lakók is
úgy
érzik, ismerik Ferenczi Györgyöt, aki
részese
maradt a ház életének. De
részese maradt a
szakma életének is,
megkerülhetetlenül fűződik
a javítóintézet
megújulásának
kezdete az ő nevéhez.
Aczél
Anna,
pszichológus
Vissza
az előző lapra