Életrajz
- A
tényfeltáró műfaj egyik
legjelentősebb
alakja
- A Raoul Wallenberg
Egyesület ügyvivője,
1993-1994
elnöke
- A Roma Polgárjogi
Alapítvány tervének
egyik kidolgozója
- A Roma
Sajtóközpont 1995 első vezetője
Csalog Zsolt 1935. november 30.-án született
Szekszárdon, Csalogovics néven. Apja
rövidítette le nevüket, mert a neves
régész túl szlávosnak
találta azt.
Csalog elmondása szerint a család ősei
között
találunk szerbeket, horvátokat,
szlávokat,
olaszokat, lengyeleket, az anyai ágon
többségében németeket,
természetesen
néhány magyart is, valamint egy albán
hegyi
rablót, akinek személyéről amerikai
tartózkodása során bizonyosodhatott
meg.
Édesanyja énekesnőnek
készült,
végül a család maximális
kiszolgálásában találta meg
az
útját. Az egy életen át
tartó zene
iránti szeretet is a gyermekkorra vezethető vissza. A
család a kisvárosi
középosztály
krémjéhez tartozott, és Csalog
gyermekként
nem érezte jól magát ebben a
közegben.
Zavarták az ezzel járó
korlátok, ugyanakkor
szabálytisztelő volt és betartotta azokat. A
háború, és az azt követő
évek
nyitották ki számára a
világot.
Baranyába költöztek,
téglagyári
és fűrésztelepi munkások
között
élt, idős emberek tanították a
természet
rendjére. Ettől kezdve szabálytisztelete
már csak
az értelmes szabályok tekintetében
érvényesült.
1947-ben a Jezsuitákhoz járt iskolába
és ez
is meghatározta
értékrendjét. Az
államosítást követően
külvárosi
iskolába került, itt néhány,
a
minőséget képviselő tanára
mellé
állt, ekkor 12-13 évesen
döntötte el, hogy
ellen kell állni.
Középiskolás
diákként a nyarakat az illegális
katolikus
ifjúsági mozgalommal töltötte,
főképp
Keszthelyen. Közben Jászberénybe
költöztek, innen került a budapesti
egyetemre,
néprajz szakra.
Az 1956-os forradalomban még egyetemistaként
fegyverrel
harcolt, többek között a
rádiónál.
Ez elkerülte az akkori hatóság
figyelmét,
így Csalog számára semmilyen
megtorlással,
következménnyel nem járt a forradalomban
való
részvétele. 1960-ban diplomázott
történelem-néprajz-régészet
szakon. Az
egyetemen ismerte meg első feleségét, gyermekei
anyját. 1960-ban feleségével
és első
gyermekükkel Szolnokra kerültek, itt kapott
muzeológusi állást. Majd 1966-ban
Budapestre
költöztek a közben született
gyerekekkel
együtt, itt a Néprazi Múzeum
munkatársa lett.
Ebben az időben kezdett el írni. Első munkái,
melyek
már ekkor is erősen politikai tartalmúak voltak,
az
Új Írásban jelentek meg.
A kezdetekben publikált modern statisztikát az
ősi
sírok tájolásának
éves
változásairól, a
háncsfonatok
lenyomataiból kiindulva rekonstruálta az ősi
fonástechnikát, tipizálta a Szentes
környéki szekereket, kocsikat, megismerkedett a
tűzcsiholás hagyományaival.
Az ásatásoknál vele dolgozó
munkások
többsége cigány volt, nappal
végezték
a munkájukat, este Csalognak beszéltek
életükről, szokásaikról, amit
Ő magnó
hiányában éjjel lejegyzetelt. Az ennek
kapcsán megtapasztalt társadalmi konfliktusok
és
problémák juttatták el őt az
aktív
cselekvésig, jóval meghaladva a
kutatói
magatartásból eredő
vizsgálódásokat.
Mindezt személyes tapasztalatok is
erősítették,
ugyanis a magyar munkások nem voltak hajlandók
inni a
közös vizes kannából,
cigány után
nem iszunk, azok mind tüdőbetegek - mondták. Csalog
igazságérzete ezt nem engedhette, így
elküldte a magyar munkásokat. Ezek a tapasztalatok
vezették, hogy aztán egész
életét a
cigányság életének,
mindennapjainak
szentelje, s szociológusként,
íróként,
kutatóként a legtöbbet
ezzel foglalkozzon. Elsősorban a cigányság
érdekeinek védelme ügyében
vállalt
kiemelkedő szerepet, de
személyiségében alapvető
magatartási normává vált a
régi
és új keletű előítéletek
elleni
fellépés.
1970 decemberében, ahogyan Ő maga fogalmazta,
szép dolog
történt vele. Csengettek lakása
ajtaján,
Kemény István azért kereste fel, hogy
az akkor
induló cigány kutatáshoz
munkatársnak
hívja. Felmondott a Néprajzi Múzeumban
és
elszegődött Kemény István
mellé. Okosabbat
életemben nem tettem, mondta a róla
készült
portré filmben. A szociológia
tudományát
menet közben Keménytől
sajátította el,
elsősorban a gondolkodásmódot. Közben
megjelent első
novellás kötete a Magvető Kiadó
gondozásában Tavaszra minden rendben lesz
címmel,
melyből a politikai cenzúra miatt kimaradt az M. Lajos 42
éves című írás. A
cigány
kutatást a BM betiltotta, a benne dolgozókat
egzisztenciális nehézségekbe
kényszerítették. 1976-ban
publikálta első
cigány-témájú
szociográfiáját, a Kilenc
cigányt. 1977-ben
aláírta a Kenedi János
kezdeményezte Charta
Nyilatkozatot. Ezután egzisztenciálisan
még
lehetetlenebb helyzetbe került, más
aláírókkal együtt. De szabad
embernek
érezte magát, emelt fővel, jó
lelkiismerettel
élt, mondta életének erről a
korszakáról. Azok az ellenzékiek, akik
ezt az utat
választották a közéleti
gúzsba
kötöttség miatt,
túlterhelték
magánéletüket. Csalog Zsolt is ezt az
utat
járta, feleségével
elváltak, ezt egy
érzelmileg túlterhelő kapcsolat követte,
majd annak
végén hirtelen, ismét
megnősült.
Ebben az időben értelmiségi
segédmunkákból, néger
munkákból élt,
kérdőívezett
és más helyett dolgozott, főleg
vidéken. Mindez
lehetőséget biztosított
számára, hogy
saját munkáihoz terephez jusson, így
születtek jelentős
tényfeltáró
munkáinak anyagai.
Tényfeltáró
munkáiban sokfajta módszert alkalmazott az emberi
sorsok
minél teljesebb bemutatására,
legsajátabb
alkotói módszere újszerű volt:
magnóra
vette fel az interjúalanyaival készült
beszélgetést, amelyet részben
átszerkesztett, átstilizált, s
úgy vetett
papírra. Az ún. irodalmi szociográfia
egyik
legjelentősebb alkotójává
vált,
érdeklődésének
homlokterében mindig a
nehéz sorsú kisember, a
hétköznapok
valósága, a felszín alatti
élet
állt.
Ebben a korszakban munkássága nyomán a
tényfeltáró műfaj egyik legjelentősebb
alkotójává,
művészévé
vált. Munkáiban a
tényfeltárás
megszokott kellékei és módszerei
– a
magnó, a kérdezés,
problémalátás,
vágás és
szerkesztés tudománya – egyszersmind
művészi
eszközök is.
Valóságábrázolása
nemcsak a
dokumentumanyag szintjén hiteles, hanem sajátos
esztétikai holdudvarral is rendelkezik, képes a
katarzisra. Műveiben figyelemreméltó lelki
beleérző tehetsége, ebből fejlesztette ki sok
munkával és nagy műgonddal a teljesen az
élőbeszédre hagyatkozó
monológformát, amelyet
"dokumentum-portré"-nak
nevezett el, s ahol a modell mögött a szerző
látszólag teljesen eltűnik: "az egyszeri
karakterek
– írja egy helyen –, az
életsorsok
rajzán túl népes
közösségek
világát tudom láttatni így,
az egyedi hitel
igényével, de egyszersmind azt a
látásmódot is be tudom mutatni,
amellyel
modelljeim helyzetüket átélik".
Bárki legyen
is a riportalany, cigányok (Kilenc cigány, 1976),
parasztasszony (Parasztregény, 1978) vagy
munkások (A
tengert akartam látni, 1981), Csalog Zsoltot az
életminőségek érdeklik.
Bravúros
módon képes a külsőségekben
felmutatni a
hősök személyiségét
legmélyebbről
meghatározó tényezőket: az
erkölcsi
értékrendet, a
megélhetésért,
fennmaradásukért vívott
küzdelmeik mellett a
szerelemmel, halállal és a lét
más elemi
kérdéseivel való
találkozásuk
pillanatait is. Így azután a portrék
mindig
keserves, kegyetlen világát bensőséges
líraiság is árnyalja, ami nemcsak a
szerzői
azonosulásból fakad, hanem
életszeretetből, az
emberi méltóság feltétlen
tiszteletéből, az igazság
fontosságából is.
Eközben művei kiadása nehézkes
és
lassú, amikor kiadásra kerül egy-egy
írása, akkor mesterségesen alacsonyan
tartott
példányszámban jelentetik meg,
és a
hivatalos kritika elutasítja. Csalog erről azt mondta,
könyveit már a megjelenéskor elfelejtett
könyveknek érezte, véleménye
szerint a
megtűrt kategóriába tartozott.
Egzisztenciális
gondjai változatlanok és
állandóak.
1981-ben a Corvina Kiadó gondozásában
megjelent
Törzsi Művészet című műben jelentek meg
pont
technikával készített rajzai, ennek
honoráriumából
vásárolta a
vértesacsai telket, amely később legkedveltebb
tartózkodási helye lett.
1982-ben Soros Ösztöndíjat nyer el,
és az
Amerikai Egyesült Államokba utazik. 1985-1989
között New Yorkban él, harmadik
feleségével. Egyezségük
értelmében minden évben pár
hónapot
itthon tölt. Az itthon gyűjtött anyagot New Yorkban
írja meg, így a kétfajta
lét –az
itthoni kaotikus és a kinti nyugalmas– valamelyest
kiegészítette egymást. New York-ot
soha nem
szerette meg, unalmasnak tartotta, az volt a
véleménye,
hogy ott soha nem történik semmi. Ott is
inkább a
vidéki házban szeretett tartózkodni
és
dolgozni a hazai anyagból. Egyre gyakrabban jött
haza
„élni”.
A rendszerváltás végleg hazahozta.
Most
Kelet-európában folyik az élet,
látnom kell
- mondta. Közben 1988-ban részt vett a Szabad
Demokrata
Szövetség
megalakításában. 1989
decemberében, a Demszky Gábor vezette
segély
konvojjal Romániába ment. 1989-ben és
1990-ben a
Magyar Napló és az Igazság
munkatársa is
volt. Sokat publikált a Hiány, az Élet
és
Irodalom, a Népszabadság és a Kritika
hasábjain. Korábbi művei ekkor kerültek
kiadásra, illetve újra kiadásra.
1992-ben a Raul
Wallenberg Egyesület ügyvivője, majd 1993-1994-ben
elnöke volt. Ő mondta az egri antiszemita
demonstráción, a korábbi
Marosvásárhelyi eseményekre utalva azt
a
sokáig emlegetett mondatot: Ne féljetek
cigányok,
megjöttek a magyarok.
1993-ban, mielőtt még realizálódott
volna, hogy
Csalog Szolnok megyében képviselőként
indul,
kilépett a Szabad Demokraták
Szövetségéből. Több fontos
kérdésben is ellentmondásba
került a
párt vezetőségével. A róla
készült portré filmben egy momentumot
emel ki.
Csalog véleménye szerint a kamaszkori
tradíciók és a
professzionális
pártként való
működés nem
ellentétes fogalmak, amennyiben ellentétes
fogalmakként kezelődnek, a Szabad Demokraták
elvesztik
szavazó táborukat. De
számára fontosabb
kérdés volt, hogy a párt akkori
vezetése
válaszút elé
állította: vagy a
képviselőség vagy a
cigányügy. Ez Csalog
Zsolt számára morális okból
nem volt
választás és felállt,
elhagyta a
pártot. A történtek lelkileg nagyon
megviselték.
1993-tól az FSZKI-ban dolgozott, kutatói
állásban. Ekkor készítette
a
hajléktalan emberekkel azokat az interjúkat,
amelyek
később az Én győzni akarok! című
munkájában jelentek meg. Ebben az időben egy
kocsmai
beszélgetés során többek
között
Horváth Aladárral, Derdák Tiborral.
kidolgozták a Roma Polgárjogi
Alapítvány
tervét. Amit később a Soros
Alapítvány
támogatásával
megvalósítottak.
Már ekkor felmerült az 1995-ben
megalapított Roma
Sajtóközpont terve, melynek első vezetője volt. Ezt
a
munkát nagyon szerette, fiatal
romákból
professzionális
újságírókat nevelt.
Ebben az időben született meg a későbbi
Rádió
C ötlete is.
Betegsége kezdete is ehhez az időszakhoz kötődik.
Élete végén ismét
előtérbe
kerül a vidék iránti szeretete,
vértesacsai
házában tartózkodott a
legszívesebben.
Dolgozott tovább, mit sem törődve a
kórral.
Bognár Éva, akivel 1995-ben
összeházasodtak,
feladata volt a kezelések, gyógyszerek
figyelemmel
kísérése, a leletek
összegyűjtése.
Mindezek ellenére a rák erősebbnek bizonyult
nála,
1997. július 18-án hunyt el Budapesten.
Közéleti
tevékenységét,
írói munkásságát
több
kitüntetéssel is elismerték: 1986-ban
Aszú-díjat, 1989-ben Fel a kezekkel!
című
szociográfiájáért
Év könyve
jutalmat, 1991-ben Déry Tibor-, 1992-ben József
Attila-díjat, 1993-ban Nagy Imre-emlékplakettet,
1993-ban
Tolerancia-díjat, 1995-ben Pulitzer
emlékdíjat
kapott. 1996-ban Pro Humanitate et Libertate díjban
részesült, 1997-ben megkapta a Magyar
Köztársasági Érdemrend
középkeresztje (polgári tagozat)
kitüntetést.
Az irodalmat és minden más
tevékenységét is
szolgálatnak tekintette,
műveiben nem jellemeket, eseményeket igyekezett
ábrázolni, hanem megismerni és
megismertetni,
megérteni és megértetni
próbálta a
jelenségeket. Ennek egyik
eredményeképpen
megbízható pontossággal
látta a
magyarországi cigányság
helyzetét, a
többségi és kisebbségi
társadalom
között feszülő ellentéteket,
mindkét oldal
indulatait, félelmeit, és annak okait, valamint e
helyzet
kialakulásának folyamatát, a
lehetséges
tisztességtelen és tisztességes
megoldásokat. Bármi történt
is Csalog Zsolt
életében, igazságérzete
töretlen
maradt, gerince soha nem ferdült, és
mindvégig
úriember maradt. A romákkal és a
hajléktalanokkal éppúgy, mint a vele
dolgozó kutatókkal. Mélyen tisztelte a
másik embert pusztán
létezéséért, a
személyiségéért,
társadalmi
hovatartozástól függetlenül.
A romák között, tőlük kapta a
legtöbb
melegséget, az érintés
melegségét
is, ami oly fontos volt számára. A
romák a lehető
legnagyobb természetességgel viszonyultak
hozzá,
úgy, mint egy emberhez, aki elfogadja őket, és
akit ők is
elfogadnak.. Őszinte és maximalista volt mindenben, emberi
kapcsolataiban is.
A hatvanadik születésnapján azt mondta,
ha most
kellene elmennie, nyugodtan halna meg, mert mindent megtett, amit
eltervezett! Két évvel később teljes
harmóniában távozott az
életből.
Emlékére 2004-ben díjat
alapítottak,
amelyet olyan polgárjogi aktivisták kaphatnak,
akik
kiállásukkal, életútjukkal
példát mutattak a helyi,
térségi és
országos közéletben.
Kutas
Zsuzsa,
szociálpolitikus
Vissza
az előző lapra