Életrajz
-
Az első
átfogó,
cigányokról
szóló szociográfia szerzője
-
A romákkal
való szociális
munka
úttörője
-
A cigány
hivatásos
nevelőszülői
hálózat
kialakításának szakmai
vezetője
„Sorsomat, pályafutásomat
két
körülmény határozta meg. Nőnek
születtem.
Zsidónak születtem. Mindkettőt
áldásnak
tekintem, és kegyelmi állapotnak tartom a
mások
szenvedése iránti
fogékonyságot.”
– írta magáról. –
„Úgy
vélem, a szociográfia mindig a mindenkori
alullévőkért kell, hogy fölemelje
szavát,
és amíg világ a világ,
tiltakoznia kell
annak kettéosztottsága ellen.
Örülök, hogy
van négy gyerekem, nyolc unokám, és
már
dédunokám is lesz, mire
betöltöm a
hetvenediket. Örülök, hogy nem
éltem
hiába.”
Szülei a családi boltokban nevelkedtek, de emellett
már gimnáziumba jártak. Maminak
zongorája
is volt. Amikor összeházasodtak, a
Csikágóban
vettek lakást, ott volt a bolt is. Ági is a
Zsidó
gimnáziumba járt, ugyanazon a
zongorán,
ugyanannál a tanárnőnél tanult, mint
Mami.
Közben elkezdődött a háború
és Apu
úgy döntött, a család nagyobb
biztonságban van, ha több lábon
állnak: Vett
egy pékműhelyt, ehhez akkor már
stróman kellett, a
Dankó utca elején, majdnem a
Mátyás
térnél.
A Hitközség Bethlen téri
épületében akkor már
kárpátaljai menekültek laktak, akiket a
tagság segített. Ági is
érezte, ki kell
vennie ebből a részét. Mami azt mondta: Ha
játékot akarsz adni a
sajátodból, ne a
kopott, meguntat adjad, hanem a szépet, amitől nehezen
válsz meg!
1944. nyarán mindnyájan kiszöktek
Pestről,
odautaztak, ahol apu volt munkaszolgálatban, hogy
legalább együtt legyen a család. Igaz,
álnéven bujkáltak, de
legalább naponta
láthatták egymást. A vidéki
rokonok
közül szinte senki nem élte
túl, Ági a
nagybátyját és egy
unokatestvérét
vesztette el. A lakás megmaradt, a bolt is –
kifosztva.
Május elsején ott voltak a
felvonuláson, csak Apu
maradt otthon, még gyenge volt, az erkélyről
nézte. Felszabadultak.
De aztán már nem volt bolt, Zsidó
Gimnázium
se. Ági a Tanítóképzőben
érettségizett a Thaly
Kálmán
utcában. Ebben a patinás, keresztény
hagyományú intézményben az
általános műveltség
fejlesztése mellett
nagyon nagy hangsúlyt fektettek a leendő
tanítók
metodikai felkészítésére.
Közvetlen
érettségi után férjhez
ment, és
elkezdte a tanítási gyakorlatát
Szigetszentmiklóson. Férje is ott helyezkedett el
mint
építésvezető. A Dunaparton laktak
albérletben, onnan járt be az
iskolába.
Kollégái között volt
Bíró Vince
is, aki akkoriban kezdett gondolkodni, miként lehetne
javítani a helyi cigányok
életkörülményeit.
Néhány
év múlva meg is alakult az első
kosárfonó
ktsz.
Egyik cigány tanítványának
a nyáron
kistestvére születetett. Ágit
kérték
fel keresztanyának. Letette a képesítő
vizsgát, tanítói oklevelet kapott,
és
megszülte első gyerekét. Szeptemberben
már nem ment
vissza tanítani.
Közben a szülei mindenüket, amit nem
államosítottak, pénzzé
tették,
és Szigetszentmártonban (ez is a Csepel-szigeten
van)
vettek egy gyümölcsöst kis
házzal, ahova
kiköltöztek, és belefogtak egy rendes
ház
építésébe.
Szigetszentmártonban
akkorra lezajlott a lakosságcsere: a svábok egy
részét Németországba
telepítették ki, a helyükre pedig az
Alföldről
és a Felvidékről költöztek be
szegényparasztok. Mivel a svábok nagy
része a
háború alatt tagja lett a Volksbundnak, Mami
úgy
érezte, bujkáló nácik
között kell
élnie. Apu azt mondta, be kell olvadni, nincs más
megoldás.
Ági megszülte második
gyerekét,
időközben elkészült Mártonban a
ház,
és az albérletből oda
költöztek. Két
fűthető szoba, fürdőszoba, s ha a szivattyú
éppen
működött, folyóvíz!
Férje az
ország különböző
részein vezetett
építkezéseket, sokszor csak
hétvégére jött haza.
És aztán
már három gyereket kellett ellátni.
1956. őszén férje izgatottan figyelte az
eseményeket, szülei sokkal inkább
aggódva.
Ági pedig megbeszélte az esedékes
szülését a szomszéd faluban
lakó
bába-asszonnyal, aki az utolsó pillanatban meg is
érkezett, nem sokkal a szovjet csapatok után.
Így
született meg negyedik gyereke. Ági
valószínűleg a szüléskor
fertőzést
kapott, egy hónapig volt kórházban. A
betegséggel ettől fogva egész
életében
kínlódott, s végül a
halálát is
ez okozta.
1957-ben a család lakást kapott a
Lipótvárosban, a gyerekek már itt
kezdtek
iskolába járni. Ági még
mindig
háztartásbeli (htb) volt, ahogy ezt akkor
mondták.
Létezett ugyan napközi, óvoda,
bölcsőde, de ő,
aki az anyaságot – mint akkor már
megfogalmazta
– hivatásának tartotta, ezekkel a
lehetőségekkel nem kívánt
élni Ekkor
fogalmazza meg, talán Fekete Gyulát is megelőzve,
hogy az
otthoni, családban végzett anyai
munkáért
járhatna fizetés is.
Elhatározta, tanulni fog. A Marxizmus-Leninizmus Esti
Egyetemre
iratkozott be. Három évig
kínlódott a
később Foxi Maxinak csúfolt
tanintézményben
azért, hogy aztán további
három év
alatt elvégezhesse az esztétika
szakosítót.
Itt már érdekes tananyagokkal, és
izgalmas
oktatókkal találkozott.
A Fővárosi Szabó Ervin
Könyvtárban kezdett
dolgozni, először egy belvárosi
fióknál, majd
Újpesten a gyerekkönyvtárban. Itt
kezdett tudatosan
foglalkozni hátrányos helyzetű gyerekekkel;
szakkört, külön foglalkozásokat
szervezett nekik.
Erről írt első szakmai cikkei a
Könyvtáros c.
folyóiratban jelentek meg. Kapcsolatba került egy
kis
szakmai csoporttal, mely célul tűzte ki, egyrészt
az
akkor kezdődő pedagógiai innováció
eredményeinek terjesztését
hátrányos
helyzetű térségekben (ezt akkor
másként
fogalmazták meg), másrészt, ezen
keresztül, a
hátrányos helyzetű gyerekek
oktatásának
kiegészítését,
segítését. Ebben a programsorozatban
dolgozott
együtt Granasztói Szilviával, a
bábművésszel, és ismerkedett meg
többek
között a lokálpatrióta
polihisztorral,
Molnár Mátyással, és a
Szabolcsból
elszármazott jeles költővel,
műfordítóval,
Rákos Sándorral, akivel egy életre
szóló barátságot
kötött.
A könyvtári munkát egyre
inkább szűknek
érezte, tudta, ez még nem az ő helye.
Döntésre jutva kiválasztotta a
fővárosi
nevelőotthonok közül azt, amelyiknek a legrosszabb
híre volt. Így jelentkezett a
Róbertbe, ami akkor
antiszociális állami gondozott
fiatalkorú
fiúk félzárt nevelőotthona volt.
Költőien
és szakszerűen szólva is a
börtön
előszobája. Sem a tárgyi, sem a
személyi
adottságok nem feleltek meg – még a kor
színvonala szerint sem – a
szükségleteknek. A
személyzet, néhány embert
kivéve, a
növendékekben ellenséget
látott,
ekként is bánt velük, s a
fiúk valóban
ellenségesek is voltak. Ágit a gyerekek
többsége rövid időn belül
elfogadta, sokuk
bizalmát sikerült elnyernie, velük
partneri
kapcsolatot tudott kialakítani. A
féltékeny
kollégák igyekeztek megnehezíteni a
dolgát,
a vele szimpatizáló gyerekek
életét.
Tapasztalatait a Szürke falak, szürke
rácsok c.
szociográfiában írta le, amit az akkor
még
friss Mozgó Világ közölt. Mint
várható volt, a publikáció
nagyot csattant,
hiszen nem csak azt leplezte le, hogy a létező
társadalmak legjobbika alatt milyen nyomorú
sorban
élnek családok, gyerekek, hanem azt is, hogy az
állami gondozás berkeiben milyen
visszaéléseket követnek el a gyerekek
ellen. Az
írás megjelenése után
(természetesen) nem sokáig maradhatott a
Róbertben, de a gyerekekkel, volt
növendékeivel nem
szakadt meg a kapcsolata. Keresték őt telefonon
tanácsért, felmentek hozzá egy
beszélgetésre, vacsorára, esetleg
éjszakai
szállásra. Aztán járt
hozzájuk
tárgyalásra, s végül a
tököli
börtönbe beszélőre, miközben az
életét a félelem
árnyékolta be; nem
sújtja-e retorzióval a hatalom? Tapasztalatait a
Tököli börtön
sárgára van festve
című szociográfiában írta
meg először,
ami szintén a Mozgó Világban jelent
meg, majd az
egész témát összefoglalva a
Hetedíziglen című kötetben.
A Művelődéskutató Intézet (a Magyar
Művelődési Intézet egyik jogelődje)
cigány
életmód-kutatásába
kapcsolódott be,
így találkozott Havas Gáborral, a
kutatás
vezetőjével, aki ebben a munkában is a
Kemény
Istvántól tanult szemlélet szerint
tervezte a
munkát. A munkatársak közt is voltak
Kemény-tanítványok. A velük
való
találkozás, a szakmai gondolkodásuk
megismerése Ági
gondolkodásmódját is
alakította. A
Kemény-tanítványok ugyanis
szociológiai tudományos igénnyel
fogalmazták meg azokat, amik Ági
számára
mindig is morális, humanitárius
kérdések
voltak.
Ilyen előzményekkel kezdett hozzá legnagyobbnak
tartott
szociográfiai munkájának, a
magyarországi
cigányság fő életformáit
és
élethelyzeteit leíró
könyvének, ami
Cigányút címmel jelent meg,
többéves
munka után, amiben Horváth Dávid
fotós,
és Gondos Ernő mint szerkesztő nyújtott a
legtöbb
segítséget, valamint a Soros
Alapítvány
anyagi támogatást. A kötetbe nem, vagy
csak alig
kerültek bele néprajzi gyűjtések,
megfigyelések. Ezek utóbb a Szűz Mária
zsebkenője
c. kis kötetben jelentek meg. A cím egy
népmesére utal, aminek eredeti, szerb
változatában a főhőst Szűz Mária
zsebkendője menti
meg, viszont a cigány változatban
éppen ez okozza
halálát.
Szinte megalakulásától dolgozott a
Terézvárosi
Családsegítőben.
Magától értetődő volt, hogy elsősorban
cigány családok gondozója lett,
bár voltak
kollégák, akik kezdettől úgy
vélték,
ez szegregáló munkamegosztás. Az
itteni
kollégák közül
néhány ismert
név: Gosztonyi Géza, Mezei György,
Migács
Tibor, Révész Magda, Bárdos Kata.
Ági
szinte folyamatosan publikálta
családgondozói
tapasztalatait az Esélyben, majd a megerősödő a
roma
sajtóban is. Később, amikor az Esély
Családsegítőben dolgozott, hasonlóan.
1999-ben jutott el életében először
Izraelbe.
Rokonlátogatóba ment, de új
ismerősöket is
szerzett: legfontosabbnak Katz Kati megismerése bizonyult.
Ágiban vele beszélgetve sejlett fel a
vágy, a
zsidóságról írni
szociográfiát, Katiban pedig hogy újra
lássa a szülőhazáját.
Ági
munkához látott: Belépett a Goldmark
Kórusba, munkát vállalt a
Zsidó
Szociális Segély
Alapítványnál,
és új ismerőseivel interjúkat
készített. A munkában mellette
állt
gyerekkori barátja, Kuthy Örs, akivel roma festők
körében találkozott újra. A
gyűjtésből
végül is egy regényes
szociográfiának
mondható kötet lett, ami Várj,
madár…
címmel jelent meg.
A rendszerváltást követően a
Fővárosi
Gyermek- és Ifjúságvédő
Intézetben
(1997-től TEGYESZ) dolgozott a nevelőszülői
tanácsadóként. Ekkor
kezdeményezte, hogy az
Intézet nyújtson segítséget
roma
családoknak ahhoz, hogy hivatásos
nevelőszülők
lehessenek. Az Intézet igazgatója,
Molnár
László támogatta a
kezdeményezést.
Ági három tanfolyamot szervezett és
bonyolított az általa kiválasztottak
nevelőszülők kiképzésére,
munkába
állásuktól pedig ő lett a
tanácsadójuk, segítőjük.
A Roma Sajtóközpontnál dolgozva is
látta,
hogy a rendszerváltás körüli
változások a cigányság nagy
része
számára milyen kedvezőtlen
változásokat
hoztak. Látnia kellett, hogy a
Cigányútban
leírtak fölött részben nagyon
is gyorsan
eljárt az idő. Elképzelte a könyv
újraírását úgy,
hogy a rég
alanyokkal új interjút
készít. A
munkából végül egy
oktatási
segédanyagnak is szánt könyv lett, ami
Szemtől
szembe a magyarországi cigánysággal
címen
jelent meg.
Hosszú élete végén Mami
megbékült a szigetszentmártoni
svábokkal,
volt, akivel össze is barátkozott. Egy
barátnő,
Szilassy Pálné segített
Áginak
mikrofonvégre kapni azokat, akik hitelesen
beszélhettek a
falu történetéről, arról, mi
is volt a
Volksbund szerepe a falubeliek életében,
és hogy
miként alakult a telepesek és a svábok
viszonya az
eltelt fél évszázad során.
A Szent
Márton védencei azt az optimizmust sugallja, hogy
a
hatalmak gonosztetteiért való
felelősség nem
terhelhető egészében a népre,
ezért fel-
és meg lehet oldani az ellentéteket.
A TEGYESZ dolgozói számára
két
romológiai témájú
továbbképző
tanfolyam szervezésében is részt vett.
A
másodikat Erőss Gusztáv, mint
nyelvtanár
bevonásával. E képzés
előadói pedig
zömmel azok az értelmiségivé
vált roma
nők voltak, akikkel a Roma Sajtóközpont
megbízásából
korábban
interjút készített. Az ő
előadásukból,
tanulmányukból szerkesztette
a Jövőmunkások, cigány
értelmiségiek
mondják című kötetet. Ebben a
munkában a fia,
a lánya és a legidősebb unokája is
segített, a címlapján pedig
– kegyes
csalásként – legkisebb
unokája és
első dédunokája látható.
Diósi
György, fia,
szociológus
Vissza
az előző lapra