Életrajz
- Jogászként
gyermek és
ifjúságvédelem folyamatos fejlesztője.
- A szegények
és
hajléktalanok
ellátásának tevékeny
szervezője.
- A szociális
szakmai közélet
aktív
és tudományos igényű
résztvevője
Halála után az alábbi
szöveget
találtam tárcájában, ami
mottója is
lehet életének:
„Iványi
Gáborra
és Samu Istvánra gondolva
régóta
morzsolgatok egy gondolatot: A
harc, a más emberek miatti, valahogy ismét
magánügy lett, amilyen a
középkorban volt, s ha
önzetlenül vállaljuk, talán
megéri, hogy
egyedül viseljük minden
velejáróját.
Annak, aki elszánja magát, hogy
púpként a
hátára vegye egy kötelesség
kényszerét, vállalnia kell, hogy
egyedül
maradjon a taktikus kortársak
között.”
Dr. Bognár Szabolcs, családjogász,
szociálpolitikus, szociális munkás,
családvédő – nem is tudom minek
nevezzem -,
talán Csalog Zsolt ma már klasszikus
megfogalmazása a legtalálóbb
rá: „a
tévelygő és elesett lelkek őrangyala”.
Csalog egy
novellájában így
örökítette meg
barátját:
„…Emlékszem,
egyszer, egy rút téli estén
épp a
barátoméknál időztem, amikor
bevágódott a Kalap. Pizsamában volt:
épp a
Lipótról szökött.
Kézenfekvő reflex
hozta, hiszen a barátom csövesekkel,
lelécelt
állami gondozottakkal, piásokkal,
narkósokkal,
minden rendű és rangú
földönfutó
árvákkal foglalkozott,
megközelítően napi
huszonnégy órában, hol
másutt
remélhetett volna menedéket az
üldözött,
ha nem éppen itt? De most nem azért
jött, hogy
meghúzza magát: csak egy kabátot
kért.
Hamar egy kabátot, hogy pucolhasson tovább! Csak
hát ebben a meglehetősen csóró
családban
épp nem volt egy potya kabát. Adhatta volna a
barátom a maga egyetlen kabátját,
és
– lehetett látni a tekintetén
– komolyan meg
is fordult a fejében, hogy adja. Hiszen egy
„kívül-belül
menekülő” kéri,
talán utolsó
reménységként,
már a majdnem semmiből összekapart bizalommal!
Ugyanakkor
viszont: kabát nélkül nem egyszerűen
csak
fázni fogok holnap, de képtelen leszek a
többi
tíz szerencsétlen
nyomorúságos ügyei
után rohangászni a városban
– nyúlt a
jobbik eszéhez a barátom. Jól
látszott,
hogy nem volt könnyű döntés kimondania:
NEM.
Vérig sértetten, beteg lelkében az
erkölcsi
felháborodás sötét
viharával rohant el
Kalap, bele a havas esőbe…”
(Csalog
Zsolt: Csendet akarok!,
Kalap. Kabát. Kalap című novellája,
1999.)
E rövid idézet pontosan mutatja milyen is volt
Bognár Szabolcs, aki 1994-ben – egy
rádió
interjúban – így vall
munkájáról:
Már 18. éve dolgozom a szociális
szférában, és én
örültem a
legjobban, hogy van rendszerváltás, de
még a
hetvenes évek végén, a nyolcvanas
évek
elején egy-egy csöves kallódó
mellé
lehetett állni, s volt sikerélmény.
Akkor
még könnyű volt kivívni, hogy a
sajtó a
csövesek apostolaként beszéljen az
emberről,
és akkor a kezdők
beképzeltségével el is
lehetett ezt hinni. Ma már ezrével,
tízezrével vannak csövesek,
tehát
miközben politikai értelemben
enyhülés,
változás következett be, a
szociális
szférában eltöltött 18
évem alatt a
szociálpolitika folyamatosan, szakadatlanul csak romlott.
És én, aki olyan nagyon lelkesen kezdtem el
’77-ben
egy gyámhatóságon, mára
már
úgy érzem, oly mértékben
sok a
társadalmi probléma, nyavalya a
szociális
szférában, hogy a munkám olyan, mintha
kiskanállal akarnám kimerni a tengert.
Másként fogalmazva: a hetvenes évek
végén még tíz
ügyfelemből ötnek
tudtam úgy segíteni, hogy hazamenet azt mondtam,
jó az egyenleg. Rengeteg volt állami gondozott az
utcán kóborolt, vagy a hatos, négyes
villamoson
aludt. Akkor még meg tudtam csinálni, hogy
éjszaka
felszedtem a csövest, és hazavittem. A nyolcvanas
évek legelején, amikor a GYIVI az
állami
gondozottakat 18 éves korukban kézenfekvően
és
jogszabályszerűen kijelentette az intézetből,
és a
személyi igazolványukban se
állandó, se
ideiglenes lakcím nem volt, akkor nagy forradalmi
hevülettel a saját lakásomba kezdtem
bejelenteni
őket. Ma már ezres, tízezres tömegből
kellene
merítenem, nem tudok mindenkit hazavinni, és nem
is
tartom ezt jelenleg követhetőnek. (…)
Nehéz ma
eldöntenem, hogy miért csinálom,
és ebbe
valószínűleg az is belejátszik, hogy
azt
csinálom, ami nekem rendeltetett. Ma már sokkal
többször negatív eredménnyel
zárom a
napot, és mind többször fekszem le
úgy, hogy
több volt a megoldatlan, mint az aznap megoldható
eset. De
úgy gondolom, hogy ez a feladatom, ezt kell
csinálnom,
ehhez értek.
Bognár Szabolcs 1947. június 25-én
született
és 1999. június 23-án halt meg
Budapesten.
Édesapja, Bognár István 89
éves
korában, 1994-ben nyugdíjas
gépészmérnökként
hunyt el.
Édesanyja, aki zongoratanárnő, majd a
három
gyerekre való tekintettel
háztartásbeli volt, 80
éves korában halt meg. Két
testvére volt,
az 1944-ben született Botond,
építészmérnök,
egyetemi tanár
Amerikában, Tas bátya (1945-2006),
bölcsész,
irodalomtanár, a Budapesti Tanárképző
Főiskola
nyugdíjas adjunktusa volt. Bognár Szabolcs a
Budapesti
Épületgépészeti Technikumban
érettségizett. Ezután
különféle
foglalkozásai voltak. Sok területen megfordult.
Mindig
emberek között dolgozott. Többek
között volt
kazánszerelő, könyvárus,
zenész,
épületgép-tervező és
kivitelező műszaki
ellenőr. A műszaki ellenőri képesítést
1970-ben
szerezte meg.
1970-ben nősült először (Magyari Éva, most
Dr.
Bognár Éva), e
házasságából
két fia született. 1986-tól
második
feleségével (Udvari Kerstinnel) élt,
az ő
házasságukba hozott
lányával és
később született két
közös fiúkkal.
Öt gyermeke van: Botond (1973), Tas (1975), Eszter (1983),
Szabolcs (1991) és Bence (1992).
Szociális érdeklődése
általános
és régi keletű. Gyerekkorában
mély nyomot
hagyott benne Benedek István Aranyketrece,
később,
1969-ben Konrád György
Látogatója, még
később, 1975-ben Hajnóczy Péter
Elkülönítője. Ez utóbbi
fordította a
szociálpolitika felé. Már
„műszaki
életében” is
érdeklődött a jog, az
emberek problémái iránt. Öt
éven
át vállalati munkaügyi
döntőbizottsági
elnök volt. Innen származott az a gondolat, hogy
elvégzi a jogot. 1975-ben felvették az ELTE
Állam-és Jogtudományi
Karára. 1977
szeptemberében került először
humánpolitikai
„területre”, a budapesti IX.
kerületi
gyámhatóságra. Ő is, mint annak
idején
Konrád György, látogató lett,
pontosabban
családlátogató, aki
gyámügyekkel,
valamint elmebetegek személyi és vagyoni
érdekvédelmével foglalkozott. 1978
elején
csoportvezető lett és 1981-ben szerezte meg a jogi
diplomát. Diplomamunkájának
témáját a családjog
területéről
választotta a „Gyermekelhelyezés
vitás
kérdései a gyakorlatban”
címmel.
Foglalkoztatta a szociálpolitika jobb
közigazgatási,
szervezeti működésének
kérdése.
Így jutott el az egységes
családvédelem
szükségességén
keresztül egy jobban
működő, ugyancsak egységes
szociálpolitikai
szervezet koncepciójához, amelyben megfogalmazta
a
Népjóléti Minisztérium
felállításának
követelményét. 1983-ban
tanulmányt is
írt erről, „Az
államigazgatási szervezetek
problémái a családvédelem
gyakorlatában” címmel, amelyet az MTA
Szociálpolitikai
Értesítőjének 1983/2.
száma közölt. 1983-ban kerületi
szinten
végbe ment az integráció a
felnőtt-védelem
és a gyámügy
összevonásával,
így az egységes
családvédelmi csoport
vezetője lett.
A gyerekek jogaiért először 1979-ben
szólalt fel
nyilvánosan a televízióban.
Később
számos folyóiratban: Gyermekünk,
Kritika,
Mozgó Világ, Új
Tükör, Képes 7,
Ötlet, Magyar Ifjúság stb. emelte
föl a
szavát a veszélyeztetett és a
családból kihullott gyermekek
érdekében.
Igen nagy port kavart az Mozgó Világ 1982/10.
számában megjelent „A
’család’” című
dolgozata, amit ezzel a
gondolattal zárt:
„Én mégis amondó vagyok,
hogy
makrotársadalmi szinten kell keresnünk azokat az
okokat,
amelyek a gyermek- és
ifjúságvédelemre is
egyre nagyobb terhet rónak, egyre nagyobb feladatokat
szabnak.
Ami miatt az eső felfogására szánt
edények
mennyisége már nem elegendő és
száma
ésszerűen már nem növelhető.
Fel kellene már a tetőszerkezetet is
újítani, de
addig is a cserepeket a helyükre rakni, ott, ahol
kell…
…hogy ne várjuk meg azt, amikor már az
ország lakosságának egyik fele
„gondozza” és
„kezeli” a lakosság
másik felét…
…hogy ne kelljen kitenni Hegyeshalomnál a
táblát: Országos Gyermek-
és
Ifjúságvédő
Intézet”.
A családvédelmi csoporton belül a
hajléktalanná vált alkalmi
gondozottakkal is
foglalkozott. Első cikkét
„Törvényes
csövesek” címmel a Kritika 1982/6.
száma
közölte, amiből később azonos
című
dokumentumfilm és még számos
rádióriport, újságcikk
született. A
nyilvánosságon keresztül
történő
nyomásgyakorlással és a
polgári
engedetlenségként történő
saját
lakásba való bejelentéssel (volt idő,
amikor az
52nm-es, másfél szobás
lakásba 104-en
voltak bejelentve), végül az általa
bírált BM rendeletet 1983-ban
módosították. Elsősorban az ennek
érdekében folytatott
sajtó-és
rádióbeli kampánynak
köszönhetően, mint
külső szakértő, a Magyar
Rádió
elnökétől, 1986-ban
nívódíjat kapott.
1983-tól kezdett érlelődni egy
átmeneti
szálló
szükségességének
gondolata. Hosszú szélmalomharcot kezdett annak
érdekében, hogy egy komplex
krízisintervenciós menedékhelyet
létesítsenek egy megüresedett
bölcsődében a IX. kerületi,
Soroksári út
72. szám alatt. Egyes illetékesek, elsősorban
szakemberek
támogatták, mások, elsősorban
politikusok
gáncsolták. Akkor ez az ötlet nem
valósulhatott meg, de az erről
készített
többszerzős (Pethő Katalin - Ratkóczi
Éva –
Szentesi Péter – Bognár Szabolcs)
dolgozat első
díjat kapott a Hazafias Népfront
országos
pályázatán, amely „Javaslat
egy új
típusú pszichoszociális
családgondozó intézet
létrehozására”
címmel az MTA
Szociálpolitikai
Értesítőjében (1985/1.)
jelent meg. Ez a tanulmány fogalmazta meg először
Magyarországon a későbbi
családsegítő
központok
szükségességét,
szélesebb szolgáltatási
(étkezés
és éjszakai szállás)
lehetőséggel.
Hét év gyámügyi és
családvédelmi munka után 1984-ben a
Fővárosi Gyermek és
Ifjúságvédő
Intézet (akkoriban: GYIVI, ma: TEGYESZ)
családgondozói jogásza lett. Ez alatt
1985-ben
megírta „A nagykorúvá
vált
állami gondozottak beilleszkedési
nehézségei a
lakáslehetőségek
tükrében” című
tanulmányát.
1985-ben egy másfél éves
Soros-ösztöndíjat kapott. Ez idő alatt a
Művelődési Minisztérium gyermek- és
ifjúságvédelmi
osztályára
hívták külső munkatársnak, s
ekkor
országos szintű ismereteket és tapasztalatokat
szerzett.
Ezután 1987 szeptemberében a
Terézvárosi
Családsegítő Központ, a Tecsakö
szaktanácsadója lett,
feleségével. Itt
elsősorban a leglecsúszottabb, legelesettebb
ügyfelekkel
foglakozott, többnyire azokkal, akik halmozott és
súlyos problémákkal
küszködtek.
Alkoholbetegekkel, börtönviseltekkel,
hajléktalanokkal.
1989-ben úgy döntött, hogy
családjával
együtt elfogad egy vidéki
felkérést,
és Tiszabőre költöztek, egy akkor
fele-fele
arányban cigányok és magyarok
által lakott
faluba. Ott 1989 novemberétől
feleségével
együtt vállalta, hogy megszervez és
vezet egy
családsegítő, falusegítő
szolgálatot,
amelynek fő tevékenysége a nyomor és a
cigány-magyar ellentét
mérséklése
volt.
1989 tavaszától részt vett az
induló
új szakmai folyóirat, a
„ESÉLY”
szerkesztésében. 1988-89-ben a
Szociális és
Egészségügyi Minisztérium
országos
pályázatainak
bírálóbizottsági tagja.
Részt vett a
„Maradj köztünk!
Alapítvány”
létrehozásában és
működtetésében, amely elsősorban a
szenvedélybeteg fiatalok
segítésére volt
hivatott, de közben különféle
dokumentumfilmeket
készítettek
hajléktalanokról, a
hajléktalanhelyzetről. Egyik
szaktanácsadója
és szereplője volt az „Úgy
érezte, szabadon
élt…” című,
Vitézy
László által rendezett filmnek, amely
az elhagyott
és peremhelyzetbe kényszeríttet, volt
állami gondozott, narkós fiatalok
problémáit járta
körül. Csalog Zsolt, az
író-szociográfus közben
pártfogása alatt álló
ügyfelekről
készített szociográfiát
„Fel a
kezekkel!” címmel, 1989-ben. Ebben az
utcára
került volt állami gondozottak,
börtönviselt
ifjú felnőttek, prostituáltak,
homoszexuális
fiatalok életútját mutatta be Csalog
egy-egy
kitűnő mélyinterjú
segítségével.
E szociográfiai antológiának is
köszönhetően 1990. március
15-én
ifjúsági díjban
részesült. Az
indoklás szerint: „Két
évtizedes,
következetes küzdelméért,
melynek célja
a társadalom perifériájára
sodródott
gyermekek és fiatalok érdekeinek
érvényesítése”.
A családjog területén rendszeresen
foglalkozott a
családjogi törvénnyel és
annak
módosításaival. A
módosításra
tett javaslatai részben sikerre is vezettek. 1990
februárjában egy „Az apasági
perek
közös szabályaival kapcsolatos egyes
elméleti
és gyakorlati kérdések”
címmel
írt tanulmánya kihat egy konkrét
– az
apaság vélelmének
megdöntésére
irányuló országos visszhangot
kiváltó –
bírósági per
kimenetelére. Ebben az esetben az
Alkotmánybíróság a
tanulmány főbb
téziseit magáévá
téve
változtatta meg a Legfelsőbb
Bíróság
jogerős döntését. (57/1991.(XI.8.)AB.)
Számos előadást tartott a
Vöröskereszt, a
Magyar Jogász Szövetség, a Magyar
Pszichiátriai Társaság és
az
egyházak felkérésére.
Számos
gyermekvédelmi konferencián vett részt
előadóként, Velencétől Nagybajomig. Az
Államigazgatási Főiskola
szakosító
továbbképzésén a
szociálpolitikai
tagozat végzős hallgatóinak szakdolgozati
bírálója és
államvizsgáztatója 1987-től. Szakmai
munkáját döntően az határozta
meg, hogy
megszakítás nélkül a terepen
dolgozott
és az ügyfelekkel folyamatosan és
közvetlenül kapcsolatban volt. 1991-ben
hívták
a Főpolgármesteri Hivatal szociálpolitikai
vezetőjének, ahol 1991. és 1994.
között
főosztályvezetői, majd ügyosztályvezetői
pozíciót töltött be. 1994.
októbertől
1998. december 31-ig a Fővárosi Szociális
Központ
és Intézményeinél -
Iványi
Gábor mellett – dolgozott szakmai
igazgatóhelyettesként. 1998. október
20-án
jogi szakvizsgát tett, és 1999.
áprilisában
megnyitotta ügyvédi irodáját.
Úgy
gondolta, ha megkapja a megfelelő anyagi
támogatásokat, a
szegények ügyvédje lesz.
Utolsó interjújában így
vallott
munkásságáról:
Naponta hogyan lehet újrakezdeni a
hajléktalanokért vívott
szélmalomharcot?
Két válasz van erre: Úgy tűnik,
genetikailag
kódolva vagyok erre, a szüleim adakozó
altruisták. Anyám például,
ha a villamoson
egy szegény asszonynak megtetszett a pulóverje,
akkor
rögtön lehúzta, és odaadta
neki. Nem
szégyellem, de én állandóan
karbantartom az
élő példaképeimet is. Vannak ilyenek:
például Iványi Gábor
és Samu
István. Naponta találkozunk. Úgy
szocializálódtam, hogy itt állok,
és nem
tehetek mást, mint amit teszek. Az
ügyvédi
vizsgám megvan, de nem hiszem, hogy abból el
tudnám tartani a családomat. Én
adnék egy
doboz cigit az ügyfélnek. A családom
mindig a
legnagyobb támaszom volt. A tiszta, hiteles emberekkel
ápolt barátságok legalább
ilyen fontosak,
akik erőt adnak. Iványi hívő, Samu ateista.
Én
inkább örök istenkereső vagyok. Ma
már nem
él az egyik régi
példaképem. Naponta
rongyosra olvasom a prózáját.
Pilinszky
Jánosról van szó. El tudom fogadni az
ő
mondatát, amely szerint számomra Isten a
tények
mögötti valóság. Kár
hogy a
tények elfedik a valóságot,
és így
igazándiból sohasem ismerhetjük meg azt.
Isten nekem
a tények mögötti
valóságot jelenti.
Isten ott van, ahol halandó segít
halandón. Az
én életemből már rengeteg
darabkát
letörtek a kudarcok. Hiszen a
hajléktalanellátás kilencvenkilenc
százaléka kudarc, fiaskó. Ha nem
sikerül
valakin segíteni, akkor az letör egy
darabkát az
életemből. Akkor töltődöm fel, ha olyan
helyzetbe
kerülök, hogy halandó segít
halandón, ha
tíz esetből egy sikerélményt fel tudok
mutatni. Ez
újabb energiát ad. Ha egykori gondozottal
találkozom az utcán, aki már
„utcaképes”, csak
hálát kapok tőle.
Rengeteg szeretet és hála árad
felém az
emberektől. Van olyan hajléktalan, aki időközben a
barátom lett, van egy húszforintos
üveghamutartóm, amelyet egy
hajléktalantól
kaptam cserébe azért, mert segítettem
neki. El
kellett fogadnom, mert elsírta volna magát, ha
visszautasítom az ajándékot. Minden
szilveszterkor
felhív egy öregasszony, aki azért
hálás, mert a lakását
visszaszereztem egy
lakásmaffiától, amely kitette az
utcára.
Engem a hajléktalan emberek szeretete
táplál, hogy
tovább folytassam a munkámat. Én azt
vallom: nincs
másodrangú ember, csak másod- vagy
harmadrangú helyzet van. Én szociális
munkás vagyok, s ha kell, akkor az ügyfelem
érdekében bizony törvényt is
sértek,
mert a jog az élet
szolgálóleánya,
és nem fordítva. Ha idősebb, akkor úgy
kell
bánnom vele, mint szüleimmel, ha velem egyidősek,
akkor
mintha testvéreim lennének, ha meg fiatalabbak,
akkor
mintha a gyermekeim lennének. Ha ezt be tudom tartani, akkor
már jól érzem magam. Magasra teszem a
lécet, de sajnos, naponta leverem.
A virrasztás és a temetés napjaiban
magam is
Pilinszkyt olvasgattam, mert egyedül az ő verseiben
találtam vigaszt. Azokban a napokban
állítottam
össze az alábbi idézeteket Szabolcs
emlékére:
Sztavrogin
elköszön
„Unatkozom. Kérem a köpenyem.
Mielőtt bármit elkövetnek,
gondoljanak a rózsakertre,
vagy még inkább egyetlen rózsatőre,
egyetlen rózsára, uraim.”
Egy lírikus
naplójából (1965)
Nemcsak a tudós törekszik pontos ismeretre, hanem a
költő is. Ennek a megismerésének a neve:
szeretet.
Oda akarom adni magam valaminek vagy valakinek. Szeretni akarom, hogy
megismerhessem, és meg akarom ismerni a világot,
hogy
szerethessem. Fel akarom fedezni és meg akarom
segíteni a
dolgokat, hogy ajándékképp
visszakapjam tőlük
önmagamat. Hogy élni segítsenek. Ez
azonban csak
akkor lehetséges, ha mezítelen
valóságukban
szemlélem őket, sőt: bajukban,
szegénységükben,
árvaságukban, azon a
ponton, ahol szükségük van rám.
A szeretet a
legpontosabb diagnoszta. Csak a mezítelenül őszinte
ember
képes a valóság egy
mezítelen
darabjának bizalmába férkőzni,
és
cserébe kiérdemelni annak viszont
bizalmát. Az
írás nem beszámoló a
világ megoldott
tájairól, hanem cselekedet: nem
konyhakertészet,
hanem expedíció.
Sztavrogin visszatér
„Nem gondoltak a rózsakertre,
és elkövették, amit nem szabad.
Ezután üldözöttek lesznek
és magányosak, mint a lepkegyűjtő.
Üveg alá kerülnek valahányan.
Üveg alatt, tűhegyre szúrva
ragyog, ragyog a lepketábor.
Önök ragyognak, uraim.
Félek. Kérem a köpenyem.”
(Az életút–
javításokkal és
kiegészítésekkel - és a
vallomás az
1999/3. Kritikában jelent meg, a
rádióriport 1994.
januárjában a „Szellem
történetek” sorozatában
hangzott el.)
Udvari
Kerstin
feleség, munkatárs, szociálpolitikus,
főiskolai
tanár
Vissza
az előző lapra